Škrt profit od korone: Vrbašani traže više novca za ekologoju

Z. RAJIĆ

17. 06. 2020. u 07:26

Ekološki pokret Vrbasa traži da vodeće trgovine više izdvajaju za zaštitu životne sredine. Marketi opomenuti da malo vraćaju kupcima od kojih su ostvarili vanrednu dobit

Шкрт профит од короне: Врбашани траже више новца за екологоју

Očekuje se da marketi podrže lokalnu zajednicu Foto EPV

EKOLOŠKI pokret Vrbasa (EPV) obratio se predstavkom i predlogom za saradnju velikim trgovinskim lancima - "Univereksportu", "Lidlu", "Maksiju" i "Idei", koji imaju markete u ovom gradu, tražeći od njih podršku u borbi protiv klimatskih promena i drugih štetnih spoljašnjih uticaja. Aktivisti EPV su trgovinskim kompanijama neuvijeno stavili do znanja kako smatraju da članovi lokalne zajednice, "koji su njihovi kupci i generatori dela dobiti", trpe njihovo negativno delovanje na životnu sredinu.

- Veliki broj proizvoda ovih ekonomskih giganata je iz uvoza ili izvan naše regije, čime iz transporta i skladištenja proizvode značajan karbonski otisak ili emisiju gasova koji uzrokuju efekat staklene bašte i time doprinose globalnom zagrevanju - objasnio je predsednik EPV Ratko Đurđevac.

On je predočio i da komercijalna ambalaža, koju marketi liferuju uz svoje proizvode, ubrzo postaje velika količina smeća, što opterećuje gradsku deponiju, a uz nisku urbanu kulturu građana doprinosi i stvaranju divljih deponija.

- Održavanje smetlišta i uklanjanje divljih deponija idu na teret lokalnih poreskih obveznika, upravo kupaca velikih trgovina, koji su nezadovoljni radom komunalnog preduzeća u zbrinjavanju otpada, što za posledicu ima povišene emisije štetnih gasova i pogoršanje javnog zdravlja - ukazao je Đurđevac.

On se posebno osvrnuo na poslovanje trgovinskih lanaca u uslovima vanrednog stanja zbog pandemije virusa korona, ističući kako su u netržišnim okolnostima ostvarili ekstraprofit.

- Usled nepotrebno stvorene panike dogodila su se stampeda i čišćenja rafova u marketima, koji su zbog toga vanredno uvećali profit. Potrošače je ka njima dodatno okrenula odluka o zatvaranju pijaca u vreme vanrednog stanja - podsetio je Đurđevac.

Predsednik EPV je zaključio da moćne trgovinske grupacije vraćaju lokalnoj zajednici zanemarljiv deo profita koji iz nje izvlače i pozvao ih da društvenu odgovornost, "čime se diče u svakoj manjoj ili većoj donaciji", potvrde većim izdvajanjima za ekologiju tamo gde ostvaruju svoje poslovne interese.

REAKCIJE BEZ EMOCIJA

IZ "Lidla" su se vrbaskim ekolozima zahvalili na inicijativi i što su podelili stavove sa kompanijom, a Ratko Đurđevac (na slici) kaže da je "automatska i bez emocija" bila i reakcija iz "Maksija", dok se "Idea" nije udostojila nikakvog odgovora. Najtemeljnije su uzvratili iz "Univereksporta", navodeći da najveći deo asortimana upotpunjuju domaćim proizvodima, da za svu ambalažu uredno plaćaju propisanu nadoknadu i u samom objektu selektuju otpad, kao i da su tokom epidemije korone pripadajuću pomoć od dva miliona evra prepustili onima kojima je potrebnija, a donirali su robu vrednu više od četiri miliona dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije