ZA NJIH NEMA NEMOGUĆE MISIJE: Sa pilotima helikopterske jedinice MUP Srbije o zadacima na koje drugi ne mogu i ne smeju da idu

Dragana Matović

27. 12. 2020. u 12:00

ONI idu tamo gde drugi ne mogu i ne smeju. Gase požare, izvlače ljude iz nabujalih reka, pronalaze zarobljene u smetovima, hitno prevoze bolesne... Sleću tamo gde drugi ne mogu da kroče, često rizikuju svoje da bi spasili tuđe živote. Za njih gotovo da ne postoji nemoguća misija, ne biraju da li će zadatak obaviti po snegu, kiši, magli, noću...

ЗА ЊИХ НЕМА НЕМОГУЋЕ МИСИЈЕ: Са пилотима хеликоптерске јединице МУП Србије о задацима на које други не могу и не смеју да иду

Željko Knežević

Da se pripadnici helikopterske jedinice MUP Srbije odlično snalaze u svim vremenskim uslovima, po kišnom danu, uverili su se i reporteri "Večernjih novosti". Uprkos kiši, izmaglici i drugim nepovoljnim uslovima za letenje, bili smo u izviđačkoj misiji iznad Beograda.

- Kada dobijemo zadatak radi se procena meteorološke situacije, da li je on izvodljiv, šta nam treba od opreme, koja nam je posada neophodna - objašnjava nam major Jovica Mihailović, pilot i instruktor na helikopteru H-145, najnovijem iz flote ove jedinice MUP. - Kontrola leta mora da zna kada polećemo, kojim tipom helikoptera, sa koliko goriva, koliko ljudi i gde ide, kojom brzinom i na kojoj visini. To je važno da bismo znali ako se nešto dogodi da pošalju potragu ili da koordiniraju sa ostalim saobraćajem. Gore je izuzetno frekventno.

Od dobijanja zadatka posadi je potrebno najviše pola sata da se pod punom opremom ukrca u letelicu. Sve im je nadohvat ruke. U hangarima u kojima se nalazi flota od 17 letelica, u metalnim ormarima nalazi se medicinska oprema za pružanje prve pomoći, nosila, dizalice...

- Često nemamo vremena da analiziramo situaciju, koncentrisani smo da što pre poletimo - govori major Mihailović. - Zgrabimo ono što nam je neophodno i idemo na mesto gde se naša pomoć očekuje.

ŽIVI TERET

MEĐU najzahtevnijim zadacima posade je rad sa dizalicom. Da bi radili sa "živim teretom", moraju da imaju pedeset ciklusa dizanja neživog tereta. Tek tad, pod nadzorom instruktora, mogu da se rade podizanja ljudi.

- Živ čovek na dizalici nije šala, dobro je što su pravila stroga - kaže Mihailović. - Podizanje tereta mora da uđe ljudima u rutinu, jer nije isto podizati lutku ili čoveka.

Najsvežiji primer takve akcije bila je prošlonedeljna potraga za Milicom Mirjanić i Stefanom Rusovim, koji su se izgubili na području planine Beljanice, kod Despotovca. Seća se Mihailović i potrage za starijim bračnim parom u toku nabujale Studenice, požara na Tari i kako su u vreme poplava u Obrenovcu evakuisali trudnicu koja je tek ušla u deveti mesec.

- Osećaj da ste nekome spasli život je neverovatan - dok ovo govori Mihailovićevo lice menja izraz, oči mu se pune suzama, kao da ponovo proživljava neizvesne trenutke. - Preplavi vas neka pozitivna emocija i osećate se beskrajno korisno. Da ste uradili nešto prelepo. Taj osećaj se teško opisuje rečima.

Svaki radni dan pilota helikopterske jedinice je drugačiji. Ne znaju da li će ih sačekati prevoz bolesnih, gašenje požara, policijska akcija, ili prevoz VIP ličnosti.

- Predsednik Aleksandar Vučić leti sa nama, premijerka Ana Brnabić i ministri. Nas angažuju za prevoz stranih državnih delegacija, sa nama su leteli i Oli Ren, Federika Mogoreni, Bin Zajed - kaže Nenad Nedić, komandant helikopterske jedinice. - Jedan od poslednjih VIP putnika bio je princ Albert od Monaka. On ima vrlo zahtevnu službu za bezbednost, ali kada su dobili podatke o iskustvu naših posada i tipu helikoptera, insistirali su da leti sa nama.

U hangaru nam je bilo dozvoljeno sve da vidimo, osim unutrašnjost helikoptera "sikorski", u kome se prevoze VIP ličnosti. Jedino su vrata tog helikoptera, koji je kupljen pre više od dvadeset godina, bila zaključana. Isti tip letelice koriste papa, Donald Tramp, kraljica Elizabeta... Predsednik Vučić, ipak, radije koristi noviji "erbas H-145", jer, kako su nam objasnili, ima najmoderniju opremu, što omogućava pilotima da slete i po smanjenoj vidljivosti i lošijim vremenskim uslovima. Svi piloti su u helikoptersku jedinicu došli iz vojske. Posle toga su prošli najbolje obuke. Država je bila izdašna, kažu, a oni su bili zahtevni.

IZ VAZDUHA "SNIMAJU" TABLICE

JEDAN helikopter poseduje flir sistem i može sa 1.000 metara da identifikuje "cilj" u HD formatu i laserski da odredi koliko je daleko i gde se kreće. Tablice čitaju bez problema, a ono što ljudi malo znaju, meri se i brzina. Helikopteri imaju i ogroman svetlosni far koji može da osvetli automobil i potpuno zaslepi osobu, a onda trupe na zemlji reaguju. Obuke za ovakve operacije piloti su završavali u Norveškoj, Italiji, Španiji, SAD, Nemačkoj. Savremena oprema omogućava precizno merenje brzine automobila na putu, ali nesavesni vozači još ne moraju da brinu, jer je letenje helikopterom skup "sport". Cena sata vožnje u "Erbasovom" helikopteru, u kom su leteli i reporteri "Novosti", iznosi 3.500 evra, dok je u "superpumi" oko 5.600 evra.

- Svi smo vojni piloti koji su u nekom trenutku svoje karijere odlučili da pređu u ovu jedinicu - objašnjava komandant Nedić. - Piloti se redovno obučavaju, kod nas i u inostranstvu. Obuka nije laka. Kad dođu mladi piloti sa svim dozvolama, potrebno je još pet godina da budu operativni. Takva nam je filozofija.

Do kraja sledeće godine, u hangar će se useliti i tri nove "superpume", helikopteri koji spadaju u višu kategoriju od H-145M, zbog svoje nosivosti i mogućnosti. Piloti i mehaničari ih sa nestrpljenjem čekaju.

- Mnogo su veći od ovih koje vidite - kaže komandant Nedić. - Ideja je da "pume" zamene naše najstarije helikoptere BEL-212, koji imaju 40 godina. Njih ćemo koristiti za gašenje požara, a namenjeni su i za podršku specijalcima.

"Superpuma" će biti jedini helikopter u ovom delu Evrope koji može da leti u svim uslovima.

- Sad letimo i kad su oblaci, i niska vidljivost, i magla. Međutim, ne možemo da letimo u uslovima kada pada ledena kiša ili je magla koja se ledi - kaže Nedić. - "Superpuma" ima opremu koja obezbeđuje da ne dolazi do tog zaleđivanja. Tehnika kreće u oktobru sledeće godine na obuku, a piloti u januaru 2022.

Helikopterska jedinica ima više vazduhoplova nego "Er Srbija" aviona. Njihovi helikopteri su u civilnom registru i mogu da lete svuda po Evropi. I piloti i mehaničari imaju civilne dozvole. Nedić ponosno ističe da se po letačkom sastavu izdvajaju ne na Balkanu, već u Evropi.

- Što se tiče komercijalne helikopterske avijacije Srbija je daleko prestigla Austriju, Belgiju i Norvešku, jedino su Francuska i Nemačka iznad nas - kaže Nedić. - Sve ostale države smo prestigli po kvalitetu. Naši helikopteri su pouzdani i bezbedni.

SEKTOR ZA VANREDNE SITUACIJE

 

U NEDAVNOJ spektakularnoj akciji spasavanja dvoje mladih na Beljanici učestvovalo je više od 80 pripadnika Sektora za vanredne situacije, vatrogasno-spasilačkih jedinica...

- Nismo ni pomislili da odustanemo dok ne pronađemo Milicu i Stefana, a na svu sreću ova potraga je uspešno završena - kaže za "Novosti" Luka Čaušić, v.d. pomoćnika načelnika Sektora za vanredne situacije. - Ona je pokazala efikasnost sadejstva svih organizacionih jedinica MUP i dobre saradnje sa drugim institucijama i građanima.

Od početka godine Sektor za vanredne situacije imao je 26.867 intervencija iz kojih je spasena 1.331 osoba.

- Postoje velike akcije koje su ostavile traga na svima nama u službi - kaže Čaušić. - Jedna od njih desila se iste godine kada je formiran naš sektor, a to je zemljotres u Kraljevu 2009. kada smo stavljeni pred prvi test. Hrabrom intervencijom čak 600 pripadnika vatrogasno-spasilačke jedinice, koji su 2012. sa 137 vozila danima gasili požar na Tari, spaseno je 260.000 hektara šume. Iz snežnih smetova kod Feketića u februaru 2014. spaseno je više od 700 ljudi. Pripadnici vatrogasno-spasilačkih jedinica tokom poplava u Obrenovcu evakuisali su oko 7.450 ljudi i spasli oko 4.700. Nama je svaki život bitan, jer smo svesni da se u tom trenutku borimo za nečije majke, decu, prijatelje...

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (3)

ZBOG OVOGA JE ĐOKOVIĆ OTPUSTIO IVANIŠEVIĆA? Da li je ovo kap koja je prelila čašu... (VIDEO)