ČITAV svet uživa u ukusima domaćih srpskih proizvoda. Onih koji su nastali daleko od velikih industrija. U malim teglama i flašama i prefinjenog ukusa, srpski ajvar, džemovi, pivo i proizvodi od tartufa stižu do Meksika, Australije, Amerike, Evrope... Ovakvih firmi u Srbiji nema mnogo, jer nije lako doći do drugih tržišta. Nekad je, smatraju stručnjaci, to čista sreća, ali za kasnije, najbitniji su kvalitet i ustaljena količina koju mogu da isporuče.

Domaći džemovi i ajvar gotovo svakodnevno se nalaze na meniju u poznatom lancu hotela u Meksiku. Do daleke Severne Amerike, ove namirnice stižu iz porodične firme "Planinsko blago" nadomak Raške. Ovaj proizvođač pravi domaću zimnicu i džemove i za robnu marku "Ukusi moga kraja".

PROČITAJTE JOŠ: Dobiće kompletno opremljen stan na korišćenje i novac dok se ne osamostale: Nikoli (19) i njegovim sestrama život se menja iz korena, više nema razloga za strah i strepnju, biće obezbeđeni zahvaljujući Gradu Beogradu!

- Snabdevamo i mnoge srpske hotele - kaže Marko Pantović, iz kompanije "Planinsko blago". - U Australiji su na slobodnoj prodaji, a uskoro imamo isporuku voćnih namaza bez šećera za Englesku.

Sreća ili ne, ali domaći džem i slatko koji nastaju u Kucuri, nadomak Vrbasa, u porodičnoj firmi "Vrtlari", stigli su i do Iraka. U Kanadu ide sok od paradajza, a Rusi najviše vole da kupuju njihove džemove od jagoda, kajsija, šljiva, malina i smokava, ali i slatko.

- Ovo je mala porodična firma, nastala iz poljoprivrednog gazdinstva pre tri godine - ispričao nam je Branislav Sekulić, vlasnik "Vrtlara". - Najpre smo se dugo bavili povrtarstvom. Onda smo supruga i ja osnovali brend i počeli da ga afirmišemo na domaćem tržištu. Samo smo na Sajmu poljoprivrede u Novom Sadu dobili 12 zlatnih medalja za kvalitet, a onda i od PKS priznanje "Najbolje iz Srbije". Na sajmu u Njujorku smo izlagali naše proizvode i tamo smo našli distributere i uvoznike visokokvalitetne hrane. Izvezli smo dva kontejnera soka od paradajza sa celerom i ajvara u Njujork.

Kako objašnjava Sekulić, njihovi proizvodi u Americi se nalaze u radnjama gde kupuje domaće stanovništvo, i jedini su od proizvoda sa Balkana. Put do tamo nije bio lak.

- Našu robu izvozimo u Irak, Rusiju, Kanadu, Holandiju, Švajcarsku, Hrvatsku i Crnu Goru - kaže Sekulić. - Do tržišta u Iraku, stigli smo zahvaljujući podršci Agencije SAD za međunarodni razvoj. Inače, supruga i ja imamo po 33 godine i zaposlili smo mnogo mladih iz okolnih sela, da nam budu kooperanti. Oni nas snabdevaju dobrom i kvalitetnom sirovinom i zahvaljujući tome mogu da opstanu na selu.

Marko Pantović
U kraft pivari "Kabinet" ispričali su nam da su njihova piva, za pet i po godina koliko postoje, stigla do SAD, Paname, Južne Afrike, Zimbabvea, Singapura, Tajvana, Rusije, Švedske, Nemačke, Poljske, Austrije, Britanije, Danske, Švajcarske, Italije...
- Mi smo prva grinfild zanatska pivara na Balkanu - rekla nam je Kosara Dangić Melentijević iz pivare "Kabinet" . - Naša piva se ne mogu stalno naći u ovim zemljama, već samo u specijalizovanim prodavnicama. Takođe, naše pivo je, zbog taksa skupo u pivarskom svetu, tako da smo u Norveškoj bili prisutni dve godine. Potrebno je mnogo energije da se uloži u inovativnost proizvoda da bi on mogao da ide na inostrano tržište. Naš jedinstveni dizajn i više od 20 piva u stalnom asortimanu svakako su glavni razlog interesovanja za malo tržište kakva je Srbija.

PROČITAJTE JOŠ: Crni turizam od Pompeje do Černobilja: Zašto su ljudi toliko fascinirani smrću i tragedijama

I dok srpsko kraft pivo svuda stiže, po Australiji, Evropi, a uskoro i u Kini i Americi , jedu se srpski proizvodi sa tartufima, kaže Danijel Trifunović, iz firme "Damar":

- Ovo je porodična kompanija koja postoji pet godina, ali poslednje dve intenzivno radimo na traženju novih tržišta. Imamo više od 40 proizvoda na bazi tartufa. Sir, vino razne namaze, čokoladu, ulja... Ideja nam je da edukujemo stanovništvo u Srbiji, kada je reč o proizvodima od tartufa. Prvi izvoz je bio za Nemačku. Najvažnije je da kupci steknu poverenje, da je dobar kvalitet i da cena odgovara potrošaču.

Foto Vrtlari


PKS OBEZBEĐUJE EDUKACIJU

DOMAĆI proizvodi koji nastaju u porodičnim preduzećima najzanimljiviji su hotelima i restoranima u inostranstvu. Kada su marketi u pitanju, do njih se teže dolazi, jer su veći zahtevi, a i ulistavanje, da biste dospeli do njihovih polica, košta mnogo, kaže Aleksandar Bogunović iz PKS.

- Privredna komora obezbeđuje za proizvođače edukaciju, u vezi sa poslovanjem, tehnologijom, marketingom, čak i tehnološkim procesom - govori Bogunović. - Male kompanije najviše izvoze ajvar, džem, prerađeno voće, proizvode od tartufa... Sada smo usredsređeni na daleko kinesko tržište jer se ono sve više otvara.