Kad đaci prave: I od jabuke čips je sladak

B. Caranović

20. 05. 2015. u 08:25

Dvadesetak učeničkih kompanija iz cele zemlje predstavilo svoje proizvode na nacionalnom takmičenju u Beogradu. Grafiti od mahovine krase terase, torbe se lakše nose sa kesačem

Кад ђаци праве: И од јабуке чипс је сладак

Učenici kompanije "Paradajz" iz Kruševca Foto I. Marinković

GRAFITI od mahovine, rukavica protiv prljanja ruku za vreme pisanja, zdrav čips od jabuke, čestitke sa mirisom kafe, slatkiš od maline u čokoladi, džem od narandže, kesač... samo su neke od preduzetničkih ideja srednjoškolaca iz Srbije. I ne samo ideje, nego već uveliko razvijene firme. Svaka od 20 učeničkih kompanija koje su u ponedeljak na nacionalnom takmičenju u Beogradu odmerile biznis snage, imaju ideju, proizvod, plan, strategiju, marketing, ali i tajne sastojke!

Đaci iz niške gimnazije "Bora Stanković" prodaju neobičan proizvod. Umesto farbe i lakova kojima se obično iscrtavaju poruke po zidovima i zgradama, oni su osmislili novu vrstu ekoloških grafita. Svaka slika ili motiv može da se oslika umesto farbom - mahovinom.

- Smesa se nanosi četkom i četiri do šest nedelja kasnije na tom mestu se pojavljuje mahovina - kažu nam u ovoj kompaniji. - Devet nedelja kasnije izraste bujna mahovina i na bilo kom zidu se dobije prelepa slika po želji. U pitanju je smesa bogata gametima mahovine koja predstavlja ekološku zamenu za sprej grafite za zidove.

Cena tegle sa smesom dovoljnom da se iscrta metar kvadratni zida košta 300 dinara. Po rečima devojaka iz kompanije "Grin grafiti", koja je osnovana pre pola godine, već imaju saradnju sa cvećarama u svom gradu, kao i niškim komunalnim preduzećem za zelenilo "Goricom".

- Sličan proizvod ovom našem radila je firma u Francuskoj, ali se zatvorila jer nisu imali dobru smesu - kažu u "Zelenim grafitima". - Mi smo našoj dodali i tajni sastojak, koji čini da naš proizvod bude uspešan i delotvoran. Idealan je za svakog ko bi hteo da dekoriše fasadu, ili kamenu odgradu. Očekujemo da bude puno zainteresovanih za naš proizvod, jer je zaista jedinstven na tržištu.

Zanimljiv proizivod napravili su đaci "Pete ekonomske škole "Rakovica". Kako u svojoj reklami kažu - Svi ga naši kupci vole, jer sa njim prsti ne bole - kesač.

* Svi proizvodi su ukusni i lepo upakovani

- Kada se nosi veliki teret u kesama, one se usecaju u ruke i stvaraju bol, a naš proizvod upravo rešava taj problem - kaže Marko Golić iz firme "Kesač". - Imamo ih u ponudi različitih dizajna, a cena je 70 dinara. Jednostavno se ručke kese provuku kroz kesač, a zatim unutrašnji kolut okrene da ne mogu da ispadnu. Nošenje je onda kao "pesma".

Da poslastice i grickalice mogu da budu i ukusne i zdrave pokazali su učenici škola u Arilju, Leskovcu, Vršcu i Kuršumliji. Učenička kompanija "Rojal snek" iz Leskovca proizvodi čips od jabuke, bez dodataka soli ili ulja. Receptura je, kažu, tajna, a proizvod garantovano zdrav. Proizvodi "Svit end fit" đaka iz Arilja, čokoladne voćke, sok u prahu, ne samo da su ukusne i zdrave, već su i upakovane u lepo dizajniranu ambalažu. Cena 100 grama čoko jagoda i malina u teglici je 300 dinara. Neobične džemove od južnog voća prave đaci u Kuršumliji. Deo zarade daju opštini, a ostalo ulažu u proizvodnju.

Pored školskih štandova u "Delta sitiju" tiskali su se radoznali prolazici i punili svoje cegere. Nisu mogli da odole osveživačima za torbe raznih mirisa, drvenim iračkama za mališane, praškovima za suvo pranje tepiha... neki su pazaraili i stolicu koja se po potrebi pretvara u merdevine, a učenici zadovoljno trljali ruke. Ne zbog novca, već što je potražnja za njihovim proizvodima pokazala da su naučili dosta o uspešnom poslovanju.


PREDUZETNIŠTVO KAO PREDMET

MINISTAR privrede Željko Sertić izjavio je u utorak, na Nacionalnom takmičenju najboljih učeničkih kompanija, da se planira uvođenje preduzetništva kao predmeta u srednje škole u Srbiji. On je objasnio da će država maksimalno podržati razvoj preduzetništva kod mladih.

- Razvoj preduzetništva je jedan od najvažnijih stubova privredne strategije Srbije. Preduzetnici se ne rađaju, već stvaraju i zato će država maksimalno da podrži razvoj preduzetništva kod mladih, jer su sve države koje su investirale u takve programe za mlade, imale uspešnu budućnost - rekao je Sertić.


ČESTITKE SA UKUSOM I MIRISOM

DOK smo u radionici pravili seriju čestitki, prolila nam se kafa na papir, a kada se osušila videli smo da je taj papir dobio lepu boju i miris - priča Dušan Milanović, generalni menadžer kompanije "Vektor Studio" niške Ekonomske škole, kako su došli na ideju da štampaju čestitke na kafenom materijalu. - Sada imamo i dve nove arome, lešnika i vanile. Osim izrade čestitki, lepih kutija, malih knjižica sa ljubavnim porukama, ramova za slike, objavili smo istorijske atlase "Put imperatora", zbornik 17 rimskih imperatora rođenih u Srbiji, zatim "Svetorodnu lozu Nemanjića" i strip "Kletva Stefana Dečanskog".

Sva izdanja urađena su od mirisnog papira, imaju starinski izgled, a đaci su sve faze projekta radili sami.


IGRAJMO SE EKONOMIJE

UČENIČKA kompanija "Paradajz" iz Kruševca smislila je igru "ekonomija gejm" koja simulira ekonomski život. U igri je devet učesnika, četiri domaćinstva, četiri kompanije i banka. Edukativna igrica na bazi monopola simulira jednu poslovnu godinu, a bacanjem kockice određuje se da li će se naći na tržištu slobodne konkurencije, monopolskom tržištu. Izvlačenje kartice u igru unosi nove zahteve koji utiču na ekonomsku politiku i funkcionisanje tržišta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije