MANjAK u državnoj kasi od eko-taksa nastaje kod uvoza polovnjaka, a ne novih vozila, kod kojih se ovaj namet naplaćuje odmah prilikom carinjenja. Državni revizori su utvrdili da je, u periodu od 2014. do 2018. godine budžet uskraćen za prihode od čak 6,7 milijardi dinara, jer uvoznici izbegavaju plaćanje eko-takse u iznosu od 12.000 dinara po toni.

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova Boban Nikolić navodi da svi koji uvoze vozila "ispod čekića" redovno plaćaju taksu, dok je uvoznici polovnjaka izbegavaju.

- Problem je nastao jer se veliki broj polovnih automobila fiktivno uvozi preko pojedinaca, a ne firmi, pošto su oni oslobođeni ove takse - objašnjava Nikolić.

Pročitajte još - Nema više zagađivanja za džabe: Za čist vazduh 100 dinara mesečno, firmama taksa do dva miliona dinara godišnje

Naši sagovornici tvrde da se bar 60 odsto uvoza polovnih vozila obavlja na fiktivna fizička lica, a da u stvari to rade firme registrovane za ovu delatnost.

Problem je što mnogi love u mutnom, pa tako na samo jednog čoveka, koji se pojavljuje u svojstvu fizičkog lica prilikom uvoza, doteraju i po 50 vozila.

- Još češći je slučaj da koristeći odredbu da se eko-

-taksa plati u roku od 90 dana, vlasnik firme 85. dana na primer ugasi, a zatim otvori novu firmu pod drugim imenom i tako izbegne plaćanje taksa - objašnjava izvor "Novosti". - Štetu ne trpi samo država već i ogroman broj nas koji radimo legalno, jer su ta vozila konkurentnija, jeftinija od naših na koja plaćamo uredno sve takse.

Ima i primera da se vozila drže na carinskim terminalima i odatle direktno prodaju fizičkom licu koje je oslobođeno plaćanja eko-takse.

- Godinama skrećemo pažnju nadležnim državnim institucijama na ove probleme - kaže Nikolić. - Predložili smo da se na sva vozila odmah po carinjenju plati i eko-taksa i da se ukine rok od 90 dana za plaćanje.

AGENCIJA: OBAVLjAMO KONTROLU

AGENCIJA za zaštitu životne sredine oglasila se u utorak povodom izveštaja državnih revizora, koji su objavile "Novosti":

- Nije istina da nismo kontrolisali tačnost podataka o uvozu proizvoda koji nakon upotrebe postaju posebni tokovi otpada, što uključuje i vozila, i na osnovu kojih se jedino u Ministarstvu zaštite životne sredine može obračunati i naplatiti eko-taksa. Istina je da je od 2010. zahvaljujući merama koje smo preduzeli naplaćeno 43,7 milijardi dinara od eko-takse.