NAJSUPEŠNIJI su izvoznici, digitalno osvešćeni i finansijski pismeni. Studija o rastu i razvoju malih i srednjih preduzeća otkriva da su ovo ključne tri prednosti firmi koje se izdvajaju po uspehu. Prvi nacionalni forum posvećen malim i srednjim preduzećima u četvrtak je u "Kraun plazi" okupio preduzetnike, inovativne startapove, banke, ali i stručnjake.

Forum je deo USAID Projekta saradnje za ekonomski razvoj, uz podršku Privredne komore Srbije. Predstavljeno je 30 inovativnih poslovnih rešenja iz oblasti elektronske trgovine, digitalne ekonomije, upravljanja u firmama, novih mogućnosti za finansiranje.

- Mala i srednja preduzeća u Srbiji doprinose sa 28 odsto bruto društvenom proizvodu, u poređenju sa 55 odsto u Sjedinjenim Američkim Državama i Evropskoj uniji - istakao je Entoni Godfri, američki ambasador u Beogradu. - Ona bi trebalo da budu najdragoceniji igrači privrede. Postoji puno prostora da MSP ispune svoj potencijal. Rizici poslovanja u Srbiji su se smanjili i ubrzani su procesi u mnogim oblastima regulacije.

Najveći izazovi ovog sektora i dalje su pristup finansijama i digitalizacija.

PROČITAJTE JOŠ: Do traktora upola cene, ali pod jednim uslovom

- Ovo je iskorak ka tome da sa papira, strategija, regulatornih tela pređemo na ono što konkretno možemo da uradimo i pomognemo - napomenuo je Marko Čadež, predsednik PKS. - Cilj je da oni prave dobar i konkurentan proizvod. Ne smemo više da govorimo o digitalizaciji u budućem vremenu. Ona je tu, od pekare do velike kompanije.

TEŠKO DO IZBIRLjIVIH

MNOGO smo istraživali šta se dešava sa malim i srednjim preduzećima. Ovde ima sjajnih, sofisticiranih kompanija i proizvoda, ali je to mali deo njih - smatra Džo Lauter iz USAID Projekta. - Mnogo je talenata, ali im nedostaju neki elementi. Ne mogu da dođu do značajnih tržišta. Uslovi su bolji i sada je na kompanijama da se potrude.