Tajna ljubavna pisma Fride Kalo na aukciji
13. 04. 2015. u 23:46
Na aukciji 15. aprila u Njujorku i deo prepiske od 25 pisama čuvene meksičke slikarke i katalonskog umetnika Hosea Bartolija
NE umem da pišem ljubavna pisma, ali želim da ti kažem da je moje srce otvoreno za tebe. Otkad sam se zaljubila sve se promenilo i svuda vidim sreću i lepotu. Ljubav je kao miris, kao reka, kao kiša...
Meksička umetnica Frida Kalo u pismu nije uzdisala za svojim tadašnjim suprugom, slavnim slikarom Dijegom Riverom. Izjava ljubavi bila je namenjena katalonskom umetniku Hoseu Bartoliju, koji je bežeći od užasa Španskog građanskog rata stigao u Njujork, gde je upoznao meksičku slikarku. Ona i Bartoli su se upoznali dok se umetnica oporavljala od operacije kičme. Kada se vratila u Meksiko, nastavili su da se dopisuju, a ova romansa uticala je na njeno zdravlje, slikarstvo, ali i brak sa Riverom.
Dvadeset pet pronađenih pisama, koje su ljubavnici razmenjivali od 1946. do 1949, biće ponuđeno na aukciji 15. aprila, u Njujorku. Ljubavne poruke Fride Kalo i Bartolija mogle bi da budu prodate za oko 120.000 dolara. Posebnu "poslasticu" predstavlja pismo iz 1946, u kojem Frida govori i o mogućoj trudnoći.
Uprkos tome što su živeli u različitim državama i retko se viđali, umetnici su više od tri godine održavali vezu, razmenjujući ljubavna priznanja, poruke podrške i planova za budućnost. U jednom od pisama, Kalo je priznala Bartoliju da je autoportret "Drvo nade" naslikala neposredno posle njihovog susreta.
Fridin biograf Hajden Erera, u propratnom katalogu za aukciju, primećuje da je slikarka svoja pisma potpisivala sa "Mara", što je verovatno skraćena verzija od španskog "maravillosa" ("predivna"). Bartoli joj je uzvraćao sa kovertama čija je povratna adresa glasila na ime "Sonja", a Erera pretpostavlja da je to bio njihov pokušaj da sakriju svoju vezu od ljubomornog Rivere.
Značaj ovih pisama prevazilazi priču o tajnoj ljubavi, jer Frida u njima govori i o nastanku nekoliko najpoznatijih slika, o samoći, bolesti, i o teškim trenucima zbog kojih je pomišljala i da odustane od svoje umetnosti.