SRPSKI VOZ KASNI SAMO SEDAM MINUTA: Uskoro novi Zakon o ugovorima o prevozu u železničkom saobraćaju

S. BULATOVIĆ

19. 05. 2021. u 11:34

KAŠNJENJE voza, bez obzira na to da li je putnik uspeo da stigne na sledeći prevoz i do odredišta, ubuduće će biti dovoljan razlog da traži deo novca nazad.

СРПСКИ ВОЗ КАСНИ САМО СЕДАМ МИНУТА: Ускоро нови Закон о уговорима о превозу у железничком саобраћају

Fto: Ž. Knežević

Prema Predlogu zakona o ugovorima o prevozu u železničkom saobraćaju, koji je upravo pred poslanicima, ukoliko je kompozicija u stanicu stigla od sat do dva sata kasnije, putnik ima pravo na povraćaj četvrtine cene karte. Ako se putovanje prolongira za više od dva sata - i polovinu karte. Vozovi u Srbiji, nažalost, ne idu "ko švajcarci", pa se očekuje da će se prevoznici suočiti sa dodatnim troškovima.

U toku 2019. godine, prosečno vreme kašnjenja po vozu iznosilo je sedam minuta, ali kada se uzmu u obzir samo oni koji kasne - prosek je 17 minuta. A kasnio je svaki četvrti. Prošle godine, vozovi koji su kasnili u proseku su stizali sa 16 minuta zaostatka. A na vreme nije stizao skoro svaki treći, vidi se iz obrazloženja predloženog zakona. "Srbija voz" ima na raspolaganju dve godine da se pripremi i počne primenu novih pravila.

- Predviđaju se veća prava putnika u slučaju kašnjenja vozova i stručne službe "Srbija voza" spremne su da se u prelaznom roku od dve godine prilagode i striktno primenjuju nove propise - kažu u "Srbija vozu". - Po važećem zakonu može se podneti zahtev za obeštećenje ako putnik zbog zakašnjenja voza izgubi vezu za nastavak putovanja ili je zbog nedolaska voza ili smetnje u saobraćaju sprečen da produži putovanje. Može i ako putnik odustane od putovanja, usled štete nastale zbog smrti, telesne povrede ili narušenog zdravlja putnika prouzrokovanih nesrećom u toku prevoza. Može da traži nadoknadu za štetu nastalu zbog otkazivanja voza ili prekida putovanja uzrokovanog odgovornošću prevoznika, i to do iznosa plaćenih prevoznih troškova.

OSVEŽENJE I SPAVANJE

U SLUČAJU kašnjenja dužeg od 60 minuta, putnicima se besplatno nude i obroci i osveženje u skladu sa vremenom čekanja, ako su dostupni u vozu ili u stanici, ili se razumno mogu nabaviti - predviđa Predlog zakona. - Hotelski ili drugi smeštaj, kao i prevoz od železničke stanice do mesta smeštaja, u slučaju da je boravak od jedne ili više noći neophodan, ili ako je dodatni boravak neophodan, ako za to postoje fizičke mogućnosti. Ukoliko je voz blokiran na pruzi, prevoz od voza do železničke stanice, do alternativne otpremne stanice ili do krajnjeg odredišta usluge, ako je to fizički moguće.

Ovo pravo u 2019. godini iskoristilo je svega 53 putnika, a lane je zahtev podnelo 16 korisnika usluga. Svi podneti zahtevi za povraćaj novca su prihvaćeni i nadoknade su isplaćene. Nadležni su procenili i koliki bi trošak ovog preduzeća mogao da bude u budućnosti.

Foto. Z. Jovanović

NOVAC ZA 30 DANA

RADI izračunavanja perioda kašnjenja, ne uzimaju se u obzir kašnjenja za koja prevoznik može da dokaže da su nastala izvan teritorije Srbije - kažu nova pravila. - Naknada cene karte isplaćuje se u roku od 30 dana od dana prijema zahteva za naknadu. Prevoznik može odrediti opšti minimalni iznos ispod kojeg se naknada ne isplaćuje, a koji ne može biti veći od četiri evra. Putnik nema pravo na naknadu ako je obavešten o kašnjenju pre kupovine karte.

- Prosečan broj putnika u vozovima u 2018. godini je bio 65, prihod od karata je u proseku iznosio 184 dinara, a ukupan broj realizovanih polazaka vozova 60.093, dok je procenat vozova koji kasne bio 19,7 - stoji u obrazloženju predloženog zakona. - Ako se uzme u obzir pretpostavka da svaki dvadeseti voz kasni više od 60 minuta, može se očekivati da će prevoznik na ime naknade putnicima za kašnjenja morati da isplati 35,9 miliona dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)