ZORANA NE ZNA ZA TOMINU RAFINERIJU: Nikolićev Nacionalni savet najavio, ambiciozni projekat, u Ministarstvu nisu obavešteni

E. B. TALIJAN

26. 01. 2021. u 10:00

ЗОРАНА НЕ ЗНА ЗА ТОМИНУ РАФИНЕРИЈУ: Николићев Национални савет најавио, амбициозни пројекат, у Министарству нису обавештени

Foto Tanjug

ŠTURA najava iz Nacionalnog saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom da za dva meseca u Smederevu, na lokaciji uz Dunav, počinje realizacija ambicioznog projekta - gradnja rafinerije nafte, u koju će kineski investitori uložiti čak 2,6 milijardi dolara, podigla je na noge javnost u tom gradu.

Pojedina udruženja izrazila su zabrinutost zbog mogućeg zagađenja životne sredine i zatražila detaljne podatke o planu realizacije.

Međutim, ne samo da o ovom projektu ništa ne znaju građani, već o njemu nisu obavešteni ni u nadležnom Ministarstvu za energetiku. Stručnjaci ocenjuju i da takva investicija deluje neracionalno. Nejasno je kako bi se rafinerija snabdevala sirovom naftom i gde bi plasirala proizvedene derivate. Jedan takav pokušaj gradnje rafinerije u Smederevu bio je aktuelan i 2009. godine, ali je propao.

Pre nekoliko dana je saopšteno da je u Nacionalnom savetu za saradnju sa Rusijom i Kinom, na čijem čelu je Tomislav Nikolić, bivši predsednik Republike Srbije, održan sastanak sa predstavnicima kineskih investitora povodom izgradnje rafinerije nafte u Smederevu, koja bi proizvodila "evro 6" gorivo, a ne bi bilo emisije štetnih gasova. Investitori su, kako je navedeno, spremni da posle dogovora i usaglašavanja svih pitanja sa radnom grupom, koju će formirati Vlada Srbije, počnu realizaciju u aprilu, dok je okvirni rok za završetak prve faze četiri godine. Najavljeno je i da će u proizvodnji opreme učestvovati kompanije iz Nemačke i SAD, ali nije navedeno koje. Nije saopšteno ni koje kineske kompanije su investitori niti šta podrazumeva prva faza.

U Ministarstvu energetike, kojim rukovodi Zorana Mihajlović, kažu da nisu učestvovali u razgovorima u vezi sa izgradnjom rafinerije, niti su tim povodom dobili inicijativu od kineskih kompanija ili Nacionalnog saveta, te da nisu ni upoznati sa detaljima potencijalnog projekta. Oni naglašavaju i da je pitanje zaštite životne sredine najvažnije u svim budućim projektima.

- Energetskom sektoru Srbije su potrebne investicije, ali to nije samo pitanje izgradnje nekog energetskog objekta, već i dotoka sirovina i plasmana proizvoda, imajući u vidu da mnoge rafinerije u Evropi smanjuju proizvodnju ili se zatvaraju - objašnjavaju u Ministarstvu.

Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije je sličnog mišljenja i ističe da je ključna stvar da svaka rafinerija zahteva snabdevanje naftovodom.

- Dunavom i baržama je to moguće, ali je neracionalno - kaže Mićović. - Tehnološki, mnogo krupniji poduhvat i ozbiljna investicija je napraviti naftovod od Pančeva do Smedereva, a i Dunav se nekako preprečio između.

Što se tiče tržišta, kako ističe, trend je već više godina unazad zatvaranje rafinerijskih kapaciteta i u našem regionu i u Evropi zbog smanjene potražnje.

- Drugi razlog je što imamo mali broj veoma savremenih rafinerija kojima je teško biti konkurentan, pa one pokrivaju tu potražnju koja je aktuelna - precizira Mićović. - Posmatrajući kapcitete i potencijale tržišta, takva jedna investicija, gradnja rafinerije u Smederevu, deluje prilično neracionalno.

NOVI-STARI PROJEKAT

TOMISLAV Nikolić je, kao predsednik Nacionalnog saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom, i u oktobru 2018. godine najavljivao da postoji posebna zainteresovanost investitora za projekat rafinerije nafte u Smederevu. Tada je razgovarao sa predstavnicima kompanije Ors Oil Gaz, konzorcijumom firmi Ihlas Holding A.S iz Turske, Absalut Ecology i Epotos iz Rusije. Za projekat izgradnje rafinerije nafte u Smederevu 2009. godine bio je zainteresovan američko-holandski konzorcijum "Komiko oversajz", odnosno njegova ćerka firma u Srbiji "Komiko ojl". Ugovor sa tom kompanijom je raskinut četiri godine kasnije, nakon brojnih peripetija, jer nisu u predviđenom roku platili zakupninu za zemljište.

Kako je saopšteno iz Nikolićevog kabineta, u vezi sa novim projektom kineskog investitora, planirano je da rafinerija bude izgrađena na mestu na kom je i ranije bila predviđena.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Miodrag iz Peći

26.01.2021. 12:49

Izgradnja rafinerije na ušću Velike Morave i Dunsva je deo Nikolićevog plana kanala Dunav - Morava - Vardar kojim bi se povezalo Severno i Egejsko More. Pa verovatno tolika investicija to i podrazumeva. Eksploatacija Jadarita i buduća izgradnja industrije baterija za električne automobile otvorila bi put Kini da preko Srbije vlada energentima za automobilsku induzstriju. Problem sa činjenicom da Srbija nema nafte bi se rešio isto kao i što nemamo rudu gvožđa pa ga Kina dovozi iz Kine.