DA JEDNOM PRESUDOM OBEŠTETE SVE OŠTEĆENE: Kolektivna tužba omogućava da se građani lakše zaštite od nesavesnih trgovaca

E. B. T.

17. 06. 2021. u 19:21

INSTITUT kolektivne tužbe, kao mehanizam zaštite potrošača mora da bude sadržan u novom Nacrtu izmena i dopuna Zakona o parničnom postupku.

ДА ЈЕДНОМ ПРЕСУДОМ ОБЕШТЕТЕ СВЕ ОШТЕЋЕНЕ: Колективна тужба омогућава да се грађани лакше заштите од несавесних трговаца

Foto: Tanjug

To pravno sredstvo omogućava da se u jednom postupku obeštete građani čija su prava povređena i kazni trgovac ili proizvođač koji je to učinio. Ovo je stav Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), koja je nedavno izrazila najoštrije neslaganje sa objavljenim tekstom Nacrta.

Prethodnih dana je stručna javnost, osim na ovaj propust, ukazivala i na brojne druge nedostatke i najavljeno je da će biti urađen novi predlog tog akta. Nikica Jovanović iz NOPS-a ističe da je institut kolektivne zaštite izuzetno značajan kada građanima pojedinačno nije isplativo da sami pokreću i vode sudske postupke koji traju dugo i neizvesni su.

- Ukoliko su ponašanjem trgovca, proizvođača ili bilo koga drugog, povređena prava više potrošača, u jednom postupku bi kolektivni interes mogao da bude zaštićen - objašnjava Jovanovićeva. - Cilj je da epilog bude takav da se svi oštećeni potrošači obeštete, a da se kazni onaj ko je povredio njihova prava. Te postupke bi vodilo licencirano udruženje potrošača.

Foto: Ž. Knežević

Iz NOPS-a ukazuju da ovakav sistem kolektivne zaštite i obeštećenja funkcioniše decenijama u državama EU i to u situacijama gde građanima, kao pojedincima, nije isplativo da podnose tužbe zbog pakovanja salame kojoj je istekao rok, ali zato organizacija potrošača ima pravo i obavezu da to učini protiv nesavesnog proizvođača i trgovca koji je na tržište plasirao tone lošeg proizvoda i tako ugrozio zdravlje i bezbednost velikog broja ljudi.

Jovanovićeva navodi da bi kolektivna tužba mogla da se podnese ukoliko neko javno-komunalno preduzeće naplaćuje slanje računa na kućnu adresu što je zabranjeno zakonom. Ili na primer, protiv mobilnog operatera čiji ugovor sadrži nepravičnu odredbu, a zbog koje su svi korisnici oštećeni.

- Ministarstvo pravde ni nakon devet godina nije u stanju da objasni ni definiše, pa samim tim ni da zaštiti kolektivna prava i interese potrošača - ocenjuju u NOPS-u. - Ustavni sud je još 2012. odlučio da odredbe Zakona o parničnom postupku, kojim se definiše taj institut, nisu u skladu sa Ustavom, odnosno da je pojam kolektivnog interesa nedovoljno jasan. Baš tih godina građani su počeli da podnose masovne tužbe protiv banaka, a kako kolektivni interes i dalje nije "pojašnjen", pojedinačna borba sa bankama, mobilnim operatorima, nesavesnim trgovcima i proizvođačima traje sve ove godine. A sve bi moglo da bude znatno jednostavnije, brže i efikasnije da je kolektivna tužba, kao moćno pravno sredstvo, dostupna građanima, odnosno licenciranim organizacijama koje bi, nakon što ispune zakonom propisane kriterijume, imale pravo njenog korišćenja.

OTVORENA VRATA ZA KRŠENJE PRAVA

SADA potrošači ne mogu da budu obeštećeni, a ni trgovci ili proizvođači nisu kažnjeni ukoliko povređuju prava građana.

- Kada mi kao organizacija pokrenemo kolektivnu zaštitu to sada ide kao upravni postupak koji vodi Ministarstvo trgovine - objašnjava Nikica Jovanović iz NOPS-a. - Tu građani ne mogu da budu obeštećeni, a trgovcu ili proizvođaču se samo naloži da ne čini radnju koja povređuje interes potrošača. Kako s jedne strane nema adekvatne sankcije, a s druge nema obeštećenja potrošača, onda su otvorena vrata da se krše odredbe o zaštiti potrošača.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)