OMČIKUSOVI TRAGOVI: Memorijalna postavka u dva izložbena prostora galerije "Arte"

M. KRALJ

19. 02. 2021. u 13:11

ОМЧИКУСОВИ ТРАГОВИ: Меморијална поставка у два изложбена простора галерије Арте

Foto M. Anđela

SEDAM decenija od prve samostalne izložbe slikara i akademika, jednog od članova čuvene Zadarske grupe, Petra Omčikusa (1926-2019), beogradska galerija "Arte", u dva svoja prostora (u Ulici kralja Milana 3 i na Andrićevom vencu 12) obeležava postavkama njegovih dela iz svih stvaralačkih faza.

Jedan od najznačajnijih jugoslovenskih i srpskih autora predstavljen je radovima koji se nalaze u privatnim kolekcijama, a do sada gotovo da su bila van uvida šire javnosti.

- Omčikus od rane mladosti samostalno formira svoj sistem vrednosti i ideale, svesno se izmeštajući van glavnog toka misli i delovanja sredine u kojoj se nalazi - ističe Anđela Maletić, istoričar umetnosti, galerija "Arte" .

- Prevazilazeći određenja vokacije i strasti, slikanje za Petra Omčikusa predstavlja potrebu koju zadovoljava neposredno, iskreno i nezavisno od konteksta sredine i vremena u kojima se formirao, sazrevao i razvijao kao umetnik.

"Pekara", Foto Privatna arhiva

Na aktuelnoj postavci, kao primer te samosvojnosti, ističu sliku iz 1947. godine - "Autoportret sa šajkačom": pratile su je burne reakcija na ULUS-ovoj godišnjoj izložbi, pa je morala da bude uklonjena, zbog "provokativnog i nepodobnog" sadržaja.

Još na samim počecima, dok je još studirao kod profesora Ivana Tabakovića, na Omčikusovim platnima bio je naglašen kolorit i pomeranje od realizma, kao i psihološki portret.

- Uočio sam da se moj rad odvija u vidu spirale - izjavio je jednom prilikom umetnik. - U svakom navoju nailazim na probleme prethodnog.

SERIJA PORTRETA

PORTRETI, grupni portreti, ali i autoportreti čine zamašan deo opusa Petra Omčikusa. I njegova poslednja izložba u Galeriji SANU bila je posvećena portretima. Na postavci u Galeriji "Arte" među portretisanima su Miloš Crnjanski, Dobrica Ćosić, Isidora Sekulić, ali i nedavno preminuli istoričar Dušan Bataković, svojevremeno ambasador Srbije u Francuskoj, koji je slikaru ostao veran prijatelj u najtežim trenucima.

Navoji koji su činili tu njegovu stvaralačku spiralu, sastavljenu od različitih tematskih i esteskih celina, podeljeni su na postavci u deset celina. Niz otpočinje mrtvim prirodama (prepoznatljivi motivi hleba i paradajza), slede pejzaži (nastali u periodu posle boravka u Zadru, sa motivima iz Dubrovnika i sa Korzike, kojima je najavljen prelazak u apstraktnu fazu), kao i serija "Ritmovi".

"Drvo", Foto Privatna arhiva

Posvećenost boji, snažan potez četkom, karakteristični su za ciklus "Drvo u cvatu".

Tu su i siloviti prizori zagađenih gradova, kojima se autor kritički osvrće na svet koji ga okružuje, kao i žanr-scene svakodnevnog života (frizerski saloni, berbernice).

Jedna od njegovih likovnih opsesija bio je i portret, ali i Beograd, pa slike na kojima ga je predstavio tvore portret jednog grada.

Ovaj pregled stvaralaštva Petra Omčikusa, u periodu od druge polovine 20. veka do prve decenije novog milenijuma, čini 45 dela, među kojima su izložene i dve skulpture.

Radovi su nastali u njegovoj Veloj Luci, ali i u Beogradu i Parizu, između kojih je podelio naajveći deo ovozemaljskih godina.

Izložbu prati publikacija sa reprodukcijama, i tekstovima Čedomile Marinković, Pavla Vasića, i Anđele Maletić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)