LUCIDNE ATRAKCIJE: Kamerna izložba odabranih dela iz opusa profesora Čedomira Vasića

M. KRALj

24. 06. 2022. u 06:00

KLjUČNE tačke stvaralaštva profesora Čedomira Vasića, koje opisuje celokupni luk njegove poluvekovne karijere, čine postavku koju u svojoj četvrtoj sezoni predstavlja beogradska galerija B2.

ЛУЦИДНЕ АТРАКЦИЈЕ: Камерна изложба одабраних дела из опуса професора Чедомира Васића

Foto P. Milošević

Tako kamerna izložba nazvana "De-kon(s)trakcije. Čedomir Vasić" predstavlja njegove radove od ranih formativnih vežbi analize i sinteze predmetnog, preko kolorističkih stilskih vežbi (autor ih naziva "vizuelnim etidama"), do skorašnjih "čišćenja" i eksprimenata u domenu vidljivog/nevidljivog. Pred publikom će biti do 8. jula.

- Ova ambijentalna postavka formulisana u devet poglavlja/činova, koja zapravo jeste delo po sebi, može da se prati kao linearna, sekvencijalna naracija, ali i kao modularno, nesekvencijalno tkivo - objašnjava u katalogu istoričarka umetnosti Danijela Purešević.

- U svedenim i sređenim strukturama svakog pojedinačnog (otvorenog) dela, posmatraču se ukazuje mnoštvo hipertekstualnih linkova koji, uspostavljajući skokovite petlje, vode ka nebrojenim mogućnostima iščitavanja i produbljivanja sadržaja, kao i međusobnog, nasumičnog povezivanja svih predstavljenih dela.

"Boka kotorska", Foto Vladimir Popović

Nakon što je ranih sedamdesetih godina prošlog veka diplomirao slikarstvo na beogradskoj Akademiji za likovne umetnosti, kod profesora Lazara Vozarevića, a potom i magistrirao kod profesora Đorđa Bošana, Vasić je kao stipendista Fulbrajtovog programa školsku 1975/76. proveo na usavršavanju na Kalifornijskom univerzitetu u Santa Barbari i Los Anđelesu. Tu je studirao video kod profesora Micurua Kataoke i kompjutersku umetnost kod profesora Džona Vitnija.

Samostalno, likovna dela je počeo da izlaže 1973, a tokom i posle školovanja u SAD, uporedo se bavio videom kao izražajnim sredstvom (trake, instalacije, ambijenti).

Pokrenuo je i slikanje murala u Beogradu 1983. i ostvario jedan broj dela na javnim mestima. Za svoja dela osvojio je više značajnih priznanja na smotrama poput Memorijala "Nadežde Petrović", 4. bijenala savremenog pejzaža u Novom Sadu, Jesenje izložbe ULUS-a, Niškog salona, Prolećnog anala u Čačku, dobitnik je "Politikine nagrade" i nagrade "Sava Šumanović".

- Lucidno i precizno Vasić ovu postavku formuliše kao "De-kon(s)trakcije", budući da su tu sadržane i (de)konstrukcije i kontrakcije, i akcije i atrakcije, sa dodatnim pojašnjenjem u zagradi - sažimanje i prostiranje, višeznačno konstruisanje - dodaje Pureševićeva.

- Reč je o intenzivnom, uzbudljivom i zgusnutom putovanju kroz više od pet stvaralačkih decenija Čedomira Vasića, gde su markirane najznačajnije tačke i odlike tog puta - a to su trajna utemeljenost u antičkoj tradiciji, nenametljiva visoka erudicija, decentna subverzivnost i angažovanost, fini humor, nepretencioznost, kritičko preispitivanje istorije i mehanizama sećanja, otvorenost ka eksperimentu i novim medijima, težnja ka proširenju polja slike ka vremenu i prostoru, trajna opredeljenost ka tzv. otvorenom delu.

"Moja supruga gleda TV", Foto Vladimir Popović

Autorka teksta u katalogu podseća i da je Vasić 1987. godine, zajedno sa Igorom Stepančićem, Vesnom i Radomirom Kneževićem, na fasadi višespratnice na početku Prizrenske ulice, koja je u neposrednoj blizini galerije B2, izveo monumentalni mural - "Terazijska kapija":

- Ovaj mural je oživljavao nevidljivu istoriju Terazijskog platoa, gde su svojevremeno Turci postavili glavnu gradsku crpnu stanicu, svojevrsni vodotoranj i nazvali ga "Terazije". Mural je danas sakriven iza premaza fasadne boje - piše Pureševićeva, dodajući da je na postavci u B2 (u Balkanskoj ulici), print s fotografijom ovog murala postavljen upravo tako da bi posmatrač, ukoliko ne bi bilo zidova i drugih vizuelnih prepreka, mogao da vidi mesto na kome se dugi niz godina nalazilo jedno od upečatljivijih obeležja Beograda.

Teoretski i pedagoški rad

JOŠ od 1973. Čedomir Vasić je objavljivao stručne i teorijske radove iz oblasti vizuelnih umetnosti. Bio je profesor na beogradskom Fakultetu likovnih umetnosti, od 1975. do 2013, (slikanje i crtanje), a predavao je Likovnu kulturu, Likovne žanrove i Vizuelne medije na Fakultetu dramskih umetnosti. Sa Vladanom Radovanovićem osnovao je Interdisciplinarne umetničke studije pri Univerzitetu umetnosti 2001. i bio profesor na grupi za višemedijsku umetnost. Na dužnosti rektora Univerziteta umetnosti bio je od 2004. do 2009. godine.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)

POSLEDNJI LOVAC NA NACISTE PROTIV REZOLUCIJE O SREBRENICI: Nije bilo genocida, ovo bi umanjilo značaj tog termina