IRSKA MELANHOLIJA ČAJKOVSKOG: Čuveni pijanista Beri Daglas uoči koncerta pred beogradskom publikom, u subotu u Kolarčevoj zadužbini

A. POPADIĆ

01. 11. 2021. u 14:44

U NASTAVKU sezone Steinway & Sons, na desetom koncertu, beogradskoj publici će se 6. novembra u Kolarčevoj zadužbini predstaviti Irac Beri Daglas (61), jedan od natraženijih pijanista današnjice.

ИРСКА МЕЛАНХОЛИЈА ЧАЈКОВСКОГ: Чувени пијаниста Бери Даглас уочи концерта пред београдском публиком, у суботу у Коларчевој задужбини

Foto Bendžamin Ealovega

Veliki talenat za muziku pokazivao je još tokom dečačkih dana u rodnom Belfastu. Svirao je paralelno nekoliko instrumenata: violončelo, klarinet, udaraljke, orgulje, klavir...

Vrata svetske karijere otvorila mu je 1986. zlatna medalja na prestižnom pijanističkom takmičenju Čajkovski u Moskvi, kao prvom "neruskom" pobedniku posle Van Kliburna, 1958. godine. Na repertoaru njegovog koncerta u Beogradu, pored Šuberta i Betovena, naći će se i Čajkovski.

- Još u mladosti Čajkovski je bio kompozitor sa kojim sam veoma blizak. Ima nešto u njegovoj muzici što je povezano sa irskom muzikom, možda ta melanholija, i verujem da je to ono što me toliko privlači njemu. Naravno, i publika mi traži da sviram njegova dela zbog pobede na takmičenju u Moskvi, to mi prija, ali nije glavni razlog - kaže, za "Novosti", Beri Daglas.

Kao i sve njegove kolege, irski virtouz je pauzirao sa nastupima tokom pandemije, a sada je ponovo na turneji.

- Atmosfera u koncertnim salama se potpuno promenila. Primetno je da postoji intenzivnije uvažavanje i zahvalnost. LJudi su srećni što čuju sjajnu muziku i muziku uživo, mnogo više nego pre pandemije. I ja sam presrećan što ponovo sviram pred publikom. Svirati u studiju pred mikrofonom ili nastupati za publiku preko interneta je u redu, ali videti prave ljude u koncertnoj dvorani je velika privilegija za nas muzičare.

Osim nastupa na resitalima, Daglas je svirao sa gotovo svim značajnim svetskim orkestrima i filharmonijama, a 1999. osnovao je kamerni ansambl Irska kamerata kojim često diriguje. Kaže da mu je pomoglo široko muzičko obrazovanje koje je stekao u detinjstvu i objašnjava kako je klavir "pobedio" druge instrumente.

- Mislim da je veoma važno da sviraš više instrumenata. Sada, kada se bavim i dirigovanjem, to mi je od velike pomoći. Imao sam sreće da u 16. godini upoznam irsku pijanistkinju koja je učila kod đaka Franca Lista. Ona se zove Felisitas Levinter, rodom je iz Beča, ali živi u Irskoj i Londonu. Upravo me je ona inspirisala da se fokusiram na klavir, osećao sam se kao da me savetuje List lično. Nekoliko godina kasnije rekla mi je da moje sviranje podseća na Artura Fridhajma, jednog od poslednjih Listovih učenika koji je bio čuven po lepoti klavirskog zvuka. To me je duboko dirnulo - priznaje.

Za razliku od mnogih njegovih kolega nema nijedan ritual pre izlaska na scenu. "Moj ritual je da nemam rital, to je previše opasno", kaže nam Daglas.

Koliko vežba jedan vrhunski pijanista i kako čuva svežinu i originalost posle toliko nastupa?

- Nikada ne vežbam previše i volim da čitam note dok pijem čaj, onda morate da zamišljate mogućnosti. To je način da se ostane svež, da nikada ne sviram muzičko delo na isti način. Vodim se savetom velikog Svjatoslava Slave Rihtera "sviraj kao na koncertu svakog dana, čak i u svom domu" - objašnjava Daglas.

Dva repertoara

ČUVENI pijanista kaže da na njegovom repertoaru danas postoje dve linije.

- Na jednoj su Rusi i romantična muzika koju sam oduvek voleo i koju sviram još od tinejdžerskih dana, ali sam u međuvremenu otkrio nove kompozitore i dela. Snimio sam veliki broj CD-ova sa drugom repertoarskom linijom, poput Bramsovih i Šubertovih klavirskih kompozicija. Zaista uživam da sviram i istražujem njihova dela, a to nisam radio pre 15, 20 godina. Imao sam sreće i da sarađujem sa nekim od najvećih kompozitora današnjice, kao što su Krištof Penderecki, DŽon Mekejb, Kevin Volans.

ZAPRATITE NPORTAL NA FEJSBUKU

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)