DAMIN GAMBIT, MADE IN ZEMUN: American chess magazine, iako za čitaoce preko okeana, sastavlja se i štampa u Beogradu

J. Su. - S. B.

28. 02. 2021. u 10:38

ДАМИН ГАМБИТ, MADE IN ЗЕМУН: American chess magazine, иако за читаоце преко океана, саставља се и штампа у Београду

Arhiva

IME i čitaoci su mu američki, a skoro sve ostalo - naše. Američki šahovski magazin, izlazi od 2016. godine i verovatno je prvi sa ovom temom koji je uspeo da okupi širu publiku i dostigne stadarde najpopularnijih časopisa. Baš ovih dana bori se za titulu najbolje naslovne strane u SAD.

Konkurencija su mu Rolling Stone i Oprah magazine. U uzak krug najpopularnijih progurala ga je naslovnica sa Anjom Tejlor DŽoj, mnogima poznatoj kao Bet Harmon u popularnoj seriji "Damin gambit". American chess osvaja publiku širom Amerike, a stvara se i štampa u Beogradu.

Godine je proveo u šahu i novinarstvu. Josip Ašik je nosilac titule FIDE majstora, ali su za njim i godine staže u magazinama i Televiziji Politika, u "Novostima", na Indeksu, Studiju B... Radio je kao novinar, urednik, saradnik. Svoje znanje i iskustvo iskoristio je da stvori šahovski magazin koji će imati formu, ali i uticaj najpoznatijih periodika na svetu. I reklo bi se da je uspeo.

Časopis stvara šest ljudi, ali je krug "dopisnika" ogroman. Pišu saradnici iz Srbije, Engleske, mnogih drugih zemalja, ali najviše iz SAD.

- O srpskom tržištu i dalje ne razmišljamo, jer je malo - objašnjava Ašik. - Rešili smo da pokušamo u Americi, jer je ogromna. Radio sam i godinama putovao kao sportski novinar. I uvek me je kopkalo zašto šah, moj sport, ne može da se prati i predstavi poput drugih. Šahovski časopisi daju osnovne inofmracije, ali su nekako poput školskih novina. A mi smo hteli Cosmopolitan. Da promenimo pristup. I to smo uradili. Naš magazin tako izgleda. Mi šahovske velemajstore prikazujemo kao zvezde, baš kao što se to radi u drugim sportovima. Postali smo life stile magazin.

Arhiva

Šah je sve populranija igra. I ne samo zahvaljujući TV seriji koja poslednjnih meseci drži fanove pred ekranima. Ali je, objašnjava Ašik, ovo vreme novih generacija. Stasavaju mladi ljudi koji sjajno misle i osvajaju crno-belu tablu. I svoje znanje i veštinu usavrašavaju na internetu. Bliža im je svetska šahovska scena, nego šah klub iz susedne ulice.

- Nama deluje da je šah u zatišju, ali nije tako - kaže Ašik. - Nema ga toliko u našim novinama, nema ga na televiziji, ne znamo imena svetskih velemajstora, ali šah je zapravo u ekspanziji. Na internetu je. Tu se vode turniri, tu se igra. I sve je više roditelja koji žele da im dete uči šah, iako oni o njemu ne znaju mnogo, niti ga igraju. Naš magazin je i za te roditelje. Šah je postao životni stil određnih grupa ljudi. Blizak je informatičarima, matematičarima.

Prvi broj magazina je izašao 2016. Predstavljen je publici koja je u NJujorku čekala red za meč za titulu svetskog šampiona. Igrali su Rus Karjakin i Norvežanin Karlsen. Urednici magazina su u SAD pošli sa odštampanim prvim brojem. Zamolili su susednog prodavca da ga ponudi na prodaju, a oni su ga predstavljali ljudima u redu.

- Poput nekog gerilskog marketinga - objašnjava Ašik. - Stigli smo do 20. broja. I istina je da smo sada pred novim izazovima - naći pravi put za dalji razvoj.

 

Arhiva

Štampa je štampa

MAGAZIN gradi imidž zvezda među šahistima. Majstori sa naslovnica rado dele potpisane primerke, ali ga nose i na razgovore sa sponzorima.

- To je istina - kaže Josip Ašik.

- Ne bi bio isti utisak da sa sobom ponesu odštamapane stranice sa interneta. Štampa ima svoju važnost i težinu.

Sprema se 20. broj

UPRAVO se priprema 20. broj magazina. Ovoga puta na naslovnici će biti drugi junak "Daminog gambita". Saradnik magazina je sa njim razgovarao u Londonu. U početku je časopis izlazio kvartalno. Sada rade šest brojeva godišnje.

Adresa u Teksasu

ZVANIČNA adresa American chess magazine je u Teksasu. Tamo je zapravo sanduče u koje stiže sva pošta. Zaposleni proveravaju i skeniraju pošiljke, ali redakcija je prava u Beogradu. Ovde se piše, štampa i avionom otprema preko okeana.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)