Zakon o slobodi veroispovesti, ako bi se, ne daj Bože, počeo sprovoditi, a neće, prosto bi polomio Ustav Crne Gore na nekoliko mesta, da nema te risanske bolnice, koja bi ga zakrpila.

Ovo je u Kotoru, nakon molebana u crkvi Svetog Nikole, kazao rektor Cetinjske bogoslovije ''Sveti Petar cetinjski'', protojerej-stavrofor dr Gojko Perović, koji je posle molebanakroz Stari grad predvodio litiju protiv spornog Zakona.

-Dok mi šetamo nema primene Zakona. Dok mi ne stanemo gde je nama po volji i srcu, a mi nismo nikakvi padobranci u ovoj zemlji već građani Crne Gore, da se ne prebrojavamo i ima nas dosta, dok mi, koji dajemo suverenitet ovoj državi ne stanemo kako se nama sviđa i da citiram predsednika Crne Gore, svidelo se to kome ili ne. Zakon o slobodi veroispovesti deli ljude, deli hrišćane, deli Kotorane, kazao je otac Gojko Perović..

-Kada bi se počeo primenjivati, onda bi na jednu stranu bili mi ispred ove crkve, a na drugu oni ispred crkve Sv. Tripuna, naša braća katolici, a to ni oni neće, kazao je dr Perović, navevši zatim stavove rimskog pape i sekretara Kotorske biskupije.

-Zakon krši Ustav kroz odredbe o jednakosti svih građana pred sudom, o odvojenisti crkve od države i onu koja govori da su svi zakoni jednaki i “da ne može jedan zakon udarati na drugi, na onaj pre njega napisan”. Zato smo i ustali. Da nam se ne sruši država u kojoj živimo. Da i naša deca sutra , kad krenu u crkvu ili u školu, znaju što je čije. Makar se ovde u ovom gradu uvek znalo što je čije. Tako da, niti ćemo sa ovog puta skretati, niti ćemo se na njemu zaustavljati dok se dobro ne razumemo i ne izmirimo da nikome jedna dlaka s glave ne fali, kazao je otac Gojko Perović koji je odbacio sve optužbe da se litijama izazivaju nemiri.

-Pa mi smo uneli molitvu. Od kad su počele litije smanjio se i broj krivičnih dela. Ne zato što smo mi popovi neki specijalni ljudi, nego je molitva Crkve unela mir među narod i tako treba i da ostane, kazao je stavrofor Perović.
Molitveni hod je istovremeno i građanski protest. Protest pravoslavnih vernika, građana Crne Gore, građana Kotora, protiv jednog nasilja i protiv jednog protivpravnog akta, tzv. zakona, usvojenog krajem prošle godine u Skupštini Crne Gore, kojim bi trebalo da se urede odnosi između Crkve i države. Naša Pravoslavna crkva se i godinu pre usvajanja zakona trudila i molila i vukla za rukav, i što kažu od praga do praga, od vrata do vrata i Skupštine i Vlade i poslanika i stranih ambasada, da se takav zakon ne usvoji, jer to nije zakon, nego jedna smutnja. Molili smo, kumili, tražili, ali niko nije hteo da nas čuje. Danas smo imali prilike da sedimo sa nekim ljudima iz vlasti koji nas pitaše što nam je, što toliko šetate, čemu to vodi, pravi se tenzija, gužva… Mi smo rekli šetaćemo najmanje onoliko koliko je prošlo vremena da niko nije hteo da nas čuje kada se trebalo dogovarati. Da Bog da sjutra da se taj zakon makne i donese bolji i mi više ovim povodom sigurno šetati nećemo.

U ovom hodu kroz Stari grad prošli smo pored crkve Sv. Tripuna koja broji 900 godina, crkve Sv. Luke od preko 800, crkve Sv. Nikole koja ima čitav jedan vek i više kako se napravila. Pa pogledajte koliko se samo država promenilo i carstava. Samo od kad su te crkve, a da ne pričam zidine Kotora. Svaki vek je doneo po neko carstvo. Ali da me neko ne bi shvatio pogrešno, mi se molimo za blagostanje i napredak Crne Gore, države u kojoj živimo. Međutim, ta država i ljudi koji je vode, ako su pametni, a jesu, trebalo bi samo da se okrenu i da vide kako carstva brzo prolaze. Pa neka ova zemlja hiljadu godina napreduje i plodove rađa, ali da se zna, carstva prolaze a svetinja ostaje”, kazao je rektor Cetinjske bogoslovije.

Istakao je da je Kotor grad u kojem su se oduvijek znale “regule”.

“Ona crkva Sv. Tripuna je pod upravom episkopa iz Rima, s kojim nismo u liturgijskoj zajednici, ali znamo gde je, kako se zove i što radi. Ova crkva i ona Sv. Luke uvek je bila, ako ne direktno, a onda indirektno, pod blagoslovom Pećkoga patrijarha. Tako je i dan danas. Dakle, episkop Rima i pećki patrijarh, ili ako hoćete carigradski, moskovski, to su institucije koje stoje vjekovima, a države se jenjaju. Što bi bilo od crkava da je svaka bila u vlasništvu neke države. Ove zidine znaju za regule, pravdu, zakone… Civilizacija koja je izgradila ovaj grad i crkve zna za pravdu i zakone. I još tada su ljudi znali da je nemoguće u jedno staviti crkvenu i državnu imovinu. To je znao i Ivan Crnojević i knjaz Nikola i Valtazar Bogišić, kad je pisao Opšti imovinski zakonik i jasno kao bijeli dan razdijelio što je crkvena, a što državna imovina”, kazao je protojerej-stavrofor Gojko.

U osvrtu na klip jedne političke partije koja afirmativno govori o Zakonu o slobodi veroispovjesti, rekao je da je ovaj akt “usvojen mimo preporuka Venecijanske i Evropske komisije oje su preporučivale da se ne donosi dok se svi ne dogovore”.

“Po ovom Zakonu bi se svetinje prepisale na državu, nakon čega bi neki organ odlučivao ko će da služi, a ko ne u tom hramu”, kazao je protojerej-stavrofor Gojko Perović.


Večeras je najavljeno održavanje “velike grbaljske litije” koja će u nedjelju 09. februara u 15 časova krenuti od tzv. Krtoljske raskrsnice prema manastiru Podlastva, a koju će predvoditi arhijerejski namjesnik bokokotorski, paroh kotorski protojerej-stavrofor Momčilo Krivokapić i rektor Cetinjske bogoslovije, protojerej – stavrofor Gojko Perović.

Za četvrtak je najavljena litija u Tivtu.