Ovde će proći dva NAJDUŽA TUNELA U SRBIJI: U utrobi Jelice Kinezi buše ŠEST KILOMETARA!
24. 05. 2020. u 16:00
Radovi na deonici auto-puta dugoj gotovo 31 kilometar, od Preljine do Požege, tvrde neimari, teku prema planu
U JP "Putevi Srbije", koje je investitor (ugovorena vrednost radova 523,5 miliona dolara) na čitavoj trasi od 30,96 kilometara, kažu da je deonica od Preljine do Požege veoma zahtevna, kako zbog topografije i geoloških uslova, tako i zbog potrebe izmeštanja postojeće tehničke infrastrukture. Na gradilištu je svakodnevno angažovano oko 125 radnika i 30 različitih vrsta mehanizacije.
- Topografski i geomorfološki uslovi su uslovili potrebu za projektovanjem i izvođenjem ukupno tri tunela: "Munjino brdo" "Laz" i "Trbušani" (oko 300 metara), 35 mostova ukupne dužine 5.196 metara, četiri nadvožnjaka ukupne dužine 592 metra, kao i izgradnju 1.912.000 metara kubnih nasipa i dve kompletne saobraćajne petlje, koje će omogućiti rasterećenje postojeće obilaznice oko Čačka - rekli su nam u "Putevima".
Kako kažu u ovoj firmi, samo u prvom delu deonice od postojeće naplatne rampe Preljina do Pakovraća, koji je dužine 14,3 kilometra, treba uraditi izmeštanje elektroenergetskih, telekomunikacionih, vodovodnih i gasnih instalacija na ukupno 73 mesta, na kojima postoje kolizije sa projektovanom trasom.
Tako je, recimo, samo za potrebe osiguranja kosina preduseka na izlazu iz tunela "Laz" potrebno izvesti 3.256 metara šipova prečnika 900 milimetara i 896 metara šipova prečnika 1.200 milimetara.
- Na ovom tunelu projektovan je tunelski iskop od ukupno 510.408,35 metara kubnih i portalni iskop u količini od 129.595 metara kubnih koji se posle izrade konstrukcije tunela u otvorenom zatrpava. Dužine tunela u otvorenom su: na ulaznom portalu 25 metara (desna cev) i 15,06 metara (leva cev), na izlaznom portalu 100 metara (desna cev) i 75 metara (leva cev) - navode u preduzeću "Putevi Srbije".
Foto JP "Putevi Srbije"

Sa druge strane, na tunelu "Munjino brdo" projektovan je tunelski iskop od ukupno 681.000 metara kubnih i portalni iskop od 34.353 m3 koji se posle izrade konstrukcije tunela u otvorenom, takođe, zatrpava. Dužine tunela u otvorenom su: na ulaznom portalu 9,8 metara (desna cev) i 15,54 metra (leva cev), na izlaznom portalu 23,21 metar (desna cev) i 14,4 metra (leva cev).
Tunel "Laz" će imati dve odvojene tunelske cevi, svaka za jedan saobraćajni smer. Osovinsko rastojanje tunelskih cevi je od minimalno 35 do najviše 55 metra. Drugi tunel je projektovan sa dve tunelske cevi za svaki pravac vožnje po jedna, odnosno kroz svaku tunelsku cev će se odvijati jednosmerni saobraćaj sa dve vozne trake. Širina kolovoza u tunelu je 7,70 metara, osovinski razmak tunelskih cevi je oko 30 metara, a visina saobraćajnog profila je 4,75 metra.
Foto Privatna arhiva

Na trećini dužine tunela "Laz" postojaće vezni hodnici za prolaz vozila iz jedne u drugu tunelsku cev sanišama za vozila u kvaru, kao i devet pešačkih poprečnih veznih hodnika na propisanim međurastojanjima, koji omogućavaju bezbednu evakuaciju u incidentnim situacijama. Na srednjem delu ovog poprečnog hodnika za prolaz vozila rezervisan je prostor za pogonsku trafostanicu.
| STANjE RADOVA 1) NA tunelu "Laz" dosad urađeno: * Iskop i obezbeđenje kosina ulaznog portala do vrha profila tunelskog iskopa * Tunelski iskop leve cevi u dužini 18 metara i tunelski iskop desne cevi od 32 metra * Iskop i obezbeđenje kosina izlaznog portala na delu šipova 2) NA tunelu "Munjino brdo" dosad urađeno: * Izrada pristupnih rampi i prilaznog platoa na ulaznom portalu * Iskop i betoniranje oko 60 procenata dužine obodnog drenažnog kanala, iskop i delimično osiguranje najviše kosine * Izrada pristupnih rampi i prilaznog platoa na izlaznom portalu * Iskop oko 30 procenata dužine obodnog kanala sa postavljanjem tamponskog sloja i početak iskopa portalnih kosina |
Na pojedinim mestima projektovani su tunelski iskopi od čak 510.408 metara

Prema rečima pomoćnika gradonačelnika Čačka Milana Bojovića, Grad Čačak je preduzeo sve što je do njega da radovi na izgradnji ovog auto-puta teku neometano, pa se čak i za vreme vanrednog stanja radilo na eksproprijaciji zemljišta. Na deonici Preljina - Požega od 137 rešenja za privremenu eksproprijaciju, 90 odsto je završeno, a slična je situacija i sa Moravskim koridorom, gde je od 1.067 rešenja za trajnu eksproprijaciju finiširano blizu dve trećine.
- Moravski koridor i Koridor 11 imaju veliki značaj za Čačak ne samo zbog smanjenog vremena putovanja, nego i zbog izmeštanja saobraćaja. Otvaranjem deonice auto-puta "Miloš Veliki" znatno je skraćena deonica od Čačka do Beograda, došao je veliki broj investitora u grad. Nastavak radova od Preljine do Požege, za koje čitavo rukovodstvo kaže da je jedno od najznačajnih gradilišta na teritoriji Srbije, kao i početak radova na Moravskom koridoru, najava izgradnje brze saobraćajnice Kragujevac - Mrčajevci, Čačak pozicionira na mapi države kao saobraćajno čvorište - ističe Bojović.
Za grad je to i veliki potencijal za razvoj privrede, zapošljavanje sugrađana i razvoj turizma, naglašava pomoćnik gradonačelnika. Petlja "Pakovraće" biće direktna veza sa Ovčar banjom, Zlatiborom, Crnom Gorom. Izgradnja deonice od Preljine do Pakovraća znatno će smanjiti gužve kroz grad i ubrzati put od Beograda ka Zlatiboru i Crnoj Gori, a smanjiće se broj vozila barem za 15.000.