Nasilje u školama sve češće, neretko bude i lažna uzbuna: Kako razdvojiti agresiju od grube igre?
11. 12. 2019. u 13:02
Skoro da ne prođe dan a da nas ne zatekne neka vest o nasilju u školama
Depositphotos
SKORO da ne prođe dan a da nas ne zatekne neka vest o nasilju u školama. Uznemire se deca, roditelji, škola, policija i tužilaštvo i na kraju se ispostavi da je to bila - lažna uzbuna. Tako je nadavno malo grublja igra dečaka u školi u Beloj Crkvi proglašena - silovanjem. Slično je bilo i sa nestašlukom dece u školi "Karađorđe" u Beogradu, čak je i u vrtiću dete koje je drugara slučajno ogrebalo plastičnim makazama proglašeno nasilnikom...
U Ministarstvu prosvete kažu nam da im je od početka ove školske godine do sredine novembra prijavljeno ukupno 280 slučajeva nasilja, od toga nisu sve prijave nasilja trećeg nivoa, već su u tom broju i prijave rizičnog ponašanja.
- Tokom prošle školske godine mesečno je u proseku bilo do 85 prijava trećeg nivoa nasilja. Škole i roditelji često prijavljuju i situacije koje se uspešno mogu rešiti na nivou škole - kažu naši sagovornici iz Ministarstva prosvete.
Ministarstvo je, inače, propisalo tri nivoa nasilja. Prvi podrazumeva udaranje čvrga, štipanje, grebanje, ogovaranje, vređanje, ruganje... U drugi nivo ubrajaju se šamaranje, udaranje, gaženje, pljuvanje, otimanje i uništavanje imovine, izmicanje stolice, čupanje za uši i kosu, ucenjivanje, pretnje... Treći i najopasniji nivo su tuče, davljenje, prouzrokovanje opekotina i drugih povreda, uskraćivanje hrane i sna, zastrašivanje, ucenjivanje uz ozbiljnu pretnju, iznuđivanje novca ili stvari...
Pročitajte još - "Svako treba da zna šta jedna tuča u školi može da izazove": Ispovest majke čija je ćerka doživela vršnjačko nasilje
Iako je podela jasno propisana, ni to ne pomaže uvek da se pravilno proceni da li je reč o agresivnosti ili drugarskom zadirkivanju, slučajnosti ili lošoj nameri.
- Nema univerzalnih pravila kojima procenjujemo šta se desilo među decom. Svaka situacija je jedinstvena i moraju se dobro utvrditi činjenice - kaže za naš list psiholog i psihoterapeut Marina Najedin. - Generalno, za procenu da li je agresivno ponašanje i nasilno treba oceniti da li je postojala namera, neravnoteža moći, da li se ponašanje ponavlja i da li je suština nanošenje bola ili ugrožavanje zdravlja.
I dečji psiholog Branka Tišma ističe da je važno proceniti da li se neki incident dogodio slučajno ili je bilo namere.
Pročitajte još - Mog Luku su hteli da bace sa trećeg sprata škole: Potresna ispovest majke dečaka (12) iz Beograda koji je žrtva vršnjačkog nasilja
- Ako je bilo namere, dete do detalja može da opiše šta je uradilo, a ako nije, ono se i ne seća događaja. Važno je šta će dete ispričati - kaže Branka Tišma za "Novosti".
Marina Najedin navodi da je pitanje i gde je granica između objektivnog i subjektivnog prikazivanja situacije.
- Nema preuveličanog nasilja. Bez obzira na intenzitet nasilja, mora se reagovati. Postavlja se samo pitanje da li je nasilja stvarno bilo - kaže ona.
Depositphoto
.jpg)
Dodaje da je potrebno razlikovati agresivnost i nasilnost.
- Agresivnost je deo našeg evolutivnog nasleđa koje nam je omogućilo opstanak - pojašnjava ona. - Prijateljsko zadirkivanje, nesporazumi, slučajno nanošenje bola, čak i agresivno rešavanje sukoba između vršnjaka iste moći nije nasilje. Svako guranje, zadirkivanje i vređanje, ma kako neprijatno bilo, ne može se definisati kao nasilje. Nasilje je destruktivna agresivnost koja ima za cilj nanošenje bola drugoj osobi. Potrebno je bez odlaganja reagovati i na nasilno i na agresivno ponašanje. Nasilno ponašanje ne prolazi samo od sebe.
Milan Bajić, direktor OŠ "Josif Pančić", iz Beograda, smatra da nasilje treba rešavati u prosvetnim organima, ne u medijima, te da je Ministarstvo propisalo jasne procedure koje treba ispoštovati.
I RODITELjI GREŠE
ULOGA roditelja je velika, ali oni nekada nenamerno deci nanesu štetu.
- Roditelje treba više uključiti u rad škole, posavetovati ih da ne reaguju impulsivno, već da utvrde činjenice. To je u interesu njihovog deteta - preporučuje Marina Najedin. - Obraćanje medijima sa jednostranim, neproverenim informacijama dodatno šteti deci i komplikuje problem.
Branka Tišma ističe da roditelji često smatraju da ako je njihovo dete nekoga udaril,o onda je to igra, a ako je neko udario njihovo dete, onda je to - nasilje.
Dejan
11.12.2019. 13:57
Dali to znaci da i ja na poslu imam pravo da pipkam i maltetiramKolegenice u prvom i drugom nivoju.
Roditelji i nastavnici nezadovoljni, drustvo nezadovoljno, nasilje na tvu svakog dana I tako godinama, politicari koji su razdvojili narod I ne razgovara se. Kad se sve smucka kako ocekujete od dece koja su svim navedenim bombardovana svakog dana da ne budu nasilna kad svi oko njih jesu?
Da li je vršnjačko nasilje samo fizičko i psihičko maltretirane. Ili postoje i drugi oblici. Neznam kako se smatra trovanje svoje razredne koleginice u VII razredu. Dokazano a izvršilac dobije samo umanjenu ocenu iz vladanja. Jeste da je to bilo u Pirotu. Verujem da to nije i jedini slučaj u školama u Srbiji.
Komentari (3)