NE MOGU DA UČE NA SRPSKOM U SVOJOJ ZEMLJI: Srbi imaju nastavu na rusinskom

Z. RAJIĆ

29. 02. 2016. u 09:21

Roditelji u Ruskom Krsturu negoduju jer se deca ne školuju na maternjem jeziku. Zahtevaju odeljenje na srpskom zbog promene demografske slike sela

НЕ МОГУ ДА УЧЕ НА СРПСКОМ У СВОЈОЈ ЗЕМЉИ: Срби имају наставу на русинском

Osnovna i srednja škola sa domom učenika "Petro Kuzmjak", Helena Pašo Pavlović

U RUSKOM Krsturu, prestonici Rusina u Srbiji, sve su glasniji zahtevi za otvaranje odeljenja na srpskom jeziku u ovdašnjoj osnovnoj i srednjoj školi sa domom učenika "Petro Kuzmjak". Inicijativu podržava i lokalna samouprava u Kuli, koja finansira prevoz nekoliko učenika srpske nacionalnosti iz Ruskog Krstura u škole u Kuli, gde pohađaju nastavu na maternjem jeziku. Većina srpske dece prati nastavu na rusinskom jeziku, uprkos negodovanju njihovih roditelja.

- Učenici srpske nacionalnosti drugog izbora nemaju. Moje dete razume rusinski, ali ne zna da priča na tom jeziku, jer se u našoj kući govori isključivo srpski. Na rusinskom ne može da uradi domaće zadatke, zbog čega ima otpor prema odlasku u školu - navodi majka, koja, kao ni ostali roditelji srpske dece u Ruskom Krsturu, ne želi da joj se navodi ime, jer se plaši da bi njeno dete imalo još većih problema u školi.

U Odeljenju za društvene delatnosti opštinske uprave u Kuli, odakle se poslednje tri godine upućuju zahtevi Školskoj upravi u Somboru i Pokrajinskom sekretarijatu za obrazovanje, upravu i nacionalne zajednice, da se u školi "Petro Kuzmjak" otvori srpsko odeljenje, predočavaju da se poslednjih godina, zbog masovnog iseljavanja Rusina u Kanadu, znatno izmenila demografska slika Ruskog Krstura. U selu se naselilo mnogo Srba izbeglica, koji su kupili kuće odseljenih.

- Sad i mi razmišljamo da se odselimo, jer naša deca ne mogu da se školuju na maternjem jeziku, a ima ih dovoljno da se formira jedno odeljenje na srpskom, koje može biti i kombinovano, za sva četiri razreda osnovne škole. Rukovodstvo škole se, međutim, plaši da bi i rusinska deca krenula u srpsko odeljenje, koje bi im olakšalo dalje obrazovanje u srednjim školama i na fakultetima, jer na rusinskom mogu da pohađaju samo gimnaziju u Ruskom Krsturu i studiraju maternji jezik na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu - govore roditelji srpske dece.

Direktorka škole "Petro Kuzmjak" Helena Pašo Pavlović kaže da je ova ustanova od posebnog značaja, jer je jedina u svetu koja ima srednjoškolsko obrazovanje na rusinskom jeziku.

- Ova škola drži selo i nacionalni identitet, a moja odgovornost je da to očuvam. To ne znači da imam bilo šta protiv otvaranja odeljenja na srpskom jeziku. Prošle i pretprošle godine sprovela sam anketu među roditeljima da li žele da im deca slušaju nastavu na rusinskom ili na srpskom jeziku, i niko nije zaokružio ovo drugo. Ako bude postojala inicijativa roditelja i ukoliko se steknu zakonski uslovi za to, neće biti nikakve prepreke da se otvori odeljenje na srpskom jeziku - kaže direktorka.

Prema podacima Povereništva za izbeglice opštine Kula, u Ruskom Krsturu živi dvadesetak srpskih izbegličkih porodica. U Povereništvu kažu da nemaju informacije o broju izbegličkih domaćinstava koja su se u ovo selo preselila iz susedne opštine Odžaci ili drugih sredina.


BROJKE SVE GOVORE

PEDAGOG Marija Šanta pobrojala je da u ruskokrsturskoj osnovnoj školi ima tridesetoro dece srpske nacionalnosti.

- Četvoro učenika su iz porodica gde su oba roditelja Srbi, a 26 iz mešovitih brakova, gde je otac Srbin a majka Rusinka. Dvoje-troje dece u školi imaju nerusinska prezimena, pa je teško utvrditi da li su Srbi ili druge nacionalnosti. Osnovnu školu pohađa i 13 Roma, kao i nekoliko dece za koju po prezimenu ne možemo odrediti da li im je otac Rom ili Srbin - navela je Šanta.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (106)

Kakve gluposti čovek može da pročita

29.02.2016. 09:42

zar neko može postaviti pitanje mogućnosti otvaranja odelenja za srpski jezik u Srbiji... katastrofa.

west sajd krstur

29.02.2016. 21:47

@Kakve gluposti čovek može da pročita - daj bre! ala vole da zabibere ovi novinari .cim prodju bigbraderi i parovi i ostala ispiranja ,ovcama koji nisu izasli iz 90tih je ovo kao melem. ne pita se ovde skola r.krstura dal treba odeljenje na sprpskom ili ne,nego drzava.zar ne? sto da se otvara odelenje kada ce biti 3 ucenika.

Трол елиминатор

01.03.2016. 00:18

@Kakve gluposti čovek može da pročita - @ Jedan tamo - У твојој "Vojvodini" можда... Али у мом Банату НЕ. ;-);-);-)

naranca

01.03.2016. 16:59

@Kakve gluposti čovek može da pročita - @jedsantamo I nigdje vise u cijelom Svijetu!!!!

Ovo je Srbija

29.02.2016. 10:06

Koji apsurd,Crnogorci u Vojvodini mogu da uce nepostojeci crnogorski jezik i osnivaju nekakva udrzenja,a drzavljani Srbije ne,posle kazite da veca prava imaju drugi nego sami Srbi u svojoj drzavi!

Mile

29.02.2016. 10:22

Ovo nije problem Rusina i Ruskog Krstura nego ministarstva obrazovanja.Kao Srbin mogu samo da kažem da su Rusini divan,vredan i gostoljubiv narod.

Деки

29.02.2016. 11:20

@Mile - Нисам приметио да било ко прозива Русине, наравно да је проблем у нама.

zokili

29.02.2016. 11:50

Ne mogu da verujem. U Australiji se koristi 140 jezika i postoje prevodilacke sluzbe koje dolaze u ustanove ili bolnice i prevode za osobe koje ne govore engleski. Ali se svi i absolutno svi skoluju na engleskom jeziku zato sto zive u Australiji. Naravno, subotom svako moze da pohadja nastavu na jeziku svog porekla ili da taj jezik uvrsti u maturski predmet.

Jedan tamo

29.02.2016. 21:37

@zokili - Australija je imigrantska zemlja. Srbija to nije. U Vojvodini zivi dvadesetak naroda vec vekovima.

naranca

01.03.2016. 17:22

@zokili - @jedantamo Gde to pise da AUS imigrantska zemlja????????????????I zar ne vidis koliko imigranata svaki dan ulazi u Srbiju.

Vrbas

29.02.2016. 12:01

Zavrsio sam gimnaziju pre par godina u R. Krsturu. I mogu reci da je skola odlicna, da nemam nikakvih primedbi. A Rusini su predobar narod. Selo cisto, ljudi dobri. Vole Srbiju. Deca nose majce sa grbovima Srbije (One sto se kupuju kod Kineza).... Vojvodina je zemlja (ne drzava) otvorena za sve.

@Vrbas

29.02.2016. 16:51

@Vrbas - Bravo momak, jako lijepo sto si to napisao. Sad nas jos I Rusini smetaju, nemamo dovoljno neprijatelja, treba da pravimo nove.

west sajd krstur

29.02.2016. 21:41

@Vrbas - tako je! neznam dal smo skolovani ili nismo,dal smo naj ili nismo,znam da se ovde ,kada je utakmica npr,navija za srbiju, ne za ukrajinu ili neku drugu zemlju.da se u krugu od vise ljudi,kada jedan nerazume rusinski ,obavezno prica srpski.svi koje znam- to rade.znam da romi,srbi i ostali ne rusinski stanovnici krstura ,vrremenom pocnu pricati svojevoljno rusinski .znam da svi koji se ovde skoluju iz drugih mesta ,olicno prihvate ovaj narod i obrnuto.

@west sajd krstur

01.03.2016. 09:43

@Vrbas - Po tvom komentaru se jako lepo uočava koliko znaš srpski jezik i koliko je "dobro" što si učio školu samo na rusinskom.

Драган

29.02.2016. 12:10

Био сам на венчању у једном селу код Стразбура (Француска), покрајина Алзас. Читав Алзас је германофонски, ниједно село није франкофонско.У школама сва деца у кући говоре немачки, али нема ниједне школе на немачком, искључиво се учи на француском. Венчање и у цркви и у општини врши се на француском, иако је и младенцима и свим сватовима матерњи језик немачки. Упитао сам једног свата зашто општ. чиновник не врши венчање на немачком.Он је одговорио да би то био скандал-ово је Француска.А у Србији?

Jedan tamo

29.02.2016. 21:36

@Драган - A zasto se na Francusku ne ugledate u nekim drugim stvarima? Zapadnih standarda se setite samo kod ovakvih pitanja.

naranca

01.03.2016. 17:21

@Драган - @jedantamo Mislis da napravimo veliku kolonijalnu Imperiju kao Francuzi?

naranca

01.03.2016. 20:48

@Драган - @naranca Bas sad gledam na TV kako biju ,pale I ruse one jadne emigrantske satore u Francuskoj.

Петар

29.02.2016. 12:11

Миле свака част. Дао сам плус али ми је то мало па реко да ти напишем.Русини си вредни, дивни,узорни грађани ове наше Србије(кад би сваки такви били)

Branislav

29.02.2016. 12:40

Naslov kaze ,da ne mogu da uce srpski u svojoj zemlji. Tacno je to ,ali Srbija nije zemlja Srba, Srbija je zemlja svih gradjana Srbije.Bar tako Ustav kaze Sami smo sebi skocil u usta. Zato je Hrvatska zemlja Hrvata, Slovenija Slovenaca a ostali su nacionalna manjina. Kod nas nema nacionalne manjine ,I sada nam je krivo. A odavno niko nece da prica Srpski na Severu Vojvodine ,samo Madjarski ,to nas ne brine, Kao Srbinu mi je potrebna dozvola da odem na Kosovo, to nam ne smeta, itd, itd

Неко из масе

29.02.2016. 13:08

@Branislav - У Уставу лепо пише да је Република Србија држава српског народа као и осталих грађана који у њој живе. Проблем је што, као у већини земаља, националне мањине немају обавезу да уче српски језик као доминантни и званични језик. Србија је међународним уговорима обавезна да омогући националним мањинама похађање наставе на језицима националних мањина али исто то међународно право поставља обавезу националним мањинама да буду лојална држави и да морају да науче и званични језик државе у којој живе.

Маја М.

29.02.2016. 14:26

@Branislav - Србија је земља српског народа и свих грађана који у њој живе, ако баш хоћете...

naranca

01.03.2016. 17:19

@Branislav - Joooooj domcine!Pa ko danas postuje medjunarodne ugovore????????????????Usa su 1999 trebali da vrate Guantanamo Kubi!!!!!!!!!!!!!!Uprofor se obavezao da ce da stiti Srbe I Manastire na Kosovu.........................................................................

Jedan tamo

02.03.2016. 10:25

@Branislav - @BranislavNaslov ne kaze to, naslov kaze da ne mogu da uce NA srpskom. A srpski imaju sva deca u svim osnovnim skolama u Srbiji, od 1. do 8. razreda i dalje u srednjoj skoli. I to je tacno, redovna nastava se odvija na rusinskom jeziku, jer je tako vec 270 godina i do sada nije bilo zahteva da se otvori odeljenje na srpskom nastavnom jjeziku, jer za to nije bilo (dovoljno ili uopste) zainteresovanih. I nikada nikome to nije smetalo dok Vecernje novosti nisu napravile nepotrebnu galamu.

Siniša

29.02.2016. 16:44

@Samo da pitam - Ukrajina; konkretno Zakarpatje (lat. Rutenia) sa centrom u Užgorodu. Rusini su Sloveni koji su prihvatili Uniju. U Bačku su se doselili sredinom XVIII veka.

артиљерац

29.02.2016. 17:33

@Samo da pitam - Словенски народ,живе у западој Украјини,Словачкој,Пољској и код нас. Украјинци их не признају као посебан народ,већ као подетнос Украјинаца нешто као украјински Пироћанци,да се нашалим.Највише их је у Украјини преко 600 000,тако да се може рећи да им је Украјина матична држава. Иначе наши Русини су већим делом унијате,а има и православаца( 25%) Број им је у опадању,има их према попису из 2011,14 000.

Jedan tamo

29.02.2016. 21:34

@Samo da pitam - Karpatski Rusini i Panonski Rusini nisu isto. Backo-sremski Rusnaci nemaju "maticnu drzavu", jer ne postoji "Rusnakija" ili "Rusinija". Dakle, Rusnaci imaju maticnu teritoriju, a to je severoistocna Madjarska i istocna Slovacka. Ukrajina je maticna zemlja Ukrajincima.

VASKE

29.02.2016. 13:54

A jel ovde nešto čudno ? Odavno srbi u Srbiji imaju najmanje prava i to je fakat mogu da navedem bar pet primera u prilog moje tvrdnje.

sramoto

29.02.2016. 18:40

@VASKE - tebe su vaske prvog rusini primili kao svojeg. kako te nije sramota?...elem, bilo je pitanja otvaranja srpskog oddeljenja ali roditelji su odustali jer bi im pola razreda bilo romske nacionalnosti!

naranca

01.03.2016. 20:46

@VASKE - @sramoto A to ''romske nacionalnosti'' si sigurno citao u CRO novinama!!!!! Nas(Srbe) u CRO zovu cigani.Od milja:)

БЛЕСИНГЕР(шипац)

29.02.2016. 16:15

бране @опет ти небулозиш... грдан ли си... греота ...

Marija

29.02.2016. 17:02

Rukovodstvo škole se, međutim, plaši da bi i rusinska deca krenula u srpsko odeljenje, koje bi im olakšalo dalje obrazovanje u srednjim školama i na fakultetima, jer na rusinskom mogu da pohađaju samo gimnaziju u Ruskom Krsturu i studiraju maternji jezik na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu - govore roditelji srpske dece. Ma dajte, ko je to od novinara izmislio. Rusini su narod sa najvecim procentom fakultetskog obrazovanja. I to su sve zavrsili na srpskom jeziku. Ne plase se oni!

xxx

01.03.2016. 11:11

@Marija - Potpuno podrzavam Mariju zato sto veoma dobro znam da kod Rusina nema nepismenih, procentualno najobrazovaniji narod u Srbiji, sa najvecom stopom Fakustetskih obrazovanih ljudi i to na srpskom jeziku, svi govore po nekoliko jezika, " samo za one koji nisu znali sa rusinskim jezikom mozes da se snadjes u poljskoj, ceskoj , slovackoj, ukrajini itd. ja smatran da su nacionalne manjine u Srbiji nacionalno kulturno bogatstvo koje svi treba da znamo da cenimo !

Dragan P.

01.03.2016. 16:30

@Marija - xxx: Tačno. Pogotovo se to odnosi na Rusine, Rumune, Slovake, Bunjevce i tako te narode koji vole i poštuju Srbiju kao svoju zemlju.

Rusin

29.02.2016. 17:37

Rusini su veci Srbi od polovine Srba u okolnim selima Krstura...(ne mislim na veru,crkvu) vec na ponasanje i postovanje Srpskih obicaja...To mogu da potvrde oni koji su neko vreme bili u Krsturu...Koliko puta dodju ljudi-deca (od 15 do 25 godina ) npr iz Kule,Sivca,Vrbasa...U Krstur i psuju sve Rusinsko?! Posle toga jeste bilo tuce i svacega ali nikad niko od Rusina nije psovao nesto Pravoslavno...

BACVANIN

29.02.2016. 17:45

Cetrdest ucenika su iz mesovitih brakova,a cetvero gde su oba roditelja Srbi.Ovih 45 ucenika popunjavali bi 8 razreda,pet ucenika po razredu,za šta bi trebalo oko 20 nastavnika+ direktor,sekretar,cistacica.Resenje je da se ucenici autobusom prevoze u Kulu.Mnoga sela u Vojvodini izumiru.pa su spala na 3-5 novorodjene dece u godini,sto nadlezni treba da iznadju rešenje,da zaustave iseljavanje mladih iz sela.Treba drzavnu zemlju rasporediti i prodati za mlade i dati im 9.000€ da pocnu proizvodnju.

JEDNA

29.02.2016. 17:50

Kao prvo,sto ti ljudi sto su se doselili u Ruski Krstur,nisu otisli u neko drugo mesto gde ima osnovna skola na srpskom,ako im je to takav problem?Ruski Krstur je centar Rusina,i i jedino mesto u kojem je osnovna skola na rusinskom,tako da imali su izbora.a kao drugo,deca brzo savladaju jezik,bolje za njih da znaju sto vise jezika,a verujem da i ti roditelji ako vec zive u selo sigurno razumeju i jezik..

Зормил

29.02.2016. 18:55

@JEDNA - Који коментар?О чему ви то? Шта значи центар Русина? Да ли Русини у Србији не треба да знају србски? Да ли су се одвојили у неку своју државу, а да то не знамо? Срам било и вас и Русине " у центру", а и ту јадну локалну самоуправу. Срби да се селе У СРБИЈИ, НА ДРУГО МЕСТО?Није него. Ово ме је запрепастило јер су Русини до сада били коректна мањина у Србији .Рускокрстурци окренули "кожу наопачке"? Тачно се зна када су насељени, имају сва права и слободе свој језик у србској држави, није доста?

srbin kanadjanin

29.02.2016. 19:17

@JEDNA - Kao prvo, Ruski Krstur se nalazi u drzavi Srbiji. Obaveza je svih drzavljana Srbije da pohadjaju nastavu na SRPSKOM, odnosno zvanicnom jeziku drzave ciji su gradjani, bas kao sto i Srpska i Rusinska deca pohadjaju redovnu nastavu na Engleskom ovde u Kanadi. Kao drugo, Srbija je jedna od retkih drzava, gde nacionalne manjine uzivaju pravo da pohadjaju redovnu nastavu na maternjem jeziku. Medjutim, da u isto vreme, nemaju nameru da uce zvanicni jezik drzave u kojoj zive, vise je nego bezobzirno.

bebic 04

29.02.2016. 19:34

@JEDNA - pitam ja vas a zasto bi neko izabrao drugo mesto za stanovanje pa mi smo u SRBIJI,zar i tu nemamo ljudska osnovna prava bas kao u hrvatskoj?po cemu ste vi rusini najbolji,najpametniji naj......?

Rusnak

29.02.2016. 18:46

Bila je prica o otvaranju srpskog oddeljenja u krsturu ali su se roditelji koji su oko toga najvise galamili predomislili kad su shvatili da bi im deca isla u razred sa decom romske nacionalnosti. KAKO VAS NIJE SRAMOTA DA OPTUZUJETE RUSINE!? nikog ne diramo, nista ne branimo a opet nas napadate! malo nas je al smo najskolovanija nacija u srbiji. A VISOKE SKOLE SMO ZAVRSILI NA SRPSKOM JEZIKU!

Da zavšili ste, ali...

01.03.2016. 08:59

@Rusnak - U to vreme nije postojala nastava u osnovnoj školi na rusinskom. Velika razlika.

kiril

01.03.2016. 20:18

@Rusnak - Nastava na rusinskom jeziku u osnovnoj školi u Ruskom Krsturu postoji već 270 godina i tako je bilo od doseljenja Rusina u ove krajeve.

Mitrovic

29.02.2016. 19:36

Dragane, u pravu si kad kazes da u Francuskoj nema nemacke skole. Verujte mi to nigde u evropi ne postoji. Zamislite kada ce Nemacka da napravi Turcima, posto ih ima vise od 4 miliona, skolu. Nikada! Madjari u Srbiji studiraju na madjarskom. Pa kako ce on da bude pravnik na srpskom. Zato su siptari i uspeli. Imali su drzavu jos davno pre rata. Sve se odvijalo na albanskom. Je l' moze u Sloveniji da se studira na srpskom? Ustav pod hitno uskladiti sa evropskim standardima.

Dragan P.

01.03.2016. 16:35

@Mitrovic - Ne razumeš razliku između autohtonog naroda (Rusini, Mađari, Albanci u Srbiji, zatim Srbi, Italijani u Hrvatskoj) i imigrante i gastarbajtere prve i druge generacije (Turci u Nemačkoj, Albanci u Švajscarskoj, Srbi u Austriji).

veruska

29.02.2016. 19:37

Postovani pre nego sto budete komentarisali a pogotovo negativno setite se da je znanje svakog jezika BOGATSTVO pa i znanje jednog takvog jezika kao sto je rusinski. A iz ove skole koju spominjete i osnovnog i srednjeg obrazovanja su izasli mnogi obrazovani ljudi svih profila koji su nastavili svoje skolovanje na srpskom jeziku bez problema ( znaci da se u ovoj skoli ravnopravno govori i srpski jezik ) i to sa magistarskim i doktorskim disertacijama cak i na stranim univerzitetima.

Becejac

01.03.2016. 08:43

@veruska - Govori se Srpski ali je problem u tome sto Srpska deca ne uce svoj maternji jezik,a Rusinima bi dobro dosao

Nova

01.03.2016. 18:01

@veruska - Ko kaze da se ne uci srpski u skoli? Uci se kao i engleski, nemacki, rusinski, tako i srpski jezik.

Alek

29.02.2016. 19:40

Ma kako vas bre nije sramota?! To bi bilo isto kao da Srbi nasele neki gradic tj selo u Nemackoj, i u skoli se pohadja nastava na srpskom a ne na nemackom..pa malo sutra..ovo ima samo kod nas.. da veca prava ima manjina..

Jedan tamo

29.02.2016. 21:43

@Alek - Rusini nisu dosli kao gastarbajteri ovde gde jesu. Naseljavali su i stvarali ovu zemlju jos pre 270 godina, valjda su tako i zasluzili da imaju skolu na svom jeziku. Ako je vec nemaju nigde na svetu. Trebalo bi da vam bude drago sto je to upravo u Srbiji. A na Nemacku biste mogli da se ugledate po nekim drugim pitanjima, dragi stanovnici Srbije, izbor prepustam vama.

Becejac

01.03.2016. 08:37

@Alek - Pa vi imete skolu u kojoj Srpska deca ne uce svoj maternji jezik,koji bi i vasa deca trebala da uce i znaju jer zivite u Srbiji!Eeej

naranca

01.03.2016. 10:58

@Alek - @jedantamo Da se ugledamo na Nemacku???Na Nemacku??Ha ha ha ha. Jel znas ti malo blizu istoriju Nemacke???????????????????????

Jedan tamo

01.03.2016. 17:15

@Alek - Raspitaj se prvo malo i ne izmisljaj ono sto ne pise u tekstu. U skoli se uci srpski jezik i svi ga govore. Toliko.

Banaćanin

28.02.2019. 23:43

@Alek - "Jedan tamo" Pusti "narancu" i ostale fašističke ljotičevce i nedičevce, oni bi i dva oka u glavi zavadili. Mi Vojvodjani se delimo na dobre i lože gradjane Srbije, a ne po nacionalnosti. No to oni niti hoće, niti mogu da shvate. Poštuj svoje sugradjane kao što i oni tebe poštuju (a verujmi da to vrlo dobro znam da je tako jer sam i sam iz mešovite sredine) i nedozvoli da nas (vas) zavade.

Благоје Јововић

29.02.2016. 20:08

Још један од примера издајничке проевропсле политике "жутих" и "напредњака".Људи из Куле сам и кажем вам да смо највећа мањина ми Срби, у сопственој земљи.У Крстуру се дижу велелепне хале и домови, а Кула као матица пропада све дубље и дубље.Свесрдно се ради на распарчавању земље и српске Војводине.Преко нам је потребан нови Светозар Милетић!

Rusin

29.02.2016. 21:21

@Благоје Јововић - Da nije zbog hale i doma u Krsturu Kula propala ? ae molim te cuti..Ili da nisu Rusini krivi sto se zemlja u Vojvodini prodaje tajkunima i arapima ? Propalo 15 dobrih firmi u Kuli zbog Rusina jel ? Kako te bre nije sramota...

Polutan

29.02.2016. 23:24

@Благоје Јововић - Tvom komentaru uopste nije mesto tu. Hale i domove dižemo od vrednog poljoprivrednog rada i od samodoprinosa, a vi u kuli sta da vam kažem, prvo se zapitajte gdje ide vas samodoprinos i zasto funkcionari voze svaki mjesec nov auto. I oni dižu hale i kuće ali ko zna gdje i ko zna kome. I uzmite brate radite nesto, kafiću su vam puni po ceo dan a kukate kako nema života, para i posla u Kuli.

Јабре

01.03.2016. 12:13

@Благоје Јововић - Пропада и Лесковац па нема Русина :) Проблем лежи у лоповима јер толико се новца узима од народа да је немогуће да се не може нешто уложити у инфраструктуру или фирме ...

Jedan tamo

29.02.2016. 21:40

Ne mogu ni Rusini u svim selima gde zive da uce na svom jeziku, a i oni su u svojoj zemlji. Ne mogu ni Madjari, ni Slovaci, ni Rumuni to svuda, a i oni su u svojoj zemlji. Vec tristotinjak godina. Pa sta sad...

xxx

01.03.2016. 10:55

@Jedan tamo - ja smatram da to uopste nije problem da se otvori srpsko odelenje u R.Krsturu problem je u tome sto neko pokusava nemetnuti rusinima da su nacionalisti, ja smatram da su rusini patriotski narod koji postuju svoju zemlju Srbiju , svi rusini govore po dva ili tri jezika u Srbiji, neki i vise, ja mislim da romi imaju pravo na skolovanje. Ti ljudi koji nepoznaju Rusine kao narod neka uzmu knjige u saku i neka malo nauce nesto sto ce ih mozda malo vise obrazovno i mentalno obogatiti, .Pozdrav svima

Јабре

01.03.2016. 12:11

@Jedan tamo - У Србији српска деца не могу да уче на Српском језику ето шта. Имали пример да немачко дете у Немачкој не може да учи школу на Немачком језику ? И да мора да учи на језику који не разуме ? Нема ...

Jedan tamo

02.03.2016. 10:20

@Jedan tamo - Ma sta ne razume? Jesi cuo nekada kako zvuci rusinski? Pa ne govore Rusini mongolski. Najobicnija Bosanka ili Crnogorka iz okolnih sela koja se udala u Krstur i sa par razreda osnovne skole ili cak i nepismena je naucila rusinski samo tako! Pa i ta deca koja navodno ne razumeju rusinski ga savladaju perfektno za par meseci. Valjda ne sede samo u kuci, nego se igraju na ulici sa drugom decom (rusinskogovorecom, dakle), idu na neke aktivnosti, sport, a svuda se govori rusinski.

Шта рећи...

29.02.2016. 22:16

Sad ste se navrzli na Rusine?Seme zla sejete?Zasto privocirate?Niko od citalaca nije napisao nijedan negativan komentar o Rusinima!Ziveli nasi Rusini!!!

Neverovatno

29.02.2016. 22:28

Тешко болесна држава која овако нешто дозвољава

Polutan

29.02.2016. 23:20

E zato je nekad postojala jedna divna države koja se zvala Jugoslavija i u njoj nije je bilo ovakvih nacionalističkih komentara. Dosta vas bi ticalo kamen na golom otoku za takve komentare. Ja sam Rusin i volim Srbiju bez obzira sto je trula država i podržavam sve nacije sto žive u njoj. Jeste problem to sa srpskim odelenjem, ali mislim da sve može da se resi i bez takvih napada komentara bez obzira na nacionalnost.

Јабре

01.03.2016. 12:09

@Polutan - Грешиш и то тешко овде нисам видео ни један коментар да је уперен против Русина или било које националне мањине уперени су против закона које је писао окупарот и према којима српска деца не могу да уче на Српском језику школу.

Banaćanin

28.02.2019. 23:30

@Polutan - "Jabre" Slažem se sa tvojim komentarom, uz malu ispravku. Zakon su pisali prozapadni poltroni, a ne okupator, ili Soroševi plaćenici posle 2000 - te. Dok je postojala SFRJ bili su pravi Zakoni za dražavu Srbiju i srpsku decu a ni deci nacionalnih manjina ništa nije falilo. Slušali su nastavu na maternjem jeziku da ga ne zaborave a školovali se na srpskom da bi bili uspešni radnici.

Mile

29.02.2016. 23:22

Alek- nemoj da zaboraviš da R.Krstur nije osnovan u Srbiji nego u Austrougarskoj i nemoj da zaboraviš da Rusini nemaju svoju državu,svoju maticu, i nemoj da zaboraviš da nisu svi Srbi dobri a neSrbi nedostojni da žive u Srbiji.Probaj da shvatiš i upoznaš nacionalne manjine traži sličnosti ne razlicitosti.A kad odeš da živiš u Nemačku onda piši.U Nemačkoj žive Luzicki Srbi koji nama i nisu nesto slični ali su Slovenski narod.Imaju svoja sela , svoj sjezik, svoju zastavu...#Edukacija

naranca

01.03.2016. 01:07

@Mile - Probaj da nadjes posao u tvojoj Nemackoj bez znanja Nemackog(Usa,Fracuska,UK....-precrtaj nepotrebno).Pa ces da vidis sta je ''edukacija''

Драган

01.03.2016. 11:18

@Mile - @Mile. Ако већ говориш о Лужичким Србима, онда се упознај мало боље са њиховом историјом и јадном судбином претапања-асимилације у Немце. Нема ниједне школе на језику Луж. Срба ни у селима где су већина. Некада је излазио један часопис на њиховом језику, а сада ни тога нема.Једино што је остало од њихове аутентичности су народне песме и игре и неки народни обичаји. Ни најпознатији Луж. Србин Вилхелм Готфрид Лајбниц, филозоф и писац познатог дела "Теодицеја",писао је на немачком,а не на матерњем.

Zivic Djordje

29.02.2016. 23:26

dali je ovo moguce kome se to uvlacimo. pa citali ste pre neki dan govor Putina u DUMI gde je rekao ko hoce da zivi u Rusiji mora da govori ruski da uci Ruski i da se ponasa Ruski i nikako drukcije. ko to nece nemoze da zivi u rusiji. Sta mi glumimo pa koliko to kosta ovu zemlju a od toga ni ta deca ni iko nema koristi a svi imaju stetu. ukinuti to odmah i tacka.

Polutan

29.02.2016. 23:46

Da dodam samo da je bilo razgovora o srpskom odelenju ali su pojedinci rekli da njihova deca neće ići sa Ciganima u razred. Da li je to normalno pitam ja vas i oni ljudi pričaju na srpskom. Možda bi trebalo da se vadi krv da se provjeri da li je srpska ili tamo nekog Slovaka ili madjara. Ne razumem, pa ljudi smo!!!

Dragan P.

01.03.2016. 16:48

@Polutan - Mislim da je ovo ključno. Otvaranje srpskog odeljenja ne sprečavaju ni zakon ni država, kako neki tvrde, a još manje sprečavaju Rusini. Sami roditelji srpske dece su se izjasnili protiv otvaranja zbog Cigana. Možda bi u R. Krsturu trebalo otvoriti i odeljenje na romskom? Pa nek onda ide svako u svoj razred, i mirna Bačka.

oldlala

01.03.2016. 08:01

Nije problem ovde u rusinima niti bilo kojoj drugoj manjini,probelm je u zakonu koji regulise skolovanje.

Miki

01.03.2016. 08:02

ovo nema nigde u svetu. ljudi ovo je Srbija ko god ne zeli da prica na srpskom jeziku neka lepo napusti zemlju. kada u nemackoj svi mogu da pricaju nemacki vala neka i u srbiji pricaju srpski. u srbiji izgleda svi imaju sva prava ukoliko nisu srbi, a srbi kao nacionalna manjina u svojoj zemlji. uzassss

Јабре

01.03.2016. 14:47

@klječan - Говорим четири течно, један натуцам и учим још два а не дају ми ништа у продавници за то :)

naranca

01.03.2016. 16:47

@klječan - @jabre Pa kad ne znas frazu''Ruke u vis ja sam nacionalna manjina''

Јабре

01.03.2016. 12:16

Скоро сам читао о једној школи у Берлину око 600 деце, 3-4 су Немачка, зезају их Турци свињоједи али се ипак учи Немачки. Нека имају Русини и остали школе на свом језку али како ћеш једног дана да радиш као доктор, полицајац или нешто треће ако не знаш Српски а има много примера где деца једноставно не знају Српски јер немају где да га науче.

kiril

01.03.2016. 20:14

@Јабре - Jabre - za razliku od 90% Srba, koji govore samo srpski jezik, skoro svaki Rusin perfektno govori srpski, rusinski, slovački i barem jedan strani jezik. Procentualno, u Srbiji Rusini imaju najviše školovanih, fakultetski obrazovanih, doktora nauka...

ja

01.03.2016. 22:38

@Јабре - ja sam rusin i zavrsio sam osnovnu skolu na rusinskom asrednju normalno na srpskom pa mi nista ne fali a i supruga je zavrsila cak i fakultet na srpskom i radi paralelno na srpskom i rusinskom . aklinci od zabavista uce paralelno na rusinskom i srpskom jeziku tko da sve okaciti macku o rep

Marijana

01.03.2016. 15:03

Ja sam srpkinja koja je isla u gimnaziju u Ruskom Krsturu i za rusine mogu da kazem da su tri puta bolji narod od nas. Cuvaju i vole svoje, a jos vise postuju tudje. Svi savrseno pricaju srpski, veoma su vredni, obrazovani, i vole Srbiju. Da postoje uslovi za otvaranje srpskog odeljenja u osnovnoj skoli, oni bi to uradili kao sto su uradili i u srednjoj!!!

naranca

01.03.2016. 17:04

@Marijana - @marijana ----''i za Rusine mogu da kazem da su tri puta bolji narod od nas.''--------Ha....Kao da je to neki uspeh!

Za "Jedna"

01.03.2016. 17:37

Da li ti znas sta pricas?! Srpska deca da se sele u potrazi za skolom na srpskom jeziku a druga deca da imaju skole na jeziku manjina?I sve to u Srbiji?!Sto je mnogo mnogo je! I previse!Srpska vlado! pre nego sto pocnete da vladate Srbijom,procitajte koje je pouke Sveti Sava ostavio svom potomstvu! Obavezno!

mirna

01.03.2016. 20:20

@Za "Jedna" - U Zagrebu postoji srpska gimnazija i nastava se odvija na srpskom jeziku. I gdje je tu problem.

od "Jedna"

01.03.2016. 21:14

@Za "Jedna" - Prvo se Vi malo raspitajte,a onda komentarisite..Ja sam htela da kazem da sva mesta,koliko god da ih ima, u celoj nasoj dragoj Srbiji imaju osnovnu skolu na srpskom jeziku jedino JEDNO mesto,Ruski Krstur,nema,a to su znali svi koji su se tu doselili.I ja da se selim negde,prilagodila bi se vecini,a ne oni meni.I da se otvori odeljenje na srpskom,svake godine bi imali oko 5-6 dece,sto ne ispunjava uslov za otvaranje odeljenja.To je propisala drzava i zakoni,a ne mi Rusini!

Banaćanin

28.02.2019. 23:13

@Za "Jedna" - od "Jedna" Niste u pravu! Sebični ste ili ste neki lokalni političar koji zarad svog poslaničkog mesta u nekom parlamentu tako pišete. Poslušajte, a šta bi falilo da deca Rusinske nacionalnosti uče prvih 4 raz.O.Š na maternjem jeziku i obavezne časove srpskog, stim da od 5 - 8 razreda nastavu slušaju na srpskom i da imaju obavezne časove maternjeg jezika???? Deca imaju bolji prosperitet za dalje školovanje.

darko

01.03.2016. 22:57

Prvi sam za postovanje prava manjina na svoj jezik pogotovo ukoliko su u nekoj sredini nadpolovicna vecina ali u svojoj zemlji ogranicavati maticnom narodu skolovanje na maternjem je van svake pameti ....bez obzira na broj dece Republika je u obavezi da im plati nastavnike i to omoguci...

Aleksandar

05.03.2016. 06:46

Zivim u RK, ni supruga ni ja nismo Rusini. Imamo dva ucenika osnovne skole koji pohadjaju nastavu na rusinskom jeziku i znate sta?? NISTA IM NE FALI! Kuci pricamo najvise srpski, jer supruga i ja slabo pricamo rusinski, ali deca pricaju oba jezika odlicno. Zelim tako i da ostane. Ucek postoji neko ko zeli da pravi problem gde ga nema. Ako ima bilo ko da se oseca ugrozenim, ili da su njegova prava ovde u RK ugrozena treba javno da to kaze pa da vidimo sta se tu moze uraditi da se to popravi.

Banaćanin

28.02.2019. 23:05

@Aleksandar - Aleksandre,rodjen sam i živeo u mešovitoj sredini, gde su srpska deca bila u manjini, ali naši roditgelji su istrajali i pored velikog pritiska da odelenja na srpskom jeziku opstanu. Štaviše, pojedini roditelji manjinske nacionalnosti su upisivali decu da slušaju nastavu na srpskom jeziku jer dalje školovanje (srednje škole, fakulteti) je imalo veći izbor nastave na srpskom jeziku. To očito zaslepljeni nacionalisti ne vide.A možda je neki jak političar od karijere uspeo da ubedi roditelje suprot

eto

20.03.2016. 02:16

Nema problema niko sa srpskim odeljenjem, prblem imaju ti roditelji sto nece da im deca idu zajedno sa romima koji bi takodje isli u srpsko odeljenje.Al sustina je sto ovakvi tekstovi hrane komentatore koji ne znaju nista drugo osim da MRZE.