Odlazak popečitelja
04. 12. 2017. u 18:21
Milovan Vitezović, "Serbio, zemljo roda moga (Sterijin put u Srbe)". NP Užice

Dragana Bošković
JOVAN Sterija Popović je u Srbiji, kao ministar prosvete, proveo devet godina i osnovao sve važne kulturne institucije - Akademiju nauka, Čitalište, Narodni muzej... Jovan Sterijin Popović je završio život u rodnom Vršcu, ojađen i demoralisan.
Predstava sa podnaslovom "Sterijin put u Srbe", u režiji mladog reditelja Bogdana Jankovića, slika je Sterijine golgote u večitim previranjima srpskih dinastija, o procepu između politike i prosvete (kulture), koji je nepremostiv. Veliki kvalitet ove predstave Narodnog pozorišta iz Užica je da je dokumentarna, a da, uprkos ozbiljnoj temi i svojoj svedenosti - nije monotona. Naime, baveći se poznatim karakterima: Knez Mihailo Obrenović (Dušan Radojičić), knez Aleksandar Karađorđević - Hadži Nemanja Jovanović), Milovan Spasić - (Branislav Ljubičić), Toma Vučić Perišić (Igor Borojević), Katarina Ivanović (Tanja Jovanović) i Vuk Karadžić (Slobodan Ljubičić), reditelj je, uz veliku pomoć nadahnutih aktera, postigao dramsku napetost, koja se stvorila u asocijaciji na istinu da "što ga više menjaš, sve više ostaje isto"!
Scena Marijane Zorzić Petrović je, kao uvek, svojom vertikalom dala neki čudan "gornji rakurs" zbivanju, dajući mu neophodnu dinamiku u razmeni sukobljenih mišljenja. Scenski pokret Ivice Klemenca je tu takođe bio delotvoran.
U okvirima svog scenskog zadatka, koji je reditelj precizno i promišljeno postavio, vrlo zanimljiv je bio Igor Borojević (i lik koji tumači je žovijalan), Tanja Jovanović je slikarku i učenu ženu nadahnula unutrašnjom lepotom i duhom, a Slobodan Ljubičić je, odličnom dikcijom i sa pokrićem branio uvek na proveri Vukove stavove.
"Serbio, zemljo roda moga" nije bila "predstava predavanje", a imala je i pozorišno, i istorijsko pravo da to bude. Ona je, zahvaljujući misiji, koju ima Milovan Vitezović, koji brani od zaborava i pojednostavljivanja događaje i likove iz srpske istorije, koji nisu uvek bili u pravu i zahvaljujući rediteljskoj inventivnosti Bogdana Jankovića, uz pomoć raspoloženih saradnika užičkog teatra, bila uzbudljiv umetnički čin, koji je svojom slojevitošću pokrenuo ponovo crne misli o istini, kako prolaze (prosvetiteljski, kulturni) proroci u Srbiji.