POZORIŠNA KRITIKA: Urnebesna tragedija ili kako bismo je danas čitali
13. 11. 2017. u 15:22
Dušan Kovačević, "Urnebesna tragedija", Atelje 212: Reditelj Marko Manojlović je pokušao da je ponovo pročita kao komediju genetskog koda, otvarajući zidove stana ka vetrovima Istorije, gde čeka katastrofa na vratima
Dragana Bošković
POĐIMO od floskule da je razlika između ludnice i pozorišta u tome što je u zdravstvenoj ustanovi direktor zdrav čovek! Kao uvek, Dušan Kovačević apsurd sprovodi do kraja - nema u "Urnebesnoj tragediji" nikog zdravog, što, dramskim jezikom rečeno, poručuje da ga ni sa ove strane rampe nema - odgovor je malom Nevenu /Amar Ćorović/ na pitanje, "Ko sam ja", kojim se završava ova turobna komedija.
Majka porodice, Ruža /Sonja Kolačarić/, na ovo pitanje ima spreman odgovor - ona je deo poražene buržoazije i mrzi komuniste, muža, njegovu familiju, sebe, nervira je sin. Otac, direktor pozorišta, Milan /Branislav Trifunović/ mrzi neprestane telefonske pozive, koji ne javljaju ništa dobro - otac pobegao iz ludnice, glumac se na sceni ubio... Mali Neven se uči da mrzi ovde uobičajeno prebrojavanje krvnih zrnaca, što ugrožava i zdrav razum. Ostali, Milanov brat Kosta /odličan Nebojša Ilić/, alkoholičar i njegova žena Julka /efektna Katarina Žutić/, par su koji brani večitu potrebu ovog, i svih primitivnih društava da žive pred tuđim očima. Vasilije /tačan Branimir Brstina/, otac i deda, i njegova tek venčana žena Rajna /slikovita Anica Dobra/, dolaze iz duševne bolnice i iz "trećeg doba", kada su budalaštine opravdane, ali ne i dobrodošle.
PROČITAJTE JOŠ: Marko Manojlović: Svet se ubrzao i poludeo
Glas razuma, njihov lekar iz duševne bolnice /Branislav Zeremski/ u kakofoniji izvitoperenih moralnih, porodičnih i društvenih i zdravorazumskih načela, deluje kao da je došao iz "Alise u zemlji čuda". "Urnebesna tragedija", nažalost, sve više postaje prava tragedija, a sve manje je urnebesna, čini se gotovo svakodnevnom.
Marko Manojlović je pokušao da je ponovo pročita kao komediju genetskog koda /starinski se zvala mentalitetska/, otvarajući zidove stana /scenograf Vesna Popović/ ka vetrovima Istorije, gde čeka katastrofa na vratima. Branislav Trifunović i Sonja Kolačarić su, nekako, ovovremeno, moderno, bez uverljiog pokrića neurotični, pa ta njihova neuroza često ubija opravdanost normalnog stresa u strašnim okolnostima života i devedesetih, i sada. Mladi Amar Ćorović pokazuje tendenciju da se lako uklapa u različite načine igre, što je ozbiljan glumački kvalitet.
Kada "Urnebesna tragedija" u Ateljeu 212 /scenograf Vesna Popović/ nađe svoj pravi ton /na premijeri su "pregazili"/, biće to tačna slika društva, u kome je svako ko je normalan, baš zbog toga zreo za pozorište, to jest za duševnu bolnicu!