NEZADOVOLjNE KUPCE ŠALjU NA SUD: Organizacije za zaštitu potrošača najviše prigovora imaju na Sport Vision

B. Caranović

29. 10. 2020. u 13:52

НЕЗАДОВОЉНЕ КУПЦЕ ШАЉУ НА СУД: Организације за заштиту потрошача највише приговoра имају на Sport Vision

Prodavnica

OBUĆA, naročito patike, nije nimalo jeftina stvaka i kad je u kući više dece, sportska obuća menja se kao na traci. Sudeći po podacima Udruženja za zaštitu potrošača, najčešće primedbe na kvalitet robe odnose se na patike, sportske čizme, sprinterice... Tako se desi da se rašiju, odlepi đon, puknu sa strane, pocepaju posle nekoliko nošenja, propuste vodu kada ne bi trebalo. Sledi reklamacija, čekanje zamene ili povrata novca. Nemaju svi, međutim, sreće da uspešno zamene "falš" robu.

Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) kažu da su ubedljivo najveći problem kupci imali sa lancem sportske opreme - Sport Vision, Buzz, Extrasports. Prema njihovim podacima, problem je što ova sportska kompanija uglavnom ne prihvata reklamacije, pa potrošačima jedino preostaje da pravdu dokazuju na sudu!

- Prigovori velikog broja kupaca ove firme odnose se na kvalitet obuće i odeće, odnosno na odbijanje reklamacija - kaže Goran Papović iz NOPS i dadaje da je sporna i brzina kojom odbijaju primedbe - tek nekoliko dana, iako je poznato da je u slučaju reklamacije u prvih šest meseci obaveza trgovca da dokaže odgovornost potrošača kada mu odbija reklamaciju.

Zakonski rok za odgovor na reklamaciju je osam dana, a 15 dana za rešavanje, kada je reč o ovoj vrsti robe.

Prema primeru, koji je NOPS-u dostavio nezadovoljni kupac, obuća je kupljena pre četiri meseca i prilikom redovnog korišćenja se pocepala. Potrošač je u skladu sa Zakonom podneo reklamaciju firmi Sport Vision i zahtevao zamenu.

Faksimil presude

- Odgovor da se reklamacija odbija stigao je ekspresno, u roku od tri dana, a obrazloženje je, sada već čuveno, "neadekvatno održavanje - korišćenje" - objašnjavaju u NOPS. - Nije jasno kako je trgovac mogao u tako kratkom roku da utvrdi da je za oštećenje odgovoran potrošač, kojim je to metodoma i u kakvim postupcima se tako ekspresno utvrđuje odgovornost potrošača, odnosno "neadekvatno održavanje, korišćenje" i slično. Da takve metode ne postoje dokaz je i presuda koja je doneta u korist kupca, koji je presvio tabak i tužio kompaniju.

Sudska presuda koju je objavila Nacionalna organizacija potrošača Srbije, ilustruje situaciju u kojoj je kupac pokušao da reklamira patike kupljene ćerki zbog oštećenja nastalog posle samo dve nedelje nošenja. Pošto je reklamacija odbijena, situacija je došla do suda, a u presudi je sportska kompanija morala da vrati novac za kupljeni felerični par, plati kamatu, kao i sudske troškove.

- Stanje u ovoj oblasti je i dalje daleko od idealnog, ali sve više trgovaca shvata značaj zaštite potrošača i činjenicu da se dobar glas daleko čuje, a loš još dalje - kažu u NOPS. - Problemi u komunikaciji sa navedenom kompanijom su toliki da ne možemo, a da se ne zapitamo, kako je moguće da trgovac za tolikim tržišnim udelom nije u stanju da sve ove godine poradi na svojoj poslovnoj kulturi i etici. Većina dopisa našeg pravnog tima, usmerenih na pokušaj mirnog rešavanja spora, ostaje bez odgovora, dok se gotovo svaki pokušaj obraćanja putem telefona završava sa izjavom: "Tužite nas". Ubeđeni smo da je takav način rešavanja potrošačkih sporova gotovo nezamisliv u bilo kojoj drugoj državi gde se prodaju navedeni brendovi. Srbija neće i ne sme biti izuzetak. n

Prodavnica

VEŠT MEHANIZAM

DA je zamena robe u lancu Sport Vision prava noćna mora, nedavno je prema podacima o presudama i žalbama kupaca, pisala organizacija potrošača "Efektiva". Kako kažu, zbog sumnje da su trgovci ove firme izradili vešt mehanizam za odbijanje reklamacija i povezali se sa "Jugoinspektom", poveden je postupak pred Ministarstvom trgovine, a razmotriće i opciju podnošenja krivične prijave za organizovani kriminal.

DUPLIRANI PRIGOVORI

PO poslednjim podacima Izveštaja o radu Nacionalnog registra potrošačkih prigovora za 2019. godinu - ukupno je bilo 26.532 potrošačka prigovora. Od toga se 6.229 reklamacija odnosilo na obuću. U odnosu na period od pre tri godine, ta brojka je dvostruko veća.

- Potrošači se najčešće suočavaju sa problemom da se posle kraćeg nošenja obuća odlepi, napukne đon, rašije po šavovima - podatak je Izveštaja. - Reklamacije su najčešće odbijane uz obrazloženja da su oštećenja nastala zbog mehaničkog oštećenja na obući prouzrokavanog nepravilnim korišćenjem. Uočen je problem da trgovci ne pružaju predugovorne informacije potrošačima u kojim uslovima i za koje namene se može nositi obuća - za sport, za šetnju, za suvo vreme.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)