MODERNI VOZOVI ZA BRZU PRUGU: Od koga ćemo kupiti kompozicije koje će saobraćati između Beograda i Novog Sada znaće se sledeće godine

Z. R.

subota, 08. 08. 2020. u 12:00

МОДЕРНИ ВОЗОВИ ЗА БРЗУ ПРУГУ: Од кога ћемо купити композиције које ће саобраћати између Београда и Новог Сада знаће се следеће године

Zoran Petović

BEOGRAD i Novi Sad bi do kraja sledeće godine trebalo da postanu mnogo bliži.

Kada bude završena izgradnja deonice brze pruge Beograd - Budimpešta, prema najavama nadležnih do Srpske Atine stizaćemo za samo 27 minuta. Srbija još nema vozove koji će tutnjati 200 na sat novim kolosekom, ali se priprema za nabavku kompozicija. Ne zna se još od koga ćemo kupiti vozove, ali znamo kakvi nam trebaju.

U Ministarstvu građevinarstva i saobraćaja ističu da vozovi koji će saobraćati brzom prugom moraju da budu po svim evropskim propisima i standardima, bez obzira na to ko je proizvođač i kako će se nabaviti.

- Izgradnja brze pruge od Beorada do Novog Sada, a uskoro i od Novog Sada do Subotice i granice sa Mađarskom, radi se prema propisima i standardima EU, a pruga će biti izgrađena za vozove koji će se kretati brzinama do 200 kilometara na čas - ističu u resornom ministarstvu. - Još nije odlučeno koji će vozovi ići brzom prugom.

O tome se još razgovara i potrebno je da budu usaglašene performanse vozova sa performansama brze pruge. Fond putničkih vozova koji saobraća našim prugama je prethodnih godina već obnovljen i modernizovan nabavkom 48 novih elektromotornih i dizelmotornih vozova, ali ovde je reč o vozovima za prugu velike brzine, kakva do sada nije postojala u Srbiji.

Foto M. Popović

Kineska verzija voza za velike brzine


Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Branislav Bošković kaže da su prethodnih godina srpske železnice obnovile vozni park, ali da su te garniture pogodne za međugradski i regionalni saobraćaj, koji podrazumeva više stajanja.

- Vozove koji nam sada trebaju proizvode Francuzi, Švajcarci, Rusi i Nemci - objašnjava Bošković. - Naravno, i Kinezi su nezaobilazni, a oni već prave kompozicije koje jure do 400 kilometara na čas. Ima mnogo segmenata koji će uticati na izbor kompanije od koje ćemo kupiti vozila. Jer, osim tehničkih parametara, zavisi i poreklo prodavca, a i politika je segment koji nije zanemarljiv. Na deonici od Novog Sada do Beograda vozovi će ići od 140 do 200 na sat. To je potpuno racionalna odluka, jer zbog blizine objekata i konfiguracije terena bi na pojedinim delovima bilo preskupo podizanje brzine do 200 kilometara na čas.

Bošković napominje da je trasa između Novog Sada i Beograda zahtevnija nego deonica od Srpske Atine ka Subotici, jer je deo koji je tek u planu za izgradnju jednostavniji, pošto pruga prolazi kroz ravnicu.

- Vijadukt i tunel u Čortanovcima su bili pravi izazov za građevince na prvih 110 kilometara brze pruge kroz Srbiju - smatra profesor. - Na potezu ka granici sa Mađarskom, najobimniji posao će biti rekonstrukcija čvora Vrbas.

Prve dve deonice, od Beograda do Stare Pazove i od Stare Pazove do Novog Sada, trebalo bi da budu završene do kraja 2021. godine. Prvi deo od stanice Beograd Centar do Stare Pazove, gradi kineski konzorcijum China Railway International i China Communications Construction Company. Vrednost ugovora je 350,1 milion dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita kineske Eksim banke.

Zoran Petović


Radovi na rekonstrukciji i modernizaciji otvorene pruge Stara Pazova - Novi Sad u dužini od 36,2 kilometra počeli su u martu 2018. godine. Ovu deonicu gradi kompanija ruskih državnih železnica. Ugovor vredan 943 miliona evra za izgradnju treće deonice potpisan je sa kineskim konzorcijumom China Railway International i China Communications Construction Sompany, dok je ugovor o finansiranju potpisan sa kineskom Eksim bankom. Bilo je planirano da radovi počnu u martu 2020. godine, ali još nisu startovali.

Polovinom jula počela je i rekonstrukcija mađarske deonice brze pruge Budimpešta - Beograd.

NOVE STANICE

NA ovoj pruzi neće biti pružnih prelaza. Biće uređene železničke stanice Novi Beograd, Batajnica, Stara Pazova i Nova Pazova, a predviđena je i izgradnja nove stanične zgrade Zemun. Stajalište Tošin bunar biće izmešteno na novu lokaciju, a izgrađena dva nova - Altina i Kamendin.

Branko Rajičević


UGOVOR ZA ŠINE DO NIŠA

BRZA pruga kroz Srbiju trebalo bi da stigne sve do Niša. Predsednik Aleksandar Vučić je izjavio da će u naredna tri meseca biti potpisan ugovor o izgradnji, a da će se već 2023. železnicom od prestonice do Niša stizati za sat i dvadeset minuta. Ova trasa je duga oko 250 kilometara, a vozovima je trenutno potrebno čak pet sati da je pređu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (18)

Bonaparta

08.08.2020. 13:11

Prilikom nabavke tih vozova ili kako železničari kažu elektromotornih garnitura, možda treba razmišljati u pravcu kupovine TGV garnitura od Francuza koji su prvi počeli tu "revoluciju" brzih pruga, a drugi razlog je oni imaju takve garniture u dva nivoa /vagoni su građeni na sprat kao dabldekeri/. Razlog? Manji broj garnitura veći broj putnika. Kratke su relacije da bi kupovali veći broj garnitura, jer je brži obrt vozova. Kada Mađari urade svoj deo pruge onda treba u dogovoru sa njima kupiti iste garniture i zbog jeftinijeg održavanja i zbog eksploataciji.

Goran

08.08.2020. 13:43

Надам се да ћемо возове купити од Руса или Кинеза. Наш тешко зарађени новац треба да дајемо само онима који нас цене, поштују и са нама партнерски сарађују.

Srbin

08.08.2020. 14:02

Повезивање БГ-а и НС-а...А шта је са остатком земље? Можда наши унучићи дочекају да возом пређу 25км за 11-12 минута. Далеко смо ми од тога, јер то је швајцарски стандард...возом 17км за 9 минута. Имао сам прилике да се возим.

Dusan Veliki

12.08.2020. 10:28

@Srbin - Какав оптимиста. Само тај оптимизам сачувај за себе, никако не на дјецу и унучиће.

Zašto

08.08.2020. 14:24

Нико не спомиње завршетак оба колосека брзе пруге Београд-Нови Сад? Да ли је дошло и зашто до кашњења у изградњи уговорене двоколсечене брзе пруге на овој релацији које изводе кинеске компаније? Приликом одабира гарнитура треба размишљати о цени резервних делова и редовног и генералног ремонта, али највише о квалитету, дужини гарантног рока и поврх свега квалитета и безбедности!

Vladan

08.08.2020. 17:02

Ama kad ce razgovor o platama na zeleznici....vise od pola firme je na minimalcu...pa kako vas nije sramota...najgori smo od svih javnih preduzeca...i dalje smo na platama iz 2014...pre smanjenja...sindikati cute, naravno...sramota velika...sramota

Miroslav

09.08.2020. 05:25

@DEKI7 - Човече ал ти лупеташ! Па имаш воз који не стаје у станицама и који стаје. Ти бираш којим се возиш. Па ваљда ниси заборавио како је пре било.

zaliv tacka net

09.08.2020. 23:09

@DEKI7 - @Deki, da li si se ikada vozio tim brzim vozovima? Oni se zadrzavaju u stanici prilicno kratko do 30sec i nastavljaju dalje a da stanu i ubrzaju to ide mnogo brze i efikasnije nego obicni vozovi tj za 10-20sec se dodje do maksimalne brzine na odredjenoj deonici. Ako se ima u vidu da tu nema semafora i zadrzvanja (osim jedne ili dve stanice, a mozda nijedne jer ce mozda biti i direktnih linija) prosecna brzina do NS ce biti okom 150km/h a mozda i jace sto znaci da je svakako moguce da se stize za 30min do NS ili nesto ispod toga. Putem od BG do NS je cini mi se 95km a prugom ce to verovatno biti i nesto krace....

Bojan

10.08.2020. 07:27

Nije pitanje od koga cemo kupiti, nego kako cemo platiti? Kredit nije resenje pogotovo kada je uslovljen da investiciju realizuje tudje firme sa svojom radnom snagom i materijalom. Svrha takvih investicija nije razvoj svoje zemlje nego sopstveni marketing i uzimanje procenata od kredita u svoj dzep. Znaju nasi politicari da je zaduzivanje lose ali su procenti doooobri!