Decembar ove godine biće važan i po tome što će nekoliko objekata najvažnije beogradske infrastrukture i glavna obeležja grada - napuniti pet decenija postojanja. Istog meseca 1970. godine otvoreni su Autoput kroz Beograd, most "Gazela", "Mostarska petlja" i Terazijski tunel.

Nekoliko fotografskih kadrova "prizivaju" doba kada su ovi objekti građeni, podsećaju čitaoce na mehanizaciju, način gradnje i entuzijazam koji su sugrađani imali očekujući da se grad "presvuče" u novo ruho.

Bio je to kolosalan posao onog doba. Trebalo je provesti autoput između novobeogradskih blokova, kroz oblast koja je bila prepuna podzemnih voda.

Način na koji su se stručnjaci oslobodili ove opasnosti predstavljao je vrhunsko arhitektonsko i inženjersko rešenje.

Potom je valjalo napraviti "Gazelu", koja je planirana za oko 40.000 vozila dnevno. Gle čuda, danas ovaj most pretrpi prelazak četiri do pet puta više automobila nego što je bio prvobitni plan.

Most je građen od 1966. do 1970. godine po projektu arhitekte Milana Đurića. Interesantno je da joj je ime nadenuto slučajno. Predsednik konkursne komisije za izgradnju mosta bio je Đorđe Lazarević, potonji akademik. Svedoci su kasnije govorili kako je prvi protumačio "ovaj most kao gazelu u skoku", i tako mu je ostalo ime do danas.


PROČITAJTE JOŠ:
Beogradske priče: Prvi kadrovi novog grada

Najzad, Mostarska petlja redefinisala je beogradski saobraćaj, jer su arhitekta Brana Jovin i inženjer Jovan Katanić uspeli na malom prostoru da osmisle četiri nivoa i 24 priključne saobraćajne veze.

I danas se njihove mlađe kolege dive spretnosti stručnjaka od pre pola veka koji su uspeli da na samo šest hektara reše ovako kompleksno saobraćajno čvorište.

UGLED U SVETU

Bilo je to vreme procvata naših građevinskih preduzeća. Još dugo su se imena "Mostogradnje", "Komgrapa", "Goše", "Energoprojekta" i drugih viđala, ne samo u Beogradu i na jugoslovenskim gradilištima, već i širom sveta. Naši inženjeri i građevinci uživali su ogroman ugled širom planete, a njihovo znanje i objekti koje su podizali bili su najvišeg mogućeg kvaliteta.