ZARADILI MILIONE NA OTUĐENIM SNIMCIMA: "Kroacija rekords" nije zakonski privatizovala "Jugoton"

V. N.

06. 08. 2021. u 11:17

NAJVEĆA hrvatska diskografska kuća "Kroacija rekords" nije pravilno privatizovala nekadašnji "Jugoton" i 28 godina koristila je snimke koji legalno nisu bili njeni i zarađivala na njima, utvrdio je Visoki upravni sud u Zagrebu.

ЗАРАДИЛИ МИЛИОНЕ НА ОТУЂЕНИМ СНИМЦИМА: Кроација рекордс није законски приватизовала Југотон

"Bijelo dugme" / Foto Dragan S. Stefanović

"Kroacija rekords" je otuđila fonograme, odnosno originalne prve snimke izvođača kao što su "Azra", "Bijelo dugme" ili "Novi fosili", na kojima su decenijama zarađivali milione. Sud je pravosnažnom presudom utvrdio da vrednost tih snimaka, na osnovu kojih se rade novi snimci i kompilacije, nikada nije procenjena, niti je za njih "Kroacija rekords" bilo šta platila. Sredinom devedesetih plaćene su nekretnine i druga imovina bivšeg "Jugotona", dok je diskografska imovina otuđena.

- Rešenjem Hrvatskog fonda za privatizaciju od 5. oktobra 1993, utvrđeno je da će se deo fonoteke za koji nadležna tela utvrde da se ne smatra delom nacionalnog blaga Republike Hrvatske naknadno proceniti, a deonice u protivrednosti vratiti Fondu za privatizaciju, što međutim nije sprovedeno - stoji u presudi Visokog upravnog suda Hrvatske.

Predstavnici "Kroacija rekordsa" ne slažu se sa tim i tvrde da je pojam fonograma u Zakon o autorskom pravu uveden 2003, kada je sprovedena i revizija, koja je istakla da je sa privatizacijom sve bilo u redu. U Hrvatskoj glazbenoj uniji iz nalaza revizije iščitali su kako, ipak, nije procenjena vrednost snimaka, odnosno mastera iz arhive "Jugotona". Tokom godina, ovaj problem je zataškan, a snimci su se uredno koristili. Sada je pravosnažno utvrđeno da vredne fonograme "Kroacija rekords" svih ovih godina nije smela da koristi, jer nisu bili njeni.

- "Jugoton" je nacionalizovana firma, on je već sam po sebi nelegalna firma - izjavio je legendarni vođa "Azre" Branimir Džoni Štulić, koji je godinama prozivao "Kroaciju rekords" zbog neovlašćenog korišćenja njegovih snimaka. - Ja mislim da je najbolje vratiti svakom svoje. Cela ta muzička industrija bazirana je na izvlačenju kapitala. To je reket, oni su oslobođeni bilo kakvih nameta, mogu da rade šta hoće, zaštićeni su kao beli medvedi, kao na primer ZAMP. Ako ubiješ čoveka, imaš prava, ali ovo ako ne platiš, gotov si odmah. To je sve preki sud. Šibicarenje, samo zamotano u celofan. Nikako se ne može razmrsiti, jer je od početka bila pljačka.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

ČUVAMO DEDOVINU I GROBOVE SINOVA Uprkos tragedijama, porodica Mihajla Tomaševića, iz Suvog Grla kod Srbice, opstaje na svom ognjištu (FOTO)

OVO su grobovi mojih sinova. Stojadina, rođenog 1979, koji je poginuo na Košarama i Stevana, dve godine mlađeg, koji je 2002, vozeći traktor nagazio na protivtenkovsku minu koju su na putu u selu postavili Albanci. Ovde na groblju mi je druga kuća, a ona u kojoj živim sa suprugom Miladinkom Micom i sinom Darkom je nekoliko kilometara odavde. I, dok sam živ sa Kosova i Metohije seliti se neću, čuvaću svoj dom i grobove sinova.

18. 04. 2024. u 10:45

Komentari (0)