BORIM SE ZA ČAST PROFESIJE, NA MEDIJACIJU IDEM DA BIH NASTAVIO DA RADIM: Balša Đogo o problemima na snimanju filma Košare

Radmila RADOSAVLjEVIĆ

27. 08. 2020. u 14:12 >> 14:12

БОРИМ СЕ ЗА ЧАСТ ПРОФЕСИЈЕ, НА МЕДИЈАЦИЈУ ИДЕМ ДА БИХ НАСТАВИО ДА РАДИМ: Балша Ђого о проблемима на снимању филма Кошаре

Foto: Tanjug i privatna arhiva

AKO posle nove medijacije sa producentima kuće Omega Production, koja je zakazana u petak, Filmski centar Srbije i Ministarstvo kulture odluče da ja više nisam reditelj filma i TV serije "Košare", tu odluku mora neko i da potpiše.

Ja ću je poštovati. Ali, u mom ugovoru sa producentima pored svega što u svemu ide njima naruku, čime se danas busaju, a ne razumeju da je za mene to bilo potpuno nevažno, stoji da seriju i film po tom scenariju mogu režirati samo ja. Neka naprave novi scenario za seriju u kojem neće prepisivati od Strahinje Radetića i mene, ili neka rade po originalu scenarija Đorđa Milosavljevića, ja tu već ne mogu ništa. Ali, samo neka nadoknade godinu i nekoliko meseci mog rada i "škole filma" koju sam vodio - kaže, za "Novosti", reditelj Balša Đogo.

Podsećanja radi, Đogo je pre nekoliko dana javno optužio producente, Nemanju Mićića i Vladana Anđelkovića, da su 23. jula prekinuli snimanje "Košara", i da su zahtevali promenu scenarija radi ubrzanja snimanja (četiri-pet dana po epizodi), aludirajući pritom da je ovaj projekat od nacionalnog značaja dobio dovoljno para od države za ozbiljnu realizaciju kakvu zaslužuje. Usledio je brzopotezni odgovor producenata u kojem su obavestili javnost da su odlučili da se saradnja sa Đogom prekine.

Pokušaj pomirenja ili iznalaženje nekog kompromisnog rešenja kako bi se snimanje filma i serije koji treba da ožive ratnu epopeju naše vojske iz 1999. bio je zakazan u utorak, 25. avgusta, na medijaciji u Filmskom centru Srbije (FCS). Ali, dogodile su se, kako ističe Đogo, neke neočekivane i neprijatne okolnosti, i on je napustio ovaj sastanak pre nego što je završen.

- Kada smo započeli razgovor, vrata su se širom otvorila i ušao je čovek u uniformi sa beretkom, predstavio se, rekao čin i jedinicu, i da je došao da vidi šta se to ovde dešava i ko sam ja, a onda je seo pored producenta Nemanje Mićića. Postoji o tome i saopštenje FCS, i molim vas da ga objavite. Kratko je. Ja sam onda rekao da to više nije skup na kom se mogu praviti bilo kakvi ozbiljni dogovori, zahvalio sam se svima i izašao, o čemu postoji i snimljen zapis.

Foto: Tanjug i privatna arhiva

Reditelj sa glumcem Milošem Bikovićem

Na naše pitanje ko je "nepoznati i nepozvani čovek u vojnoj uniformi", kako stoji u zvaničnom saopštenju FCS, Đogo kaže da se on zove Hasan Omerović Omer, ili Tarzan, kako su ga zvali u brigadi, i do 1993. godine bio je podoficir u 63. Padobranskoj jedinici.

Neka javnost zaključi kako se Omer pojavio na sastanku

- On je učesnik ratova od 1991. do 1993. godine, a onda je imao nesreću i sudbinu kakvu ne bih poželeo nijednom oficiru. Danas je bez penzije i tuži se sa državom i vojskom u Strazburu. U FCS je došao da zatraži od mene da se povučem sa mesta reditelja, da kaže da je ono što sam do sada snimio od filma "Košare" amaterski, i da tako doprinese arbitraži. Ja nisam, a nisu ni iz FCS, ni iz Ministarstva kulture pozvali Omera na ovaj skup, pa neka javnost sama zaključi kako se on tamo pojavio. Ali, to nije smetalo delu štampe da ga juče, samo sat kasnije, predstavi kao komandanta odbrane Košara, iako 1999. nije bio tamo, borca koji je "raskrinkao" reditelja da je neznalica, da zbog toga napada nevine producente koji brinu o borcima, i hoće da pravi film protiv predsednika države! U originalu, sve je ovo zvučalo još čudnije - objašnjava Đogo.

ZAKONSKA PROCEDURA

JOŠ pre zakazane medijacije producenti su javno saopštili da prekidaju saradnju sa njim i da već imaju u vidu novog reditelja, iako je to, u pravnom smislu, ishitrena odluka - zakonska procedura nalaže da zahtev za promenu reditelja može da odobri samo Upravni odbor FCS.

A saopštenje iz kuće Omega Producion da je njihova želja bila da se sa njim na ovoj medijaciji "sporazumno raziđu", reditelj ovako komentariše:

- Na medijaciju idem da bih nastavio da radim svoj film i seriju, i da svi zajedno pronađemo model kako da to učinimo mogućim i bez dodatnih nevolja za sve. Spreman sam da podržim i predlog koji smo dobronamerno dobili od zainteresovanih ljudi iznad nas, pre svega iz FCS, i koji smo počeli da sprovodimo. Ali, dvojica producenata su iznenada odustali od toga posle deset dana, jer nikome, ni direktoru, ni izvršnom producentu nisu hteli da pokažu koliko novca zaista imamo za snimanje filma i serije "Košare" da bismo profesionalno napravili realan plan. Moje mišljenje je da ga imamo, i da je država dala dovoljno i za moje najambicioznije planove, ali nisam ni od onih koji bi trošili preko nečega što je objektivno potrebno - kaže Đogo.

Foto: Tanjug i privatna arhiva

Posle prekinute medijacije u FCS, kako su izvestili mediji, producenti su najavili da će ceo prihod od prodaje bioskopskih ulaznica za film "Košare" pokloniti porodicama boraca sa Košara. O tome da li je ovaj gest populistički i puko ogrtanje "patriotizmom" zbog svega što se događa, ili je možda iskrena, plemenita želja, Đogo kaže:

Očekujem razum i shvatanje okolnosti u kojima se nalazimo

- Sedimo godinu dana na Košutnjaku, Biković se odmah odrekao svog honorara u korist boraca, a producenti to ni tada, a ni sada, nisu pomenuli. Neću da osporavam ničije motive, naše je bilo samo da snimimo film i seriju kako treba, a ne da delimo novac. Uostalom, naš sukob je i nastao zato što tvrdim da se veliki novac od FCS i "Telekoma", koji je u budžetu za ovaj projekat, ne koristi za snimanje filma. Ostaje na računu njihove firme.

VELIKI DOGAĐAJ

Na pitanje na čijoj su strani borci sa Košara, s kojima je godinama razgovarao skupljajući materijal za scenario filma. Đogo odgovara:

- Pa vidite i sami. Mnogo je sati prepiski i sedenja iza nas. Dao sam reč da neću dozvoliti da bude neadekvatno snimljen ovaj veliki događaj, za drugo u umetnosti ne možete dati obećanje. I ovo je veliko.

Od nove medijacije zakazane u petak, Đogo kaže da očekuje razum i shvatanje okolnosti u kojima se nalazimo:

- Odgovornost za novac koji nam je država poverila. I da kao što nije moj, nije ni njima dat da njime raspolažu nedomaćinski, kako oni hoće. I kada bih bio baš optimističan, rekao bih da očekujem obećanje da je svima važno da film "Košare" bude dobar.

Producenti su Đoga optužili da "kompromituje projekat 'Košare'".

- Ne obraćam previše pažnju na to šta ljuti ljudi govore. Time što ne pristajem da potpišem bilo kakvo delo i radim u bilo kakvim uslovima borim se za svoju autorsku slobodu i čast svoje profesije podjednako kao i za uspomenu na Košare. To je za umetnika najvažnija bitka - kaže reditelj.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

Iko

27.08.2020. 18:55

Covece ti si za scenario dobio 20.000eura, ako nece da snimaju po njemu ne moraju, producenti ce snimati onako kako oni zamisljaju film u celosti... Film nije samo scenario, vec i kostimi, muzika, svetl9, sminka... I jos 20 drugih stvari...i da producenti se pitaju svugdebu svetu, oni placaju. Ako to ne znas nije za tebe da snimas film

PatroXXL

27.08.2020. 21:47

@Iko - О грешите. Држава плаћа у овом случају а продуцентска кућа је само за контролу трошкова. И ти "продуценти" нису један динар сопственог новца уложили. Ви или сте необавештени или злонамерни а са обзиром да баратате неким цифрама које ми обичан свет не познајемо (мислим на новац за сценарио) полазим од тога да сте директно заинтересовани да у овом случају продуценти испадну добри момци. А нису то, знамо то и ја и би и велика већина народа само из овога што се до сада дешавало.

Iko

28.08.2020. 13:35

@PatroXXL - Citaj malo sta je taj glavonja rekao zaradio je 20.000eura, a ili mesecno 1743 e to je sam rekao, napisao.... On je mislio da ce moci sam da manipulise sa parama, ali neide to vise tako, doslo drugo vreme... Jel znas da je direktor jedne drzavne firme na putne troskove uzeo ogromne pare svaki dan je isao iz subotice za vranje i nazad, jel ti mislis da je to moguce... Ili je nesto drugo po sredi, subotica-vranje 500km jedan smer

Pametnjaković

27.08.2020. 23:57

@Iko - To kad se napiše, uzeo si 20 000 evra, šta hoćeš više, i to u zemlji gde je večina plata 300-400 evra, diskvalifikuje ga kao prevaranta koji je nažvrljao dve tri stranice nekog teksta, obogatio se i još zakera.... Čovek pisao scenario više od godinu dana sa još jednim kolegom, koliko sam razumeo za film i 14 epizoda serije, pri čemu je obilazio lokacije, pričao sa učesnicima.... Kad se to podeli samo sa brojem meseci, bez troškova, ispada plata od oko 1000 evra, ko svaki taksista, vozač kamiona, da ne pominjemo zavarivače i kraniste.... A što se tiče producenata ili "producenata" u ovom slučaju, takođe se ne slažem. To o čemu vi pišete stvarno je tako, ali ti Producenti koji se o svemu pitaju su privatnici, koji troše sopstveni novac, pa ako Berd Pit hoće da producira film u kome tri sata snima bumbara koji leti sa cveta na cvet, to je njegova stvar, ili u našoj zemlji, na primer, Bjelogrlić. Troši svoje pare, ili pare koje je sam nabavio, pa može da snima i o fudbalerima i o Tomi Zdravkoviću, a i o rodama.... Ali ako država da ogromne pare građana, još priskoče i državna preduzeća, da se snimi dobar film o junacima sa Košara, MORA DA SE SNIMI DOBAR FILM O JUNACIMA SA KOŠARA. U tom slučaju Producenti postaju "Producenti" i služe samo da namaknu pare na svoje račune i uzmu što veću maržu, drugu svrhu nemaju.

Dragan R

29.08.2020. 11:34

@Iko - Poštovani gospodine očigledno je da ste vi na strani producenata, ili da budem precizniji, bez ikakve provere činjeničnog stanja jednostavno kopirate i branite zapadni sistem ("...i da producenti se pitaju svugde u svetu, oni placaju."). S druge strane su oni koji na isti način, nekritički i neargumentovano, brane reditelja. Jedino u vezi čega nemam nikakve dileme u vezi ovog slučaja je činjenica da je sramno to što se dešava. Šta je u pozadini svega ne znam, ali kao što to obično i biva napre će biti da je reč o novcu i/ili politici. Tačno je da su producenti ti koji se pitaju i odlučuju. Oni su ti koji pokreću projekat, obezbeđuju sredstva, biraju scenario, biraju reditelja, organizuju kopletan proces stvaranja filma,... Problem je u tome što su producenti za ovaj film dobili ogromna sredstva od države (Filmskog centra Srbije) i to pod stogo definisanim uslovima. Da bi ta sredstva dobili morali su da dostave scenario, sinopsis (kratak sadržaj radnje filma), biografiju reditelja i scenariste, ugovore sa rediteljem i scenaristom, listu autorske ekipe filma sa pisanim izjavima svakog člana ekipe, finansijski plan, vremnenski plan,...Sve ovo ste i sami mogli da pronađete na internetu i da ste se potrudili ne bi sigurno donosili tako neutemeljene zaključke. Jasno je da po zakonu producenti mogu da izmene scenario, da izmene vremenski plan (da brže snimaju) i da promene reditelja, ali u tom slučaju moraju da vrate državi novac, jer su promenili uslove pod kojima su ga dobili.

Milivoje

28.08.2020. 11:47

Glavni producent je radio po Sloveniji, Hrvatskoj i kod Mila i njegovih u DPS-u, a reditelj Balša je bio učesnik rata i branio Srbiju. Ovaj Tarzan nije bio na Košarama. Kraj svake dalje priče.