IZLOŽBA SAVREMENIH SRPSKIH VAJARA U TEMIŠVARU: Izazovi neizvesne budućnosti

M.Kralj

26. 07. 2023. u 21:20

OVOGODIŠNjA Evropska prestonica kulture - Temišvar, domaćin je izložbe savremenih srpskih vajara - "Bez naziva: skulptura posle skulpture".

ИЗЛОЖБА САВРЕМЕНИХ СРПСКИХ ВАЈАРА У  ТЕМИШВАРУ: Изазови неизвесне будућности

Foto promo

U izložbenom prostoru Cazarma U smešteno je sedam tematskih celina, sa delima dvadeset umetnika iz Srbije. Na ovoj postavci, između ostalih su radovi Radoša Antonijevića, Mrđana Bajića, Danice Bićanić, Maje Rakočević Cvijanov, Nade Denić, Gorana Despotovskog, Tatjane Dimitrijević, Miloša Fata, Gabrijela Glida, Anđele Grabež, Milana Jakšića, Zdravka Joksimovića, Radomira Kneževića, Stevana Kojića, Vesne Perunović i drugih. U organizaciji Galerije "Bel Art" iz Novog Sada i Fondacije Triade iz Temišvara, kustos izložbe je naš ugledni likovni kritičar Sava Stepanov.

Foto promo

Mrđan Bajić

Na samom kraju prošlog veka, tokom fatalnih devedesetih, kako u pratećem tekstu objašnjava Stepanov, u srpskoj skulpturi dolazi do značajnih promena:

- Geopolitičke podele u svetu postaju sve vidljivije, a jugoslovensko društvo ulazi u epohalni krizni period kada destrukcijske tendencije nadjačavaju i poništavaju svaki oblik konstruktivnog ponašanja i mišljenja. Čvrsta forma se dezintegriše, fragmentizuje; umesto celovitog oblika pojavljuju se instalacije; dolazi do mešavine različitih materijala u okviru jednog dela, a pojačavaju se konceptualna razmatranja koja dematerijalizuju biće (klasične) skulpture i celovitog oblika.

Foto promo

Gabriel Glid

Upućujući rumunske posmatrače u genezu izraza u srpskoj skulpturi, Stepanov konstatuje da su se posle 2000, unutar same umetnosti, odvijali snažni tranzicijski procesi:

Vetrovi pomahnitalog sveta

IZLOŽBA je naslovljena "Bez naziva" jer se u postavci ne favorizuju određeni sadržaji ili umetnički koncepti - objašnjava Stepanov. - Istovremeno, radi se o svesnom izbegavanju naslova jer je čovek današnjice uvučen u mnoštvo najbizarnijih manipulacija korumpiranih političara, velikih korporativnih sistema i zločesto upotrebljavane medijalizacije. Pojedinac sve manje upravlja svojom sudbinom jer ga nose vetrovi jednog pomahnitalog sveta. U tom svetu umetnost je prostor izuzetnosti, prostor u kojem se raspravljaju egzistencijalna pitanja s namerom da se iznađu putevi i mogućnosti novog vitalizma.

- Uspostavlja se snažna ekspanzija ka novim tehnologijama, a novi vizuelni sistemi i te kako utiču na novu funkcionalizaciju sveta, a samim tim i na konstituciju savremene skulpture i njenog bića. Aktuelna "Skulptura - posle skulpture" sve jasnije objavljuje čovekovo osećanje nesigurnosti, krhkosti i fragilnosti, ona upozorava na izazove neizvesne budućnosti.

Foto promo

Petar Sibinović

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

MRAČNA STRANA ISTINE: U Ukrajini ubijen dvostruki šampion Evrope - ružne prošlosti