PITOMI ČOVEK I NESEBIČNI UMETNIK: Prijatelji i saradnici Branka Cvejića (1946-2022) potreseni zbog smrti omiljenog kolege

J. KEBLER - D. MATOVIĆ

28. 07. 2022. u 07:26

KADA radite velike serije morate imati glumce kao što je Branko Cvejić. Morate imati čoveka koji odigra sve što zamislite.

ПИТОМИ ЧОВЕК И НЕСЕБИЧНИ УМЕТНИК: Пријатељи и сарадници Бранка Цвејића (1946-2022) потресени због смрти омиљеног колеге

Foto: Tanjug

Serija živi samo sa takvim glumcima, jer deluje životno i ubedljivo. Branko je uneo mnogo svog talenta i doprineo da serije izgledaju bolje nego bez njega. U to sam ubeđen - kaže, za "Novosti", scenarista i pisac Siniša Pavić koji je sa Cvejićem sarađivao punih 55 godina.

Prvu veliku ulogu preminuli doajen našeg glumišta imao je u filmu "Višnja na Tašmajdanu", koji je rađen po Pavićevom romanu. Uz svog legendarnog junaka Baneta Bumbara iz serije "Grlom u jagode", Cvejić će za milione gledalaca ostati upamćen i kao Lister iz Pavićevog "Porodičnog blaga".

- Počeo je kao mlad dečko i izrastao u velikog glumca. Način na koji je odigrao Listera u "Porodičnom blagu", gradonačelnika Gvozdena u "Stižu dolari" i posebno deda Arsu u "Junacima našeg doba" je glumački vrh - kaže Pavić. - Pamtiću njegovu dobrotu i pristojnost. Glumački posao nije mistifikovao, radio je profesionalno i ozbiljno, ponašao se ljudski, drugarski i kolegijalno. Bio je lepo vaspitan i obrazovan. Potekao je iz umetničke porodice, veoma poznate i vaspitanje koje je poneo iz kuće izdvajalo ga je među glumcima. Bio je pitom i dobar čovek. Ne sećam se da je ikad imao konflikt sa kolegom, rediteljem, piscem. To ga čini izuzetnim.

Siniša Pavić / Foto V. Danilov

Pavić kaže da je Cvejić oplemenio i njegov rad:

- Sticajem okolnosti jedno vreme smo stanovali u istoj kući, preko puta "Madere". Cveja se kasnije oženio i otišao, ali smo se često viđali i čuli. Kad god sam nešto radio, on je bio tu. Imao je običaj da onako drugarski, sa šarmom u šali kaže: "Nemojte me preskakati." Znao je on da je meni dragocen, i da će igrati u mojim serijama.

Voleli su Cvejića i gledaoci. Pavić se seća kako se zaustavio autobus pun đaka dok su snimali seriju "Stižu dolari" u Crnoj Travi. Deca su radosno uzvikivala: "Lister, Lister!"

- Ceo život pratio ga je imidž voljenog i popularnog glumca, a popularnost ga nije promenila. Događalo se da se ne vidimo dugo, a kad se sretnemo razgovarali smo kao da smo se juče rastali. Bio je profesionalac. Dešavalo se da zbog mladog glumca, koji igra sa njim, scena bude ponavljana nekoliko puta, jer ne zna dobro tekst. Cveja nikada nije došao na snimanje, a da ne zna tekst do kraja. I to govori o odnosu prema poslu i kolegama. Svoj posao je radio besprekorno i nikad nije zloupotrebljavao to što smo ga svi mi voleli. Naprotiv. Bio je uvek najprofesionalniji u celoj ekipi. Nalikovao je Miji Aleksiću koji nikad nije nosio tekst na snimanje, jer ga je znao napamet.

Reditelja Rajka Grlića tužna vest je zatekla u njegovoj kući u Istri u koju je preminuli glumac često dolazio i družio se sa kolegama. Vidljivo potresen, kazao nam je da nije umro samo glumac kojeg je neobično cenio, već njegov prijatelj, čovek koji mu je bio jako blizak. Grlić nam otkriva da će baš danas na filmskom festivalu u Motovunu biti prikazano nekoliko scena iz kultne serije "Grlom u jagode", za koju je sa Srđanom Karanovićem napisao scenario.

BOJANOVE BEBE

Foto: Tanjug

 

CVEJIĆ je bio jedan od glumaca iz grupe koja je nazvana "Bojanove bebe". U njoj su, osim Cvejića, bili i Milan Gutović, Gojko Šantić, Tanasije Uzunović, Dušan Đurić, Mirjana Vukojčić, Ivan Bekjarev, Đurđija Cvetić, Josif Tatić i Svetlana Bojković. Naime, upravnik Jugoslovenskog dramskog pozorišta Bojan Stupica odlučio je da podmladi i osveži ansambl, pa je grupu mladih glumaca 1967. odmah sa akademije primio u ansambl.

- Cveja je za mene bio više od glumca. Znali smo se više od pedeset godina i radovao me je svaki susret s njim. Bio je izuzetno dobar čovek, i ono što je za glumačku branšu vrlo retko, brinuo je o drugima više nego o sebi - kaže, za "Novosti", Grlić. - Naša druženja su bila za mene poseban doživljaj, razgovarali smo ne samo o glumi, filmovima, pozorištu, već i o životu i svim onim temama koje nas okružuju. Bio je samozatajan, nikada nije želeo da bude u prvom planu. Serija "Grlom u jagode" mu je odredila karijeru.

Grlić kaže da je Cvejić uvek znao pravu meru, a pre svega je uvek bio spreman da pomogne. Kada se pripremala serija "Grlom u jagode" Grlić je radio na scenariju, a glumce je birao Karanović.

- Bio sam na probnim snimanjima, ali se za Cveju od početka znalo da će glumiti u seriji. Karanović i on su se poznavali odranije. Sjajno ga je Srđan izabrao i uspeh je bio zagarantovan. Ali, moram da kažem, iako su Cveju ceo život tretirali kao Baneta Bumbara on nimalo u životu nije ličio na njega. Bio je drugačiji, etičan i miran čovek.

Foto: Tanjug

"Grlom u jagode"

Ipak, serija "Grlom u jagode" označila je ne samo autore filma, već i glumce koji su igrali u njoj i kasnije na filmu "Jagode u grlu".

- Otišli smo svako na svoju stranu, a Cvejić je preuzeo ulogu da vrati sjaj Jugoslovenskom dramskom. On ga je obnovio i vodio usprkos raznim silama i pritiscima. Pozorište koje je nekada bilo veliko, pa zapušteno, Cvejić je opet digao na noge - priseća se Grlić, koji je u toj fazi Cvejićevog života često sa njim razgovarao. - Dolazio je kod mene u Istru, išao na festival u Motovun. Poslednje dve epizode "Grlom u jagode" se događaju u Istri. Goran Marković i ja ćemo baš u Motovunu publici predstaviti scenu iz serije koja je snimljena na trgu u Motovunu.

Foto: Tanjug

Cvejić kao Lister

Grlić, koji je kasnije sa Brankom Cvejić direktno sarađivao samo jednom, kaže da je svim režiserima bilo lako s njim raditi.

ao i čovek, bio je jednostavan i kao glumac. Dugo se pripremao za svaku ulogu, nije bio egzibicionista, nije ništa komplikovao. Glumci su ili samozatajni ili egzibicionisti, žive u te dve krajnosti, a on je tiho radio na svojim ulogama.

 

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna