POZORIŠNA KRITIKA – BITEF: Autoputem kroz prašumu

Draga Bošković

17. 09. 2021. u 13:30

KROZ gustu prašumu dilema, da li na Bitefu treba da gledamo (pretežno) predstave koje pripadaju postojećem Festivalu igre, povela nas je, na otvaranju dvostrukog Bitefovog izdanja, predstava "Tragovi" slavnog Belgijanca, Vima Vandekejbusa.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА – БИТЕФ: Аутопутем кроз прашуму

Vrlo je mogućno da bi za veliki deo selekcije našeg najslavnijeg pozorišnog festivala, sad i inače, valjalo angažovati baletskog kritičara, jer se dramskim merilima da analizirati samo deo umeća dens teatra. Samim tim što je "Ultima vez" plesna kompanija, njihova umetnička sredstva se graniče sa dramskim teatrom, ali mu poprilično i ne pripadaju.

Kao naručeni za podnaslov ovog ekološki angažovanog Bitefa, "Na ivici budućnosti", "Tragovi" trasiraju, ljudskim telima, u konfliktu sa neprohodnom prašumom, auto-put, koji će možda omogućiti kaomunikaciju humanoidima, ali će prirodu osakatiti zauvek. Sa impresivnom energijom, posvećeno, lakokrilo, igrači Vandekejbusa su potpuno čitljivi u svojoj naraciji, do granice ilustrativnosti, što im je dosad bilo poprilično strano. Plesni teatar zahteva od gledaoca ne samo potpunu koncentraciju na tumačenje pokreta i njegovu metaforu, nego i otvaranje širokog polja asocijacija, koje su ponekad duboko skrivene u tkivo poetike plesnog performansa. To u "Tragovima" nije bilo nužno.

Grupa od deset igrača (među kojima je i Borna Babić, koji u predstavi progovara na jednom od nama razumljivih jezika) krči auto-put kroz prašumu svojim telima, sukobljenim strastima, ličnom ekspresivnošću, duhovito, zaraznim temperamentom... Naoko neorganizovan, ljudski atak na prirodu polako zadobija formu nezaustavljivog rušilačkog procesa, koji odnosi žrtve i među agresorima. Slikovito, izražajno, oni transparentno asociraju na zakon prirode da "telo pamti" prirodno stanište. To iskonsko u njima probija se kroz slojeve, koje je čovečanstvu nanela civilizacija i stvara konflikt i u samom ljudskom biću, koje uništava prirodu... Životinje, medvedi i jeleni, koji su veliki deo predstave, poetičan, duhovit, značajan, završiće ovu studiju o nadmoći prirodnog nad rušilačkim na humorističan način. Životinje su ovde bile pre ljudi, pa će ostati tu i posle nas...

Definitivno preduga za tumačenje ove ideje, repetitivna zbog toga, predstava "Tragovi" Vima Vandekejbusa i njegovih igrača je lep uvod Bitefa i komentar na borbu ekoloških aktivista za očuvanje života, kroz lekovitost čiste prirode.