NE PRIZNAJU FISKALNI RAČUN?! "Tehnomanija" krši zakon i prava potrošača, za povraćaj novca prihvata samo slip od kartice

E. B. T.

11. 08. 2022. u 15:07

DA je nemoguće predvideti kakvim sve zloupotrebama i manipulacijama trgovci mogu da naprave pakao potrošaču od jedne obične kupovine, potvrđuje nesvakidašnje iskustvo čitateljke "Novosti" K. B. iz Beograda.

НЕ ПРИЗНАЈУ ФИСКАЛНИ РАЧУН?! Техноманија крши закон и права потрошача, за повраћај новца прихвата само слип од картице

Foto A. Stanković

Poznato je da je fiskalni račun glavni dokaz o kupovini i građani ga čuvaju kako bi mogli da ostvare svoja potrošačka prava. Međutim, trgovinski lanac tehničke robe "Tehnomanija" primenjuje nezakonitu i do sada nezabeleženu praksu. Da bi vratili novac K. B. zahtevali su slip od kartice, preko koje je kupljen aspirator, iako je ona imala originalan fiskalni račun. Mada nisu imali nikakvo pravo da to traže, ona je prošla trodnevno maltretiranje, koje je završeno tek kada je iz matične banke donela izvod transakcije. Može se samo pretpostaviti da je, verovatno, namera trgovca bila da natera kupca da odustane od zahteva za povraćajem novca i da kupi neki drugi proizvod kod njih.

Kako naša čitateljka objašnjava, greškom je kupila aspirator većih dimenzija i htela je da ga zameni za odgovorajući.

- Oni nisu imali takav ni u jednoj svojoj prodavnici, pa je ostala opcija da mi vrate novac - navodi naša sagovornica.

- Prvi pokušaj da se to realizuje i da se problem reši bilo je čisto gubljenje vremena, jer sam, po svemu sudeći, izabrala pogrešan dan, nedelju. Rekli su mi da šefovi nisu u radnji, pa storniranje i povraćaj nema ko da odobri. Narednog dana su kazali da nemaju pazara u kasi. Posle toga su mi tražili slip od kartice iako, prilikom kupovine, niko nije naglasio da treba da ga sačuvam.

Uredno je, kako navodi, priložila fiskalni račun, ali im to nije bilo dovoljno. Nije pomogla ni sačuvana SMS poruka u kojoj su bili podaci o izvršenoj transakciji. Na kraju je morala da ode u matičnu banku da im donese izvod, kako bi joj vratili novac. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je zakon jasan i da je fiskalni račun dokaz o kupovini, a slip nije potreban.

- Nije zabeležen primer takve prakse, to što su uradili u ovom trgovinskom lancu je maltretiranje kupca - ističe Mladen Alfirović iz NOPS. - Insistiranje da mora da ima slip je ucenjivanje potrošača.

Ranije su potrošači za povraćaj novca mogli da koriste i neku drugu potvrdu o kupovini na kojoj su navedeni satnica, datum i lokacija radnje u kojoj je kupljena. Međutim, kako Alfirović ističe, sada za povrat sredstava moraju da imaju fiskalni račun ili broj računa.

- Zbog novih propisa o fiskalnim kasama, sada je praksa drugačija - ukazuje Alfirović.

- Ti uređaji nemaju kontrolnu traku kao prethodni. Da bi trgovac proverio broj računa u bazi, mora da ga zna. Poreska uprava ne odobrava da se isplati novac ako nema fiskalnog računa. Zato je savet potrošačima da ih obavezno čuvaju.

On objašnjava da i sada trgovac mora da prihvati reklamaciju, ako se podnese slip, ukoliko je proizvod plaćen karticom, izvod iz banke ili garantni list, koji se dobija obično za tehničku robu.

- Ukoliko potrošač nema fiskalni račun, a ima neku od ovih potvrda, zakon obavezuje trgovca da mu uvaži reklamaciju - ističe Alfirović. - Ali, da bi bio vraćen novac, neophodan je fiskalni račun ili broj računa.

Ova nova praksa je, kako navodi, u koliziji sa Zakonom o zaštiti potrošača, pa će u narednom periodu morati da se uskladi.

Ovim povodom zvanično smo kontaktirali sa "Tehnomanijom", ali do zaključenja ovog izdanja "Novosti" nismo dobili odgovor.

GARANTNI LIST DOVOLJAN ZA REKLAMCIJU

OVERENI garantni list je potvrda o kupovini i ukoliko je potrošač priloži bez fiskalnog računa, trgovac mora da uvaži njegovu reklamaciju. Kada je davalac garancije proizvođač, uvoznik ili trgovac na veliko, a garantni list, prilikom kupovine, overi svojim pečatom i potpisom ovlašćeni prodavac, to je dovoljan uslov da potrošač ostvari pravo na popravku uređaja.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)

HOTEL NA NAJLEPŠOJ PLAŽI U GRADU: Hotel Continental je poznat po tome da predstavlja odličan odnos cene i kvaliteta