EPISKOP JOANIKIJE O AJA SOFIJI: Lažni sultan Erdogan otima tuđe

M. SEKULOVIĆ

24. 07. 2020. u 12:41

SVETA Sofija od 1934. služila kao muzej, bila otvorena za sve vere iako se u njoj nije obavljalo ničije bogosluženje, ali se, makar, moglo slobodno prići i diviti se arhitekturi, mozaicima, tom čudu od umetnosti.

ЕПИСКОП ЈОАНИКИЈЕ О АЈА СОФИЈИ: Лажни султан Ердоган отима туђе

Foto: Arhiva VN

Sada u ove dane, odlukom predsednika Turske Erdogana, koji obnavlja osmansku ideologiju u Turskoj, ona se, opet, pretvara u džamiju. To je tužan momenat za sav hrišćanski svet i svedoči o jednom: da je u davnini izvršeno nasilje nad tim svetim hramom i nad mnogim drugim svetim hramovima u porobljenom hrišćanstvu za vreme turske imperije, ali da od tog nasilja nisu odstupile ni današnje vlasti u Turskoj i ono što nije njihovo prisvajaju.

Ovo je u besedi u petak posle litirgije u manastiru Đurđevi stupovi u Beranama kazao episkop budimljansko-nikšićki Joanikije, koji je istakao da nas u mnogo čemu podsjeća na ono što čine obezbožene vlasti u Crnoj Gori.

-One, takođe, hoće da prisvajaju svetinje i kažu: Nema problema, vi ćete i dalje služiti, mada su tamo u Zakonu zapisali: Služiće svojoj nameni dokle vlast ne odluči drugačije, a onaj na koga je upisana svetinja može da joj određuje namenu. Ako je izvršeno nasilje nad njom i ona nasilno preknjižena, šta onda možemo da očekujemo? Isto ovo i još gore, nego što čini novi, lažni sultan Erdogan, konstatovao je vladika Joanikije.

-Ovo su lažne patriote koje se bore, tobož, za Crnu Goru, a zapravo se samo bogate. Kako mogu da se hvale patriotizmom u siromašnoj Crnoj Gori, kada su upisani na listu svetskih bogataša, novi bogataši, skorojevići. Vrlo je to opasno. Svaka pogrešna i obezbožena ideologija neće da miruje, ona hoće da otima, hoće da skrnavi, hoće da i ono što je Božje prisvoji sebi, ono što je Bogu posvećeno da njime zavlada, da ga skrnavi, gazi i ponižava.  Ovo su iskušenja kojih u istoriji mora biti, a ta iskušenja hrišćane još više objedinjavaju, kazao je episkop Joaniikije, navodeći kao primer  nesporazume, koji su poslednjih godina, postojali između Ruske Crkve i Carigradske patrijaršije.

-Međutim, povodom ovog „zlog čina“ koji je učinio predsednik Turske Erdogan jednako misle, smatra Vladika Joanikije, ruski Patrijarh i carigradski i srpski. Svi smo zajedno, svi smo u istom osećanju, cela Crkva Božja sastradava sa Svetom Sofijom Carigradskom. To jeste hram Carigradske patrijaršije, ali je i Hram svih pravoslavnih hrišćana. Šta god zemaljske vlasti, kojima je palo u deo, radile sa tom svetinjom ona će i dalje samo svedočiti raspeće Hristovo i to će nas stradanje njeno još više objedinjavati, deo je besede episkopa Joanikija, koji je u liturgijskoj propovedi, kazao da se u pravoslavnom svijetu izdvaja jedna svetinja za koju su sve ostale vezane. Ako jedna svetinja, naveo je Vladika, može da se poistoveti sa Crkvom to je u prošlosti bila, a, na neki način, je i sada, hram Premudrosti Božje Sveta Sofija u Carigradu.

Za tu svetinju vezani su svi hrišćani. Ona je bila glavna svetinja u vreme nepodeljenog hrišćanstva, veličanstvena. Suvišno je govoriti o tome koliko ona znači za nas hrišćane i za ceo civilizovani svijet u istorijskom, posebno u umjetničkom i teološkom smislu. Međutim, kao što Crkva Božja strada kroz sva vremena u istoriji, tako stradaju i mnoge svetinje. Nije samo postradala i bila pretvorena u džamiju Sveta Sofija Carigradska nego i mnoge druge. Međutim, pretvaranje Svete Sofije Konstantinopoljske u džamiju, naglasio je episkop Joanikije, bio je apokaliptični znak za celo hrišćanstvo.  
-Naravno, grčki narod je najviše vezan za Konstantinopolj, za Svetu Sofiju u Carigradu i ostale tamošnje svetinje, koje su stradale, a ona je simvol svih stradajući svetinja, ali su i svi drugi, naročito, pravoslavni narodi vezani za taj sveti Hram. Ne treba zaboraviti, kada je veliki ruski knez Vladimir poslao svoje izaslanike da vidi kakve su vere u svetu, pa da mu podnesu izveštaj da bi i ruski narod znao da se opredjeli za neku od monoteističkih religija, da su ti njegovi izaslanici, došavši u Konstantinopolj i ušavši u Svetu Sofiju na bogosluženje, bili zadivljeni do te jere da su govorili: Nismo znali da li prisustvujemo službi na zemlji ili već na eb.I mi smo primili veru od tog Hrama, podsetio je vladika Joanikije navodeći da su izaslanici Svetog Patrijarha Fotija, Sveti Kirilo i Metodije, među ostalim slovenskim narodima, krstili su i naš, srpski narod.
                    
RADOST I DIVLjENjE

Naši preci su sa velikom radošću pristupali toj svetinji dok je ona bila pravoslavna, a i kada je pretvorena u džamiju oni su se divili njenoj lepoti. Ne treba zaboraviti da je poslednji vizantijski car postradao za Svetu Sofiju 1453. kao što je ranije Knez Lazar za svetinje na Kosovu i Metohiji. Prvi hrišćanski car se zvao Konstantin i poslednji, koji je postradao u Carigradu vizantijski car takođe se zvao Konstantin, a bio je srpski sestrić, njegova majka je bila Srpkinja, deo je arhipastirskog slova episkopa Joanikije, koji je dodao da taj podatak nije od presudne važnosti ali treba pamtiti istoriju.
-Posle toga Sveta Sofija je bila pretvorena u džamiju, što je bio strašan znak za sve hrišćanske narodi, koji su padali pod tursko ropstvo, pa su mnoge druge svetinje bile pretvorene u džamiju, kao što su, nekoliko vekova kasnije, crkva Svetih Petra i Pavla u Bijelom Polju, Bogorodica Ljeviška i druge naše svetinje. Ne treba zaboraviti ni to da je manastir Svetog arhanđela Mihaila, koji je podigao car Dušan, jedna od najlepših svetinja koje su podigli Nemanjići, još veličanstveniji hram od Dečanskog, ta svetinja je porušena od strane Turaka i islamista i od nje je zidana džamija u Prizrenu, ukazao je episkop budimljansko-nikšićki.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna