Rogama koža otišla na šiljak: Kako je osiromašen stočni fond u Starom Vlahu
05. 07. 2020. u 11:16
Zatiranje stada koza i ovaca merama vlasti u Starom Vlahu doprinelo gašenju ognjišta, Stočni fond osiromašen kratkovidošću komesara i planera agrara, njihova neukost obijala se narodu o glavu
Sestre Milunka i Milijana Stevanetić krile stado u klisuri Uvca Foto Privatna arhiva
U selima pod Murtenicom još se prepričavaju dve anegdote iz čemernog života tih godina. Seljak Ranko Goronjić, iz Ojkovice, dugo je gotovo svaki razgovor sa komšijama započinjao kazujući: "Nema opasnijeg zakona nego za koze!" Nisu mu komšije zamerale, jer su znale da nije odavao gde su skrivene koze nekoliko domaćina, pa je dopadao apsa i privijao jagnjeću kožu, lečeći uboje od batina. A sirota Kruna Grujičić iz Draglice je kozu skrivala u podrumu i noseći travu u pokriovcu da je prehrani, uhodama se pravdala: "Uvatila đeca zeca, pa moram da ga nahranim..."
- Samo su to sestre Milunka i Milijana Stevanetić mogle da izdrže! - još ponavljaju seljaci podjavorskih sela, podsećajući kako su uporno branile koze skrivajući ih po stenama i okapčinama u klisure Uvca, provodeći sa njima i zimu u pećinama.
NA zboru u Božetićima učesnik NOR-a i politički aktivista nekoliko godina iza rata agitovao je zatiranje koza, tvrdeći:
- Koze će uništiti Zlatar, ostaćemo i bez ostalih šuma...!
Važnog druga u govoru prekinula je Ivanka Džekulska, kako su zvali otresitu udovicu iz Gornjeg Trudova.
- Lažeš, Ćuko! Neće koze, Ćuko, sekira i ljudi će slistiti goru. Ne diraj koze, sirotinjsku majku!
Uzalud su bili proročki vapaji starice ispod Šanca, kao i tvrdnje stočara da koze tamane kupiništa u šumama i vrzine u zabranima i tako pomažu rastu šumskog podmlatka.
.jpg)
Branio je narod koze skrivajući ih po stenama i pećinama, ali je sve što je imalo vlast i pendrek, uz podršku doušnika, pritezalo seljake, pa je belkama i rogama - koža otišla na šiljak.
STOČNI fond osiromašen ratnim pustošenjem i poratnim narezima i prirezima, krčmljen je kratkovidošću komesara i planera agrara. Njihova neukost obijala se narodu o glavu. Posle zatiranja koza, na red je došla prinudna merinizacija ovaca, kojom se početkom šezdesetih godina prošlog veka iz stada progonila domaća pasmina - ruda i pramenka, a htela zapatiti merino ovca, negde sa toplih pašnjaka Španije.
Nepoverljivi na svaku novinu, seljaci su pružali otpor, trpeli batine i zatvor, plaćali kazne za brave skrivene u bezdanima i vrtačama ili ovnove u kacama i na tavanima štala. Na usta im se nabijale korpe od pruća da ne bleje i odaju skrovište, a noću ih puštali u torove. Neumoljiva vlast prisiljavala je domaćine da dogone stada u "muzare" za veštačko osemenjavanje...
A seljaci, "vični svakoj rđi", uzimali su "na zub" sve koji su se tovarili na narodnu grbaču, tvrdeći da će merino jagnjad zbog visine i hladnoće dobiti "jevtiku". Tako je starica pred desetinama duša u centru sela klela one što otkriše skriveno stado, a na punktu, jetko i sočno krpila aktere merinizacije, zagledajući veterinara i pomoćnika:
- Nemoj ti, ćelavi, neka ovce mrče ovaj kudravi, što ima bujniju kosu, biće bolje runo. Ali, nemoj da se pomrkuju!
OVAN NA MOTORU
Narod se branio i pesmom:
- Ovce moje, spavajte u toru, doći će vi ovan na motoru...
Jednog od pevača privela milicija, pa se natresa i izdire komandir:
- U zatvor ćeš ti mene, 'tico. Buniš seljake, pevaš, izvrćeš vlast ruglu!
- Taj što kod nas mrče ovce ne zna ni sonice da vozi. Jesenas su u selo na motoru dolazili samo drug iz Komiteta i komandir stanice...