U BIH SE DOGODILA TRAVESTIJA PRAVDE: Autori izveštaja o stradanju našeg naroda u Sarajevu i ratnom vihoru 1991-1995.

Dragan Vujičić

18. 04. 2021. u 09:00

U SARAJEVU je, tokom poslednjeg rata u Bosni i Hercegovini, ubijeno oko 3.000 srpskih civila, a oko 1.700 ih je teško ranjeno. Muslimanske snage su formirale čak 211 logora i kazamata za zatočene Srbe. Dve trećine ubijenih i ranjenih naših sunarodnika nije imalo nikakve veze sa ratnim dejstvima u BiH.

У БИХ СЕ ДОГОДИЛА ТРАВЕСТИЈА ПРАВДЕ: Аутори извештаја о страдању нашег народа у Сарајеву и ратном вихору 1991-1995.

Srbi u gradu na Miljacki ostajali bez humanitarne pomoći / Arhiva

Ovo je samo delić izveštaja Nezavisne međunarodne komisije za istraživanje stradanja Srba u Sarajevu između 1991. i 1995. koji je krajem nedelje ustalasao ceo region.

Dokument, na 2.500 stranica, izradila je međunarodna ekspertska grupa - Rafael Izraeli (Izrael), Viktor Bezručenko (Rusija), Darko Tanasković (Srbija), Lorens Frenč (SAD), Đuzepe Zakarija (Italija) i Patrik Bario (Francuska). Komisija je osnovana po Odluci Narodne skupštine Republike Srpske od 14. avgusta 2018. godine, a u sadašnjem sastavu radi od marta 2019. Prvobitno je bilo planirano da se posao obavi za godinu dana, ali zbog obimnog materijala Komisija je neprestano radila punih 18 meseci.

U ekskluzivnom razgovoru za "Novosti", prvi čovek ovog tela, Rafael Izraeli, profesor sa Hebrejskog univerziteta u Jerusalimu, stručnjak za terorizam i islamski radikalizam, ukazuje da je izveštaj plod velikog rada nezavisne istraživačke grupe:

- Cilj nam je bio da se rasvetle zbivanja u ratnom Sarajevu od 1991-1995. i da posle nas naučnika, na red dođu eksperti koji treba da predlože kako će se dalje postupati za Izveštajem.

A, profesor Darko Tanasković, srpski islamolog, orijentalista, književnik, diplomata, podseća nas na latinsku izreku: "Knjige imaju svoju sudbinu."

Obojica sagovornika "Novosti", u odvojenim intervjuima, slažu se u oceni da se ovaj dokument zasniva na činjenicama!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PROF. RAFAEL IZRAELI, STRUČNjAK ZA ISLAMSKI RADIKALIZAM:

SUKOB U BIH - ISLAMSKA REVOLUCIJA

KADA sam se potpisao iza 1.250 stranica materijala na sedam poglavlja, osetio sam neki vid olakšanja jer sam bio svestan da se, kada su sarajevska zbivanja u pitanju, dogodila velika travestija pravde - iskren je, na početku razgovora profesor Rafael Izraeli.

Muslimani su, kako ističe, kao i svugde kada su u pitanju sukobi u svetu, predstavljeni kao "sveci koji rade samo dobre stvari dok su Srbi oslikani kao izrazito loši":

Foto privatna arhiva

- Mi se u izveštaju čak nismo određivali ko je bio dobar, a ko loš u tom ratu, jer je prava slika da su u tom ratu obe strane ubijale, i to mnogo. Ali, ako je istina da su Srbi u Srebrenici počinili zločin nad muslimanima, istina je i da su u Sarajevu i mnogim drugim mestima Srbi bili veće žrtve.Potpisujući dokument osetio sam da smo svi zajedno učinili pravdu prema tom ratu.

* Zaključak dokumenta je da je rat u BiH izazvao bošnjačko- hrvatski referendum iz 1992. na kome Srbi nisu učestvovali, kao i da je muslimanska vojska izvršila agresiju na JNA. Reći tako nešto do sada je bilo jeres?

Nije to jedina "jeres" u ovom dokumentu. Mi smo rat devedesetih godina u BiH tretirali kroz istorijsku prizmu celog 20. veka kada su u Drugom svetskom ratu, muslimani i Hrvati takođe bili zajedno protiv Srba i učinili mnogobrojne zločine nad svojim komšijama. Rat devedesetih nije bio odvojeni događaj od prethodnog rata već se može reći da je njegov nastavak. Novo je što se u ove sukobe dodatno uključio islamski faktor i što su protiv Srba zajedno bili muslimani i Hrvati iza kojih je neskriveno stajao Zapad i Amerika.

* Navodite, između ostalog, da je za rat u BiH krivac i Islamska deklaracija Alije Izetbegovića?

- Ja sam pisao Poglavlje tri ovog dokumenta na tu temu i putovao sam dosta i po centralnoj Srbiji i Kosovu. Tačno je da rat u BiH bio i islamska revolucija u kojoj su učestvovale mnogobrojne radikalne islamističke falange iz celog sveta i koju su finansirale arapske zemlje. Tragovi Izetbegovićeve islamske revolucije očigledni su danas u Sandžaku i na Kosovu. Nije iznenađenje da su Srbi 1996. godine morali da napuste Sarajevo jer im nije bilo mesta u tako radikalizovanom islamskom okruženju.

* Kako ste se, na kraju, osećali, kao čovek i kao naučnik?

- Da budem pošten prema javnosti, ja sam samo naučnik na polju društvenih nauka koji je zajedno sa saradnicima uložio ogroman napor da pretresemo ogroman materijal iz ratova devedesetih godina, ali i istorije 20. veka na balkanskim prostorima. Ponudili smo naše sudove na uvid javnosti.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PROF. DARKO TANASKOVIĆ, ORIJENTALISTA I DIPLOMATA:

SRBI BILI DVOSTRUKI TAOCI RATA

OPŠTI zaključak, i poruka "Izveštaja", jeste da su stanovnici Sarajeva srpske nacionalnosti bili dvostruki taoci ratne situacije. Stradali su, usled borbenih dejstava, posvemašnje oskudice i teskobne neizvesnosti, kao i svi ostali njihovi sugrađani, ali su istovremeno od strane dela bošnjačkih komšija i (para)vojnih bandi u strukturi Armije BiH bili izloženi sistematskoj diskriminaciji i raznim vidovima nasilja, zatvaranju u posebne zatvore i likvidacijama.

Ovako prof. Darko Tanasković odgovara na pitanje koji su glavni zaključci Izveštaja? Prof. Tanasković ukazuje da je na kraju "Izveštaja" komisija, po tačkama saopštila svoje glavne specifične zaključke.

Foto D. Dozet

* Šta ste znali ranije, a šta vas je najviše iznenadilo tokom prikupljanja građe o sudbini naših sunarodnika na Miljacki.

- Valja priznati da je teška ratna sudbina sarajevskih Srba odavno poznata i na tom opštem planu za članove Komisije nije bilo nekog velikog iznenađenja. Naš zadatak je bio da, u dubljem istorijskom i širem savremenom kontekstu procesa razbijanja SRJ, a u tom sklopu prvenstveno građanskog rata u BiH, na osnovu interdiscplinarnog istraživanja sakupimo i analiziramo činjeničnu dokumentaciju i na njoj u pojedinostima i u celini izgradimo uverljivu argumentaciju kojom bi se pošteno pokušalo doprineti uobličavanju potpunije i instinitije slike o sarajevskom paklu. Jer, u tendenciozno isfabrikovanoj, manihejskoj predstavi koja još uvek prevladava, posebno u nekim bivšim jugoslovenskim sredinama i na Zapadu, patnje sarajevskih Srba, na kraju masovno izgnanih iz svoga grada, prećutkuju se i grubo relativizuju.

* Kakav će istorijski život imati ovaj dokument i kako dalje sa njim?

- I ovaj dokument imaće svoju sudbinu, ali ga ne treba prepustiti sudbini i lavini histeričnog paušalnog osporavanja koje je već počelo. Uostalom, Komisija je u bošnjačkoj i u delu međunarodne političke i "stručne" javnosti grubo diskreditovana kao "revizionistička" čim je formirana, iako se nije moglo znati kakvim će rezultatima njen rad uroditi. Ovom "Izveštaju" nije potrebna nikakva posebna propagandna i interpretativna strategija, jer se on zasniva na činjenicama i objektivnom prikazu sarajevske ratne stvarnosti, iz perspektive položaja srpske zajednice. Važno je samo (a to "samo" nikako nije ni malo ni lako!) na odgovarajući način obezbediti da sadržaj "Izveštaja" stigne do što šireg kruga zainteresovanih, a i nezainteresovanih, kako ovde tako i u svetu. Ko se sa njim bude sreo, moraće da posumnja u verodostojnost "politički korektne" predstave o Sarajevu kao "gradu mučeniku" i o necivilizovanim Srbima kao njegovim mučiteljima.

* Sudbina najuglednijih Srba u Sarajevu je naročito potresna. Da li se prof. Miloradu Ekmečiću iko izvinio sa bošnjačke strane ili od strane UN?

- Sudbina profesora Ekmečića, našeg verovatno vodećeg savremenog filozofa istorije, u mnogo čemu je paradigmatična. On je jedva izvukao živu, ali razbijenu glavu iz jednog od sarajevskih improvizovanih zatvora za Srbe, prešao je u Beograd bez igde ičega, bez svoje bogate dokumentacije i biblioteke, bez rukopisa radova koji su bili u toku, ali sa, srećom, netaknutim raskošnim univerzumom u glavi. U Beogradu su potom nastala neka od njegovih najznačajnijih, umno dalekosežnih dela. Tako je i sa preživelim sarajevskim Srbima. Niko im ne može oduzeti ono što nose u sebi, istinu o golgoti koju su preživeli u voljenom gradu na koji i danas moralno i metafizički imaju pravo, bar isto onoliko koliko i oni koji su ih sa obala Miljacke prognali. Pitate za nekakvo izvinjenje? Kakvo izvinjenje i od koga. Ta većina bošnjačkih intelektualaca blagorodnog Milorada Ekmečića i dalje smatra jednim od glavnih ideologa "velikosrpske hegemonističke i genocidne politike"!

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (1)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri