ROKOVI PUCAJU NA MORAČICI: Deonica auto-puta od Smokovca do Mateševa neće biti završena kada je planirano
22. 10. 2018. u 13:45
Trasa od Bara do Boljara kasniće godinu dana; Za Vladu bitan kvalitet radova i bezbednost buduće saobraćajnice
Predviđeno je bilo da radovi budu završeni do maja 2019.
PRIORITETNA deonica auto-puta Bar - Boljare neće biti završena u predviđenom roku (maja naredne godine), već će kasniti najverovatnije godinu dana. Ovo je saopštena na okruglom stolu koji je organizovala Mreža za afirmaciju nevladinog sektora (MANS). Ministar saobraćaja Osman Nurković kazao je da su za Vladu Crne Gore bitni kvalitet radova i bezbednost buduće saobraćajnice.
- Kao investitor, postavili smo standarde izvođačima radova i ne igramo nikakvu utakmicu s rokovima. Ovaj projekat treba da se realizuje jer smo jedina zemlja u ovom delu Evrope koja nema ni kilometar auto-puta. Vlada, kao investitor, postavlja standard izvođačima radova na deonici Smokovac - Mateševo - rekao je ministar Nurković.
Međutim, nevladin sektor poručuje da su osnovne informacije o izgradnji auto-puta i dalje tajna.
- Bilo kakva informacija gde se pominje novac je tajna, pod izgovorom da je to intelektualna svojina Vlade Crne Gore. U svim zemljama u kojima se rade veliki projekti postoji veliki rizik od korupcije, čak i u zemljama koje su uređenije od Crne Gore - kazala je Vanja Ćalović (MANS).
U ovoj NVO navode da je Ministarstvo saobraćaja unapred proglasilo tajnom podatke koji uključuju upravna akta, finansije, planove i programe i podatke o kontroli projekta, sporovima, kao i tehničku dokumentaciju.
PROČITAJTE JOŠ: KAŠNjENjE MIMO PLANA: Rok za auto-put možda bude probijen
- Prema Zakonu o tajnosti podataka, informacije čije bi otkrivanje dovelo do štetnih posledica za bezbednost, spoljnu, monetarnu i ekonomsku politiku Crne Gore predstavljaju tajne podatke, dok se oznaka “interno” određuje ukoliko bi otkrivanjem podataka nastupile štetne posledice za ostvarivanje funkcija organa. Ministarstvo saobraćaja je sredinom 2016. unapred proglasilo tajnim 20 vrsta različitih dokumenata, navodeći da bi se njihovim objavljivanjem mogli ugroziti pozicija i pravni postupci koji predstoje u vezi s realizacijom ugovora - saopštili su predstavnici MANS.
Međutim, Vlada tvrdi da sva pobrojana dokumenta predstavljaju poslovnu tajnu, jer utiču na njene planove u vezi s realizacijom ove faze i narednih etapa auto-puta.
- Međunarodni standardi pokazuju da te informacije ne mogu biti smatrane poslovnom tajnom. Ministarstvo je navelo da bi otkrivanjem podataka mogao biti ugrožen interes Vlade kao investitora, ukoliko bi sa njima bila upoznata kineska kompanija CRBC, i to bi se, prema njihovom mišljenju, negativno odrazilo u slučaju eventualnog arbitražnog spora. Međutim, ovakvo obrazloženje je neosnovano, imajući u vidu da ugovor FIDIC sadrži jasnu proceduru međusobnog obaveštavanja ugovornih strana, koje jedna drugoj dostavljaju sve zahteve o potraživanjima ili pokretanju sporova. Ministarstvo saobraćaja je dokumente u vezi sa tim projektom označavalo kao intelektualnu svojinu Vlade.
Uz sve navedeno, u MANS ističu i podatak da se za strane državljane koji su zaposleni na izgradnji auto-puta ne plaćaju porez na dohodak i obavezno socijalno osiguranje.
TROŠKOVI IZGRADNjE
NA auto-putu Bar - Boljare planirana je izgradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Deonica Smokovac - Mateševo duga je 41 kilometar. Izgradnja prve deonice će koštati 809,6 miliona evra, a od tog iznosa 85 odsto (688,16 miliona) obezbediće Eksim banka kroz kredit, a 15 odsto (121,4 miliona) je učešće je Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja stopa iznosi dva odsto. Most na Moračici, najatraktivniji objekat, dužine je 960 metara i oslanja se na pet stubova. Na ovom poslu angažovano je 3.048 radnika, od kojih su 1.162 iz Crne Gore.
Sasa
22.10.2018. 14:14
Kao Grdelicka klisura,radi se a nikada da se zavrsi
@Sasa - Sasa neće biti da je isto, počelo je spajanje stubova sa vozačkom stazom, zakašnjenje je drugev prirode, a radove izvode Kinezi, s tim da svako kašnjenje ima posljedice u smislu plaćanja kredita i sličnog.
kod nas takav projekat bi kasnio puno duze,imamo citav niz primjera
Ja se izvinjavam ali to nisu usporedbe niti mogu biti, jer ipak u srbiji se prave auto putevi na sve strane i uopste me ne zanima ko je na vlasti, jer veliki joza sta je napravio kroz beges i prema nisu ostalo nista, ipak ja imam oci a i nekih godina i pamcenje mi nije kratko, vucko samo napred i neuzbijaj komunjare pozdrav od demokrate
Komentari (3)