Hoće li fiksni telefon preživeti tehnološki bum?

Tanjug

10. 01. 2016. u 23:45

Хоће ли фиксни телефон преживети технолошки бум?

Thinkstock

Odlazak fiksnog telefona u istoriju usled tehnološkog buma, trenutno koče nostalgičari i navika građana da imaju tu mogućnost, pa će ova vrsta usluge "opstati" bar još desetak godina

Odlazak fiksnog telefona u istoriju usled tehnološkog buma, trenutno koče nostalgičari i navika građana da imaju tu mogućnost, pa će ova vrsta usluge, ocenjuju sagovornici Tanjuga, "opstati" bar još desetak godina.

Prvo istorijsko "alo" u Beogradu rekao je Panta Mihajlović, savetnik Nikole Tesle, 14. marta 1883. godine i od tog dana fiksni telefon postepeno je osvajao prestonicu, ali i celu Srbiju. Danas se čini kao da se taj krug zatvara, dok nove tehnologije preuzimaju teren.

Prema podacima RATEL-a, broj korisnika fiksne telefonije poslednjih godina u blagom je padu, ali je zato saobraćaj u fiksnoj mreži tri puta manji nego pre 10 godina, što ukazuje da građani daleko manje koriste fiksni telefon, samo i dalje od njega ne odustaju.

Operateri se redom slažu da fiksni telefon još "drže" tradicija i navika, te ocenjuju da će opstati bar još desetak godina.

Generalni direktor VIP Mobile Dejan Turk i sam, kaže, koristi ponekad fiksni telefon.

"Trend smanjivanja će se nastavljati, ali mislim da će uvek postojati ljudi koji su naviknuti na fiksni telefon i upotrebljavati ga. Uvek će biti nostalgičara. I ja ponekad kada sam u kancelariji upotrebljavam fiknsi telefon", rekao je on u izjavi Tanjugu.

U Telenoru kažu da fiksni telefon u suštini nije neophodan, ali opstaje jer ga starija populacija ipak preferira.

"U suštini vam ne treba, ali stariji, roditelji sa mlađom decom, ili naprosto ljubitelji, ponekad preferiraju staromodne telefone. Zato će fiksni biti u upotrebi bar još 10-ak godina", rekao je Tanjugu generalni direktor Telenora Srbija Uve Fredhajm.

Geografska numeracija "011, 021..." fiksnih telefona, vremenom postaje "nomadska", smatra generalni direktor Orion telekoma Slobodan Đinović i dodaje da će se fiksni brojevi seliti u aplikacije poput Orion ringa.

Đinović je u izjavi Tanjugu naveo da se mobilni operateri u svetu sve više okreću ka tome da ne prodaju telefonske usluge, već prenos podataka.

Statistika RATEL-a je takva da je 2006. godine bilo 2,72 miliona korisnika fiksne telefonije, da se taj broj povećavao sve do 2010. kada ih je bilo najviše, 3,11 miliona korisnika, a od tada kreće pad.

"Poslednji naš podatak je da je krajem 2014. bilo 2,85 miliona korisnika. Međutim, verovatno ima veći broj građana koji plaćaju pretplatu ali povremeno koriste fiksni telefon, a tome u prilog govore podaci o saobraćaju, koji je u poslednjih 10 godina tri puta manji", rekao je Tanjugu direktor RATEL-a Vladica Tintor.

Prema njegovim rečima, 2005. je ukupan saobraćaj iznosio 17,3 milijarde minuta, dok je 2014. pao na 6,4 milijarde minuta.

"Još naši građani imaju pretplatu, verovatno zato što hoće tu mogućnost, ali se fiksni telefon u praksi manje koristi. U porastu je, s druge strane, korišćenje mobilnih telefona, te je saobrahaj u mobilnoj mreži iznosio novih komunikacije, ako pogledamo saobraćaj kada je reč o mobilnoj telefoniji u 2009. je iznosio 8,2 miliona, a u 2014. je skoro dupliran na 14,9 miliona minuta", konstatuje Tintor.

Iako ne poriče da fiksnu telefoniju polako menjaju drugi vidovi komunikacije, poput mobilne, a sve češće i aplikacije, Tintor tvrdi da smanjenje broja korisnika fiksnog telefona nije alarmantno.

"Verovato fiksni neće brzo da zamre, ali čak i da se to dogodi u narednim godinama, ne bi trebalo brinuti, to je samo znak tehnološkog napretka. Prirodno je da ta usluga bude prevaziđena drugim tehnologijama. Tako se i 'dajl ap' internet sada čini kao davna prošlost, a to uopšte nije bilo toliko davno", kayao je Tintor podvukavši da ne očekuje skoro "izumiranje" fiksne telefonije.

U ovu uslugu, međutim, prvi čovek Pošte Srbije Milan Krkobabić ipak veruje, pa je u ovoj godini najavio "povratak" fiksne telefonije, odnosno paket integrisanih servisa - televizija, internet i fiksna telefonija, po, kako je kazao, najpovoljnijim cenama za građane.

Pošta bi tada bila još jedna kompanija koja nudi fiksnu telefoniju. Zanimljivo je da je usluga prenosivosti broja u fiksnoj telefoniji dostupna od 1. aprila 2014, a do kraja iste godine preneto je, prema podacima RATEL-a, 41.513 brojeva.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (9)

Zoran

11.01.2016. 07:15

Fiksni telefon ima zdravstvenu preporuku.Mobilni telefoni zrače i ugrožavaju zdravlje.

Anit

11.01.2016. 22:51

@Zoran - @ Zorane To nije toliko zračenje kao što se prezentuje, NAJJAČE ZRAČENJE kod mobilnog je prilikom uspostavljanja poziva, posle toga u togu razogovora ne. Kad smo kod zračenja, sve što propušta struju kroz kabal (provodnik) zrači el. magnetno polje i to je takođe zračenje. Ako tako posmatramo zrači i monitor na koji ste pisali ovaj komentar kompjuter ti silni kablovi oko kompa, el kablovi u zidu, mikrotalasna i ostali el urađaji. Elektrosmog je danas neizbežan u modern kući, sem kolibe u plani.

Katarina

11.01.2016. 17:46

Sve dok Srbija ne bude prepletena optickim kablovina, kao sto je sada bakarnim (a ni oni nisu svuda stigli), fiksni telefon ostaje i opstaje kao najpouzdanija veza u svim vremenskim uslovima. Tada ce samo preci na pouzdaniju vezu, optikom, da, ponovo podzemnim kablovima. Zdravo i pouzdadno, ostalo je korisno, ali nedovoljno i pre svega nepouzdano.

MarkoBgd

13.01.2016. 15:43

@Katarina - Katarina, Vi verovatno radite u Telekomu. Ja kad sam odjavljivao telefon, takođe su to lično doživeli, odgovarali me i pričali neke maštovite stvari kao i Vi sada. Prvo - savršeno mi ne treba fiksni telefon, drugo - uvek mogu da ga ponovo uvedem preko Telekoma ili bilo kog distributera kablovske TV jer hvala Bogu, Telekom vise nema monopol. Necu da placam skupu pretplatu a nisam ni 30 minuta mesecno razgovarao fiksnim telefonom. Sve to moze Skajpom, Viberom ali besplatno , kao i mobilnim tel

Katarina

13.01.2016. 16:30

@Katarina - Gde ste videli da sam pomenula Telekom ili bilo koga drugog? Rec je samo o tehnologiji, kvalitetnu vezu za multimreze na kojima pociva normalno poslovanje, ukljucujuci i normalno koriscenje interneta moze dati samo dobar provodnik. Vazduh to nije, bezicne veze su potrebne, korisne, narocito tamo gde nema "zice" ali nisu niti dovoljne niti kvalitetne.Umesto da smo razdvojili infrastrukturu od Telekoma i razvijali optiku, mi se zanosimo bezicnim vezama koje su nezdrave, nesigurne i nebezbedne.

Grga

14.01.2016. 07:55

@Katarina - Bravo, Katarina! In medias res, što bi rekli. Apsolutno se slažem sa Vama.

pera peric

17.01.2016. 11:48

Fiksni telefon placam oko 1000 din.mesecno,i uglavnom sa njim obavim vecinu svojih potreba.Imam pripejd karticu(ne zelim ugovor i postpejd)i veoma je skupo.Internet nemam pa tako nemam ni skajp(znaci nije bas besplatno),tako da dok razgovori mobilnim telefonima mislim na pripejd ne budu jeftiniji ja ostajem veran fiksnom telefonu.

Goran

18.03.2016. 17:01

Pitanje je koliki bi broj pretplatnika bio da zbog ADSL-a ne moramo da imamo fiksni telefon.Ja prvi čim mi istekne ugovor,prelazim na kablovski internet i zbogom fiksni...