Pirot pun gostiju, a svi došli zbog hrane: Bugari kao ludi kupuju peglanu kobasicu, neki veruju i da je afrodizijak

Vitomir Ćirić

26. 01. 2020. u 12:03

Održan tradicionalni sajam čuvenog mezetluka, domaćini najavljuju. Najviše gostiju iz Bugarske, gde vlada pomama za ovim specijalitetom

Пирот пун гостију, а сви дошли због хране: Бугари као луди купују пеглану кобасицу, неки верују и да је афродизијак

Foto V. Ćirić

PIROT je juče bio preplavljen gostima iz susedne Bugarske. Razlog je tradicionalni, osmi po redu, Sajam peglane kobasice, za kojom kod komšija vlada prava pomama. Malo ko je došao iz bugarske prestonice, Dragomana, Slivnice, ali i udaljenijih gradova, a da nije kupio makar jednu potkovicu mezetluka napravljenog od posnog mesa, za koji se veruje da je, pored ostalog, i afrodizijak.

Ako nisu kupili kobasicu, onda su pazarili sir, kajmak, vurdu i sitan sir u paprici od mnogobrojnih mlekara koji su u hali "Kej" takođe imali štandove, kao i vinari. Bilo ih je iz cele Srbije.

- Već nekoliko godina dolazim i nikad se nisam pokajao. Uvek pazarim za sebe i suprugu, ali i za kćerkinu porodicu, kojoj se takođe sviđa ovaj mezetluk. Znam da se pravi od ovčjeg, kozjeg i junećeg mesa, od stoke uzgajane na prirodan način, koja je zdrava. Ako ništa drugo, bar nema raznih aditiva i pojačivača mirisa i ukusa. I meni se čini da je ovog puta najviše naroda, jer je lepo vreme, a uz to i vikend je. Pazario sam za 3.000 dinara kilogram peglane kobasice i oko dva kilograma raznih sireva - u dahu nam prenosi utiske Moni Slavkov, penzioner iz okoline Sofije.

PROČITAJTE JOŠ - NAJBOLjA PEGLANA KOBASICA: Tajna u vetru i još ponečemu (VIDEO)

Na ovogodišnjem sajmu bilo je četrdesetak proizvođača. Sva roba je prethodnih dana bila podvrgnuta mnogobrojnim analizama i sertifikovanju, tako da je slobodno mogla da se kupuje i proba. Cilj Piroćanaca je da peglana kobasica postane zvanični brend sa geografskim poreklom ovog kraja, i to će se najverovatnije i desiti ove godine, jer je popriličan posao oko zaštite već urađen.

Na Sajmu je juče pazario i gradonačelnik Vladan Vasić, koji je prethodno otvorio manifestaciju:

- Raduje nas ovolika poseta. U noći između petka i subote u gradu nije bilo nijedne slobodne postelje u hotelima i objektima koji se bave ugostiteljstvom. To je dobar znak.
Proizvodnja peglane kobasice je za mnoge majstore "žetva" usred zime - kilogram košta 3.000 dinara, od čega je bar polovina čista zarada.

- To znači da se na 100 kilograma prodatih kobasica može zaraditi najmanje 150.000 dinara - kaže nam jedan od majstora.




Ne otkriva nam identitet, jer, kako kaže, boji se, koriće ga kolege majstori zbog iskrenosti.

- Sve je dobro, ali je problem jer je sve manje ovaca i koza, što znači da nema sirovinske baze. Niko neće u ovčare i kozare na Staru planinu, iako država, ali i grad, nudi mnogobrojne stimulacije - jada se naš sagovornik.

GLUMAC PROMOTER

OVOGODIŠNjI promoter Sajma peglane kobasice je glumac Boris Milivojević (na slici), koji je primio "kalauz" manifestacije:

- Drago mi je što sam primio "kalauz", a sada idem da probam svaku od vaših kobaja, za koje kažu da su odlične.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije