Kinezi krote divljinu Crne Gore

Milenko Kovačević

24. 09. 2017. u 13:16

Sa radnicima sa Dalekog istoka koji prave prvu deonicu auto-puta od Bara do Boljara: Na potezu - Smokovac -Meteševo probijaju drum preko kanjona i planina. Za četiri godine probiće 16 tunela i izgraditi 19 mostova

Кинези кроте дивљину Црне Горе

Foto Željko Knežević

KROZ planinu i krš, preko kanjona i visoravni, gde su vekovima jedino koze i magarci mogli da se probiju, danas kineski neimari grade prvu od pet deonica auto-puta od Bara do Boljara. Lot Smokovac - Mateševo dug je 41 kilometar. Biser ove autostrade biće most Moračica, visok 203 metra iznad korita reke. Projekat "težak" 809 miliona evra, kompanije CRBC i CCCC treba da završe do kraja 2019. godine, a do sada su uradili više od pola posla.

Neimari iz zemlje svile, posle završetka beogradskog Pupinovog mosta, mašine i radnike su prebacili u kamp pored Bioča. Plan je da za samo četiri godine probiju 16 tunela i izgrade 19 mostova i vijadukta. Pored mosta Moračica, moraju da izvedu još jedan inženjersku majstoriju - tunel Vjeternik. Dvocevna saobraćajnica biće dugačka 2.852 metra na desnoj traci auto-puta, a dužina na levoj iznosiće 3.039 metara.


PROČITAJTE JOŠ:
Moračica most za ponos

Prema rečima Hej Čićanga, čelnog čoveka kineskih kompanija koje izvode radove na ovom crnogorskom projektu, svakodnevno na gradilištima je oko 2.700 radnika, od čega su trećina domaći izvođači.

- Ovo je najzahtevnija deonica budućeg auto-puta od Bara do Boljara. Od 41 kilometra, čak 18 kilometara su tuneli, a moramo i da izgradimo 19 mostova, čija je ukupna dužina 6,3 kilometra - objašnjava Čićang.

Konfiguracija terena je takva da "ljuti" crnogorski kamen ne može da se razbije bez hiljada tona dinamita. Golet iznad Morače odjekuje od detonacija. Trese se gora. Mašine, kroz planinu prolaze kao kroz sir.

Ipak, teren nije jedini problem sa kojim se suočavaju neimari iz najmnogoljudnije zemlje na planeti. Prema rečima Džu Džena, projekt-menadžera CRBC, buduća autostrada biće pod nagibom.

- Početna tačka je na nadmorskoj visini od 70 metara, a krajnja na 1.170 metara - priča Džu Džen. - Na gradilištu imamo čak dve klime. Umerenu mediterensku i kontinentalnu. Zimi je gotovo nemoguće da se radi na planini. Problem su jaki vetrovi. Konkretno, kod mosta Moračica zna da duva i po 30 metara u sekundi.

Most Moračica je ključna tačka cele trase 185 kilometara budućeg auto-puta od Bara do Boljara. Premostiće magistralni put Podgorica - Kolašin, reku Moraču i plato Moračicu, po kome je dobio ime.

- Maksimalna visina stubova i grede je iznad 175 metara, a na delu iznad korista reke Morače dodatnih 30. Velelepni most biće dugčak 960 metara, a širok 23,4 metra - objašnjava Hungang, asistent direktora CRBC Crna Gora.

Kako su se reporteri "Novosti" uverili, radovi "na visini" teku u predviđenom roku. Na svakom stubu, instalirana je šestospratna platforma, iz koje se zidaju piloni. Interesantno, kako raste stub, ona se sama pomera, pod pritiskom hidraulične dizalice.

Inače, kineske kompanije ugovorile su nekoliko poslova u Srbiji. Posle izgradnje Pupinovog mosta, CRBC zida i most kod Obrenovca, koji će biti veza Koridora 11 sa prestonicom. Oni žele da na narednim tenderima konkurišu za gradnju deonice puta od Preljine do Boljara - granice sa Crnom Gorom. Trasa auto-puta Požega - Ivanjica - Boljare biće duga 107 kilometara.


BRZINA

KADA se bude završila deonica, vozači će, uveravaju nas naši domaćini, uživati u vožnji. Od zetskih plantaža do Kolašina stizaće se za manje od pola sata.

ZAHTEVNI TUNELI

TEŠKA mehanizacija probija i fundira oko desetak tunela. Radnici su zauzeti na Vežešniku, Mrkama, Klopotu, Vilacu, Mrkom kršu, Kosmanu, Maloj travi i Jabučkom kršu.

Reporteri "Novosti" obiliši su Klopot, gde su se uverili kako se fundira teren i betonom učvršćuju cevi. Na Vjeterniku, neimari imaju problema jer su naišli na oko stotinak kraških pećina, koje su morali betonom da zatrpaju i ojačaju konstrukciju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (25)

Bojan

24.09.2017. 13:38

I sta ce kada zavrse put do Boljara???Kada Srbija misli da zavrsi deonicu Cacak-Boljare?????

Kooo

24.09.2017. 13:47

E djetići djetići... a muči jadooo. Pregazili vas Rusi, Albanci sad vas i Kinezi k...ju. A što ćeš jado!

Чикириз

24.09.2017. 14:22

Бојан@↪Што си се уплашио Бојане?Понело те надахнуто писање новинара? Не брини( на жалост) неће Црногорци скоро изградити ауто пут до Бољара!До Матешева и стоп! Ако и њу заврше биће добро! Сећате се колико пута су отварали радове? Чак им је и Санадер једном сипао лопатом бетон у темељ.

Bonaparta

24.09.2017. 14:26

Kada dovrse put i zavrsi se deonica kroz Srbiju sever CG mogu da isele. Do sada su ti krajevi ziveli, jer je barem.put prolazio pored njih, kada prodje auto put niko ih vise nece ni.primetiti. Primer je put koji je vodio do Petrovca. Od kada je probijen tunel Sozina, taj kraj i svi objekti oko njega su "umrli" Skoro sam prosao tim putem. Ni kuce ne mozes da sretnes, a kamo li auto ili coveka.

Mirela

24.09.2017. 16:16

@Bonaparta - To je zato što su djetići u Bg-u. To je razlog zašto tamo nema ni kera ni čoveka.

Monarch Highlander

24.09.2017. 18:58

@Bonaparta - Kojim putem ste to putovali???Ovdje zivim ali za toliku pustos zaista ne zanam.

Ivanoviv Miryam

24.09.2017. 14:40

Srbija ce graditi auto put do Draca .. To je za nas najbliza luka i CG ostaje u zapecku..

Ббм

24.09.2017. 15:24

Најтежа деоница је Пожега-Бољаре, а они још нису почели да је раде

Šumadinac73

24.09.2017. 16:02

ma pravite i 'iljade tunela, baš me briga. Ja idem u Grčku, tamo gede me gledaju kao svojeg!

теоретичар

24.09.2017. 16:55

Прво, не граде Кинези и Американци мостове и путеве у Србији и Црној Гори за Србе и Црногорце. Друго, добри Срби и Црногорци ће платити те путеве како Кинези и Американци траже. Оно како Бог заповеда, више не важи код Срба и Црногораца. Треће, то су путеви планирани тако да Американци и Кинези лакше допутују а Срби и Црногорци лакше отпутују.(Не! Нема разлике између Кинеза и Американаца када раде нешто било где на Свету. Ко то не зна, налази се пред грандиозним открићем) Боље моје козје стазе...

ZA 4 GODINE 16 TUNELA I 19 MOSTOVA

24.09.2017. 19:07

Koliko bi vremena trebalo, RADNOM NARODU CG da to urade? Ja mislim jos duze nego sto traje opsada Japana.

zaliv.net

24.09.2017. 22:03

@ZA 4 GODINE 16 TUNELA I 19 MOSTOVA - Da su poceli za vreme Njegosa jos ne bi zavrsili :)

zaliv.net

24.09.2017. 22:02

Maciji kasalj za kineze, treba da vidite kuda su sve oni pravili puteve u Kini pa onda recite nesto.

Tomasevna

24.09.2017. 22:44

Ovo je divna umetnicka reportaza o jedinstvenom graditeljskom poduhvatu.Dvaput sam je procitala zadivljena snagom coveka sta sve ume i moze.Na Zemlji zivi div koji pomera planine i menja tokove reka.Blago onom ko ce moci da vidi tu lepotu i most koji ce izgledati kao da lebdi.Hvala autoru reportaze na slikovitom opisu.

Миро Марковић

24.09.2017. 23:14

Само нека се прави и зида, да народу буде боље. Владе долазе и пролазе, окупатори долазе и одлазе, а народ остаје да ту живи. Све оно што су некада Срби подизали, Турци, Немци, Аустријанци, Италијани, Бугари, Мађари, Американци и њихови подрепаши су растурали у ратовима и бомбардовањима. Сви су они отишли, или ће ускроо отићи, тамо одакле су дошли. Оно што се направи, служиће народу и Богу. Нека тако буде! Само напред.

gane

11.05.2018. 20:00

2008. god. rekao sam sebi da više nikada neću otići u CG iako mi je deda po majci rodom iz Golubovaca, ali moraću ovo da vidim kada se bude završio auto put. Verujem da će biti jedinstven naročito zbog veoma teškog terena i ne dirnute prirode.