ЦГ: Градња ауто-пута и без главног пројекта

В. КАДИЋ

28. 04. 2016. у 14:42

Генерални директор кинеске компаније ЦРБЦ Гао Лијанг писао црногорском министру саобраћаја: Не слажемо се да извођач сноси одговорност за кашњење. Од 11. маја 2015, откад "цуре" рокови из уговора

ЦГ: Градња ауто-пута и без главног пројекта

Због непримерено дугог кашњења почетка радова на ауто-путу Бар - Бољаре, генерални директор кинеске компаније ЦРБЦ Гао Лијанг, написао је писмо црногорском министру саобраћаја Ивану Брајовићу, демантујући наводе да пројекат градње приоритетне деонице не касни!

Испоставило се да Црногорци месецима узалуд чекају да се ископа први метар ауто-пута дугог 169,2 километра и то, на првој најтежој деоници, дугој 43,5 километара у Горњим Мркама.

- Не можемо се сложити да извођач сноси највећу одговорност за кашњење пројекта. Кашњење је узроковано комбинацијом нерешених питања - клијентова потраживања, извођачева потраживања и отворени спорови. Наглашавамо да је комуникација у последњих неколико месеци између клијента, инжењера, Комисије за ревизију техничке документације и извођача, значајно побољшана. То би утицало на процес одобравања главних пројеката и његову бржу реализацију - написао је Лијанг.

Министар саобраћаја Иван Брајовић 11. маја прошле године озваничио је почетак изградње ауто-пута, али комисија за ревизију техничке документације није одобрила ЦРБЦ главни пројекат ни за један од 15 делова приоритетне деонице Смоковац - Матешево! Услов комисије био је да Кинези предају захтев за грађевинску дозволу како би почели главни радови. Осим идејног пројекта, Кинези немају ништа више! Главни пројекат је још на чекању, иако већ годину дана "цури" период из уговора за изградњу деонице која би требало да се заврши за четири године. У међувремену је Влада Црне Горе "ослободила" инвеститоре из Кине плаћања ПДВ од око 43 милиона евра!

МРКАМА НИКАКО ДА СВАНЕ Горњим Мркама надомак Подгорице никако да сване! Пре шест година уз велику помпу и пресецања врпце премијера Црне Горе, Србије и Хрватске, тешке машине "опрљиле" су плац будуће трасе и нестале! У међувремену је инвеститор - хрватска компанија "Конструктор", банкротирала, па се цео посао вратио на почетак.

- Прича око ауто-пута је једна у низу празних обећања власти, која је више пута најављивала почетак радова. Чак и број ангажованих људи на том послу који је био у први мах предвиђен у међувремену је драстично смањен - каже за "Новости" професор др Срђан Вукадиновић. - Влада Црне Горе више пута се поигравала ценом ове инвестиције. Иако радови нису почели, ми плаћамо данак том промашају. Мислим да се "посао века", како га многи зову, неће у целини завршити. Можда се то деси са овом деоницом која је најтежа, али то не може бити она прича са којом су нас дуго оптерећивали. Генерације ће отплаћивати овај промашај. Кинези ће радити док буде пара и онда стати. Они неће бити губитници, већ наша држава.

Кинеска Ексим банка уплатила је први износ кредита од 94,3 милиона евра, а цела траса коштаће 809,6 милиона. Из Министарства финансија раније је објашњено да, иако кредит за ауто-пут почиње да се враћа за шест година, Црна Гора има обавезу да плаћа камату на зајам чим се он повуче, па су из тог владиног ресора саопштили да је то и разлог што је уведена такса од седам центи на гориво. Намети се плаћају и за алкохол, газирана пића, дуван и дуванске производе, а уведен је порез и на кафу и добитке од игара на срећу...

Градња пута, за опозициони Демократски фронт је још једна бламажа државе.

- ДФ је упозоравао на недостатке и ризике овог аранжмана са кинеском компанијом. Упозоравали смо да је посао лоше уговорен, да пројектна документација није припремљена, а интерес државе није заштићен. У арбитражним споровима прихваћени су суд у Пекингу и законодавство Кине, док је Црна Гора остала незаштићена од валутног ризика због раста курса долара у односу на евро - каже за "Новости" Небојша Медојевић, један од лидера ДФ.


ДОЗВОЛА - САМО ШТО НИЈЕ

- Ових дана се интензивирају радови. Ревидирани су пројекти за главне објекте. Колико знам, предати су захтеви за грађевинску дозволу, а то је рутинска процедура. Свако ко је прошао према Колашину може да види да су интензивирани радови на припреми изградње моста на Морачици - изјавио је јуче премијер Мило Ђукановић.





Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)

Koridori

28.04.2016. 22:40

Crnogorci nikada nece taj autoput izgraditi.Ponudice Srbiji koncesiju ia crnogorski lobi ce to progurati i uvuci Srbiju u dugove do guse.Jer taj put nikada ne ce biti profitabilan.

Ferdinand

29.04.2016. 17:41

Put sabotira Bemax i svinja Rocan koji ima još par godina života,ali bi da zaradi koji euro vise....Mehanizacija čeka a oni pokušavaju da raskinu ugovor...Rocan Milan svinja obična i ruski špijun...