Морачица мост за понос
14. 07. 2017. у 07:15
Репортер "Новости" са радницима на најтежeм делу будућег ауто-пута кроз Црну Гору од Смоковца до Матешева
Смоковац, Увач и Матешево више се помињу у последње време него ранијих векова. Кроз крш, камен и љуте гудуре до којих на много места људска нога није ни крочила, ако буде среће ударничке, за две године нићи ће "чудо" - деоница ауто-пута у дужини од 41 километар са грандиозним мостом Морачица. Од маслињака на југу до шљивика на северу пролазиће се кроз 42 тунела, преко 92 моста и вијадукта, а цео пут, према обећању црногорских званичника, моћи ће да се превезе за два сата!
Саобраћајница са тунелима и петљама хвата копчу ка северу, све до села Бољари, на самој граници Србије и Црне Горе и 1.420 метара изнад мора на Пештерској висоравни. Други крак водиће до Бара. Кад цео посао буде завршен југ и север повезаће траке у дужини од око 170 километара. Према уговору, рок за градњу ове деонице почео је да тече 11. маја 2015. године, а трајаће 48 месеци.
- Минулог месеца на градилишту је било 2.189 радника од чега Кинеза 1.491, домаћих радника који раде у ЦРБЦ - 250 и 448 радника ангажованих код подизвођача - каже за "Новости" Јелена Распоповић из Министарства саобраћаја и поморства.
- За првих пет месеци ове године изведени су радови у вредности од 45,1 милион евра, а у буџету је за 2017. годину ову деоницу планирано 194,3 милиона.
Кинези су ову трасу већ "напали". Тресу се горе од минирања, а моћна механизација "удара" на брда. У овом тренутку најзахтевнији пројекат је мост Морачица, где затичемо Ивана Маретића, дипломираног грађевинског инжењера, запосленог у "Монтепуту", фирми која је управљач пројекта.
Један од 16 тунела на траси од Смоковца до Матешева

- Овај мост је кључни на целој траси ауто-пута од Бара до Бољара. Ко што видите, премошћује магистрални пут Подгорица - Колашин, реку Морачу и плато Морачица, по коме је мост и добио име. Максимална висина је изнад 175 метара, а на делу изнад реке Мораче и додатних 30, колика је дубина кањона у односу на плато Морачица. Мост ће бити дуг 960 метара, а широк 23,4. Морачица је само један од 20 мостова који ће се изградити на овом појасу укупне дужине од 5,9 километара - објашњава Маретић.
Иако је температурна скала "подивљала" (37 степени), неимари не мирују. У очи упада радна дисциплина. У тунелу Вјетерник тиска се 150 људи и свако зна шта ради. Инжењер Лазар Смоловић, представник инвеститора који је задужен за изградњу тунела, каже у разговору за наш лист да је Вјетерник само један од 16 тунела на траси од Смоковца до Матешева.
- И најдужи! То је двоцевни тунел чија дужина са порталима износи 2.852 метра на десној траци ауто-пута, а дужина на левој 3.039 метара - каже Смоловић.
На питање због чега је толика разлика у дужини, одговара:
- Због конфигурације терена. Посао је захтеван. Ископано је пола милиона кубика земље и камена. Радови на ископу и примарној подгради изводе се поред Вјетерника и на још осам тунела: Вежешнику, Мркама, Клопоту, Вилацу, Мрком кршу, Косману, Малој трави и Јабучком кршу на којима је укупна дужина ископа већа од 10 километара, што од укупне дужине ископа свих тунела износи 28,7 одсто. Очекујемо да се на јесен обави пробој првог тунела Јабучки крш, чија је дужина обе цеви 2.744 метара, а до сада је пробијено 2.099 метара или 77 одсто.
Матешево ће постати главна раскрсница према Колашину, Беранама и Подгорици. Некада је тај крај врвео од живота - пуна школа ђака.Сада се бољитку надају нове генерације које је мука натерала да остану у тој немаштини.

ТРАСА
На траси од око 41 километар због конфигурације терена постоји 20 мостова укупне дужине око 5,91 километар, 16 двоцевних тунела дужине 17,9 километара. У Министарству саобраћаја подсећају да је "отворена траса" пројектована на дужини од око 17 километара и на њој више од шест армирано бетонских зидова и скоро три километра зидова од армиране земље, као и више од четири километра пропуста.
УГОВОР СА КИНЕЗИМА
ВЛАДА Црне Горе је после дужих преговора прихватила понуду кинеских компанија ЦЦЦЦ и ЦРБЦ за изградњу ове најтеже деонице ауто-пута у износу од 809 милиона евра. Од тога 688 милиона обезбедиће Ексим банка кроз кредит, а 121 милион је учешће државе Црне Горе. Рок отплате кредита је 20 година, грејс период шест година, а годишња каматна стопа је два одсто. Кредит за градњу ове трасе биће враћен за 17 година од периода градње, односно 13 од почетка његове експлоатације, показала је социоекономска анализа пројекта.
kako to
14.07.2017. 07:37
Da je tamo sve"velicanstveno" a kod nas jadno i ruzno.....A isti ti Kinezi i njima slicni rade isti posao....Da li je stvar u opisu ili u htenju da je jedno"lepo i velicanstveno"....A ono drugo...Ruzno i ruznije....Ali vrsice posao....Ne moramo mi gospodo da uporedjujemo Vase clanke o nasim i njihovim auto putevima i gradjevinama na njima...Eto recimo jedan primer...Mosta ma Moravi kod Svilajnca....Moze li neko da projektuje jedan drugi za ponos?Ne brinite!I to ce Kinezi da odrade....
@kako to - Pa to su Novosti, "Kako To", glasilo milogoraca u Beogradu. Kao sto su Blic i B92 glasila hrvatskih ustasa. Zatim imas glasilo komunisticke partije Jugoslavije RTS i na kraju Politika, glasilo lovaca i ribolovaca Zapadnog Balkana. Nemas brate ni jednu srpsku novinu. Sve sam goli izdajnik do izdajnika, prodali bi rodjenju majku za 100 evra. Sve je u ovoj zemlji jos pod kontrolom vojne sluzbe bezbednosti, takozvanog KOS-a i UDBE a one su jos uvek pod uticajem kadrova koji nisu iz Srbije.
Где је та нама толико небитна земља у којој се радња дешава? Кад већ пишете о таквим земљама дајте и једну репортажу са градилишта из Туркменистана.
Коментари (3)