DAVNE 1939. godine Beograd je bio organizator trke Formule 1, a 77 godina kasnije, nadmetanje oko Kalemegdana ponovo je održano juče u okviru manifestacije "24 sata elegancije". Šezdeset vozila, među kojima je bilo pet formula iz Muzeja starih automobila i jedna iz privatne kolekcije, projezdilo je centralnim Beogradskim ulicama.

Na "Kališu" su ovi automobili glavne zvezde, uglancani do te mere da su se sugrađani komotno ogledali u njima. Lepoti automobila divili su se i stari i mladi, a najmlađi su se najviše oduševili četvorotočkašima. Nezaobilazno je bilo i slikanje pored četiri dvotočkaša.

- Jedinstvena prilika da se u Beogradu vidi ovako nešto, on je sada metropola - kaže Milutin Rašić ljubitelj oldtajmera. - Zašto se ova trka Formule 1 zaista ne bi vratila u naš glavni grad, mislim da staza negde može da se napravi. To bi značajno doprinelo turizmu, siguran sam.

Goran Vesić, gradski menadžer, pre trke izjavio je kako će ona od sledeće godine postati takmičarska. Naime ovaj grand pri iz 1939. godine prema njegovim rečima pratilo je sto hiljada ljudi, koji su na beogradskim ulicama imali priliku da vide Formulu 1.

- Malo ljudi zna da je trka Formule 1 nekada bila održana u Beogradu - kaže Goran Vesić. - Tog 3. septembra 1939. godine održana je zvanična trka šampionata. Od sledeće godine, svake prve nedelje će biti održana trka pod nazivom "Klasik" i takmičarska trka u nekoliko kategorija ovom stazom. Ovo će biti još jedan dodatak našoj turističkoj ponudi.

Nakon najave da će od sledeće godine biti takmičarska, počeo je krug zagrevanja pred trku. Pre fromula išao je pejs kar a iza sejfti. Staza po kojoj se vozilo išla je levim krugom Pariskom, Bulevarom vojvode Bojovića, Cara Dušana, Tadeuša Košćuška i Pariskom.

Posle zagrevanja, Vesić je otvorio trku svečanim mahanjem zastave za start. Inače u revijalnom delu vozači su bili raspoređeni u nekoliko kategorija, a posle kruga zagrevanja vozili su revijalnu trku od četiri kruga.

- Naš cilj je da skrenemo pažnju na to da ovaj događaj treba Beogradu - kaže jedan od organizatora. - Tako da mogu da kažem da nam je drago to što je gradski menadžer najavio pravu trku već sledeće godine.

VREDNI PREKO 30 MILIONA

UKUPNA vrednost svih automobila na jučerašnjoj izložbi koja je prethodila trci je preko 30 miliona evra. Pa se tako na izložbi našao i pobednik beogradskog grand prija 1939. godine. Taj "Fijat" danas se nalazi u privatnom vlasništvu. Još jedan od automobila koji se isticao je "Rols Rojsov" kabriolet.

SUPER ČARDžER

POSEBNU pažnju svih okupljenih privukao je jedan redak primerak "bentlija". Naime "bentli super čardžer" napravljen je u samo 24 primerka, a jedan je kod nas. On je u vreme kada je napravljen dostizao brzinu od 120 kolimetara na čas, što je u to doba bilo nezamislivo.