Greške dovele do tragedije

R. Dragović

nedelja, 05. 04. 2015. u 10:35

Грешке довеле до трагедије
Komisije za utvrđivanje uzroka pada vojnog helikoptera utvrdile niz odstupanja od pravila letenja

POSLEDNjI let vojnog helikoptera Mi-17 koji je 13. marta pao kod Surčina obeležio je niz odstupanja od letačkih pravila. Alokohol, pronađen u krvi majora Omera Mehića i zastavnika Nebojše Drajića samo su deo lanca nepravilnosti, koje su dovele do pada letelice i gubitka sedam života.

Vojne komisije koje su prethodnih dana rasvetljavale okolnosti tragedije kod Surčina zaključile su da je napravljen niz propusta, zbog kojih će biti utvrđivana odgovornost više osoba na komandnim dužnostima u Vojsci Srbije.

Kako "Novosti" nezvanično saznaju, Više javno tužilaštvo u Beogradu od nedelje će početi da sprovodi istražne radnje. Prvi korak u istrazi biće saslušanje svih aktera i svedoka drame koja se odvijala na nebu nad Beogradom, a uslediće i mnogobrojna veštačenja stručnjaka vazduhoplovne struke.

Vojne komisije, na osnovu prikupljenih činjenica, utvrdile su u svojim izveštajima da je odgovornost za nesreću na vođi posade, majoru Omeru Mehiću, drugom pilotu kapetanu Milovanu Đukariću i tehničaru Nebojši Drajiću.

- Deo odgovornosti snosi i komandant 204. vazduhoplovne brigade brigadni general Predrag Bandić zbog propusta u planiranju i organzaciji leta, kao i Operativni dežurni tim Ratnog vazduhoplovstva, koji je načinio propuste u organizaciji i rukovođenju letom helikoptera - navedeno je u izveštaju Komande RV.

Druga komisija predložila je između ostalog, pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti i zapovednika operativnih timova, pukovnika Ljubomira Josifovića i Gordana Pavlovića.

NISU IMALI KACIGE SUDEĆI prema spisku predloženih mera, gde se konstatuje da je "potrebno izvršiti nabavku pilotskih kaciga za pilote helikoptera Mi-8 i Mi-17" zaključuje se da članovi posade nisu imali ovaj deo opreme u trenutku nesreće. Problema je verovatno bilo i sa pojasevima, kojima su bili vezani, jer se predlaže i nabavka i poboljšanje sistema veza u kabini, ali i u delu letelice namenjenom putnicima.

Pod lupom istrage naći će se i sistem navođenja na Aerodromu "Nikola Tesla", čiju će odgovornost za navođenje letelice utvrđivati Kontrola leta SiCG.

U fokusu javnog tužioca, prema izveštajima komisija koje je u petak objavilo Ministarstvo odbrane, gotovo je sigurno, biće činjenica da vremenski uslovi nisu dozvoljavali poletanje helikoptera. U nalazu komisije Komande Ratnog vazduhoplovstva navodeno je da je u vreme poletanja baza oblaka bila ispod meteorološkog minimuma, ali i da je u predviđeno vreme sletanja i vidljivost nad Beogradom bila "u minusu".

Ništa manji propust nije ni činjenica da posada helikoptera Mi-17, kojom je komandovao major Mehić, nije bila osposobljena za noćno letenje po kiši i magli. Pilot je jedini od posade, na osnovu nivoa obuke i letačkog staža, ispunjavao uslove da se otisne u tmurnu i kišnu noć. Drugi pilot, kapetan Milovan Đukarić, prema pravilima letenja, nije bio u trenaži za letenje u složenim meteo-uslovima ni na dnevnom svetlu. Za upravljanje helikopterom po lošem vremenu i noću nije ispunjavao nijedan uslov.

Predmet analize biće i odluka da se odstupi od prvobitnog plana letenja i helikopter umesto na helidrom na Banjici, preusmeri na Aerodrom "Nikola Tesla". Vojni istražitelji utvrdili su i da je tokom priprema za poletanje za let bilo niz grešaka u koracima između operativnih štabova, komandanata i vojnog vrha. Let je naložio ministar odbrane Bratislav Gašić, a organizaciju je vodio general Bandić, iako je u to vreme bio na godišnjem odmoru. Na preskakanje ovlašćenja ukazuju i činjenice da je let pripreman na brzinu, mobilnim telefonima i mimo propisane procedure.

U organizaciji tima za traganje i spasavanje krije se i odgovor na pitanje odakle alkohol u krvi zapovednika i članova posade. Majoru Mehiću otkriveno je 0,63 promila alkohola u krvi, dok je nivo u urinu bio na 1,3 promila. Nešto manji nivo alkohola utvrđen je i u telu kopilota Đukarića i tehničara Drajića. Tužilaštvo će morati da rasvetli i činjenicu da se posada u trenutku dobijanja naloga nije nalazila na aerodromu Batajnica, kao i da je helikopter Mi-8 u timu za traganje i spasavanje zamenjen letelicom tipa Mi-17.


IZVEŠTAJ

TOKOM vojne istrage Ministarstvo odbrane u strogoj tajnosti je držalo imena članova komisije koja je istraživala pad helikoptera. Izveštaj o uzrocima nesreće namenjen načelniku Generalštaba Ljubiši Dikoviću potpisao je general-potpukovnik Jovica Draganić, koji je bio na čelu šestočlanog tima istražitelja. Druga komisija za osnovno ispitivanje udesa helikoptera imala je 14 članova, sastavljena od oficira, ali i civila. Njihov nalaz overio je potpukovnik Milan Jelić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

R

05.04.2015. 10:48

Ovo je u sustini slika Srbije i Srba kao naroda, naseg mentaliteta i kako mi radimo stvari. Sve je po principu - ajde bato da sredimo i lako cemo. Neverovatan niz krsenja procedura, i posade i nadleznih za organizaciju leta.

mile

05.04.2015. 15:13

Odmah sam znao da ce optuziti poginulog pilota. Kako bese, Vojska je institucija u koju gradjani Srbije imaju najvise poverenja? Ma vazi.

Obican covek

06.04.2015. 02:01

Na obdukciji pronasli alkohol u organizmu. A cinjenica je da telo posle smrti, u fazi raspadnnja odredjenih organa stvara alkohol i vrlo se cesto na obdukciji i oseti miris alkohola. Ko zna sta se krije iza svega ovoga! Nazalost!

Dete

06.04.2015. 11:54

Bio je pijan kada je sletao na Surcin gde je imao sve moguce sisteme za navodjenje a nije bio pijan kada je sletao u Raskoj ili Pazaru da pokupi lekare i bebu. Ovo je toliko neinteligentna laz.