Povećano zagađenje „poguralo“ ekološke mere: Zabrana uvoza evro 3 vozila počinje od juna?

P. ŽIVKOVIĆ

27. 01. 2020. u 09:02

Država namerava da ubrza donošenje ekoloških mera vezanih za automobile. Od maja 2021. stroži tehnički pregled izduvnih sistema vozila. Petrović: Protiv smo uvoza svih "polovnjaka" bez katalizatora

Повећано загађење „погурало“ еколошке мере: Забрана увоза евро 3 возила почиње од јуна?

U Srbiji se na jedan kupljeni novi automobil uveze pet polovnih Foto P. Milošević

DRŽAVA je već nameravala da pospeši kupovinu eko-vozila, ali su trenutne vremenske prilike i povećano zagađenje vazduha ubrzali donošenje odluka pa će, najverovatnije već od juna, stupiti na snagu zabrana uvoza vozila sa "evro 3" motorom, potvrđeno je nezvanično "Novostima" iz više izvora.

- Iako je ranije planirano da se zabrani uvoz vozila sa standardom motora "evro 3" krajem godine, ministar ekologije Goran Trivan je najavio da će se to desiti možda već u junu - kaže predsednik Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova dr Miloš Petrović. - Mi smo, kao udruženje, pre više od tri godine upozoravali da ćemo doći u ovakvu situaciju i predlagali niz mera.

Dr Petrović kaže da su automobili, u gradovima, ipak najveći zagađivači, pogotovo u takozvanim špicevima.

- Najgore je ljudima nešto braniti. Prvo im se dozvoli uvoz takvih automobila, a posle neće moći da ih voze. Jer, šta ćemo sa automobilima koji su do sada uvezeni, a koji neće moći da prođu tehničke preglede od maja naredne godine kada će, ako ne i ranije, veća emisija štetnih gasova iz auspuha biti eliminišući faktor.

Činjenica je da ne možemo svi da kupimo nove automobile, kaže dr Petrović:

- Niko nije protiv uvoza polovnih i kupovine takvih vozila. Samo tražimo da budu tehnički ispravni, da imaju katalizatore, druge uređaje i da se zabrani uvoz prastarih vozila.

Država je najavila i subvencije za kupovinu novih ekoloških vozila.

- Taksistima je već omogućeno da uz subvenciju od 8.000 evra kupe novo vozilo. Uslov je da ima "evro 6" motor ili da bude električno, odnosno hibridno. Bili smo u Ministarstvu finansija na razgovorima, kao uvoznici, i tu je sve jasno. Taksisti treba da daju 15 odsto vrednosti vozila odmah, država subvenciju, a ostalo može na kredit, lizing.

Na pitanje očekuje li se neka subvencija i za građane, Petrović kaže:

- Sve zavisi od novca koji država može da izdvoji za ove namene. To je svakako isplativo ulaganje. Ima tu raznih načina da se pomogne nabavka eko-vozila, ne samo kroz direktne subvencije. I sa tim predlozima smo više puta upoznavali nadležne.

ZA POČETAK BEZ PDV?

KAKO su "Novosti" nezvanično saznale, Ministarstvo ekologije je uputilo dopis Srpskoj asocijaciji uvoznika novih automobila da bi videli i njihovo mišljenje šta bi još trebalo, pored zabrane uvoza polovnih vozila sa "evro 3" motorom, hitno uraditi.

Predlog koji će uvoznici poslati Ministarstvu, saznaju "Novosti", biće da se, za početak, hibridna i električna vozila oslobode plaćanja PDV.


SRBIJA EVROPSKI OTPAD

U SRBIJI se na jedan kupljeni novi automobil uveze pet polovnih. Jedino Bugarska ima gori odnos - 1:7!

- Nije problem u uvozu polovnih vozila već u strukturi - objašnjava generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila Boban Nikolić. - Prošle godine je uvezeno oko 142.000 polovnih vozila, a čak 110.000 su sa motorom "evro 3 i 4". To su vozila koja u EU završavaju na otpadima, ili se prodaju nama.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (20)

Mr Majestyk

27.01.2020. 09:27

Zabranite grejanje na staro motorno ulje, gume i ostali otpad. Automobili su najmanji problem.

Suzuki Vitara

27.01.2020. 12:10

@Mr Majestyk - A deponija u Vinci gori vec mesecima , izgleda da to ne zele da spomenu , nego udripo obicnom narodu .

Tarabic

27.01.2020. 09:29

Sirotinjo spremi se za nove globe čim prođu izbori. Draće vas kasta do sudnjeg dana zabole kastu za zagadjenje već da napuni svoje dzepove ukinuli bi oni takse na vozila koja koriste lpg da im stalo do životne sredine. Deri nepismenu rulju dok ne pukne Srbija jer rulja nije neprisušni izvor. Kad bude većina rulja druge nacionalnosti ona će smeniti ovu kastu.

odmah posle zabrane uvoza vozila sa "evro3"...

27.01.2020. 09:37

...preciscivacima izduvnih gasova,koji su,uostalom,tada,bili CUDO TEHNIKE I MERILO STANDARDA???!!!Gde su nam prodavci automobila,mazali oci,kako su isti bas iz tog razloga skuplji,zato sto....Ce doci dan,kada cete saznati,da to nije to,nego...Daklem,odmah posle zabrane uvoza i koriscenja takvih vozila....Drzava ce biti u obavezi,da po celoj njenoj teritoriji,napravi...PESACKE STAZE!Proizvodjaci obuce,domaci,jel,bice u obavezi da prave obucu za brzo hodanje.Jedini problem ce biti naplata pesarine

Пилот

27.01.2020. 09:44

Удео саобраћаја у загађењу: ПМ-10 (3.9%), ПМ-2.5(4%), Сумпор-диоксид(занемарњив), Азот- диоксид(24.5%), Угљен-моноксид (18.4%), Испарљива органска једињења (10.6). Индустрија и стационарно грејање...79%...90%...3.7%...кога интересује, извор је CEIP А зашти се само на аутомобилима ломи копље?

Vota

27.01.2020. 09:56

imali objasnjenje zasto ne odmah do juna svi trgovci mogu na stotine hiljada tih automobila da uvezu

Srbin

27.01.2020. 10:01

... napisite da lobi uvoznika automobila ne mogu da prodaju nove automobile jer su preskupi za nas standard i onda udrite po srednjem stalezu. Pogledajte malo teretni i autobuski vozni park. 90 % njih duvaju kao termoelektrana.

miroslav

27.01.2020. 11:15

@Srbin - Upravu si ovo sada koristi uvoznicki lobi misleci da ce povecati prodaju novih vozila za koje narod nema para svi mi volimo novo vozilo nismo mi gradjani srbije ludi da nam neki dr petrovic soli pamet ocito se vidi interes trgovaca da

Ljiljana K.

27.01.2020. 10:10

Sami smo sebi najveći neprijatelj. Beograd drugi u svetu po zgadjenosti ovih dana!!! Umesto vazduha bukvalno udišemo dim. Danima se ne može otvoriti prozor. Kriva su ne samo vozila i individualna ložišta, već i navika da se spaljuje smeće, njive, pale vatre leti da se rasteraju komarci,... Uvezeno 142.000 polovnih vozila!!! Nivo svesti nam je veoma nizak. Zabrana uvoza polovnih vozila sa neodgovarajućim motorima, i visoke kazne za paljenje otpada su u vrhu rešenja.

Sasa

27.01.2020. 10:20

Sve je to u redu. Ljubitelj sam oldtajmera i posedujem jednoga. Vozim ga oko 800 km godišnje, nisam jedini. Sta mi da radimo?

Vlajko

27.01.2020. 10:35

Ma ne zabrana uvoza nego zabrana korišćenja, upotrebe. To su vozila proizvedena između 96. i 2004. Ima proizvođača koji su kasnije počeli ili ranije završili i prešli na euro 4. ali to je neki period što znači da je najmlađi automobil euro 3 star 16 godina a neki imaju 20 i više godina. Treba im ostaviti još 2 godine, da ovi od 16 postanu punoletni i kraj.

bata Rale

27.01.2020. 11:11

Kada vam je lepo cutite Vratite se u svoj kraj kuda ste navalili svi u grad sta samo placete Dosta vise

NIkola

27.01.2020. 11:39

U Bosni je dozvoljen uvoz od EURO 5,al dzaba opet imaju najveci stepen zagadjenje,svi se greju na ugalj i drva,gas 0 posto.Plate glavni problem,ljudi nemaju nemaju para.,tako je i u Srbiji ,em 90 posto mehanicara greje se na staro ulje,lozi se stari parket,namestaj sve sto se nadje.Saobracaj 10 posto zagadjuje,ali uvonicki lobi hoce da ljudi sa platama od 32000d kupuju nove automobile,ko ima novi auto zna cene servisa.

kritik analitik

27.01.2020. 14:46

@NIkola - A posebno je pitanje tačnosti izveštaja o zagađenju. Jer da područje sa najslabijom industrijom bude najviše zagađeno, može samo u glavama umobolnika.

BORKO

27.01.2020. 12:26

momentalno zabraniti uvoz i euro 3 i euro 4 automobila sa navedenim karakteristikama motora. Uvesti subvencije za kupovinu novih automobila. Makar simbolično.