Svet voli srpsku hranu

S. B. - D. I. K.

02. 11. 2017. u 16:03

Domaće firme ne propuštaju najznačajnije sajmove agrara i prehrambene industrije. Među najvažnijim manifestacijama na kojima smo učestvovali su i "Sijal" u Francuskoj, "Biofah" i "Anuga" u Nemačkoj

Свет воли српску храну

TAČNO 11 srpskih kompanija iz prehrambene industrije upravo pakuje kofere za put u Indiju. Učestvovaće na sajmu prehrane, "Vrld fud" u ovoj zemlji. Biće to prilika da se sklope poslovi sa indijskim partnerima i naredne godine popravi, ili makar zadrži, 3,2 milijarde dolara vredan izvoz srpskog agrara i prehrambene industrije zabeležen u prošloj godini.

Najznačajniji sajmovi prehrane i poljoprivrede, na kojima godinama učestvuju i naše firme, jesu "Vrld fud" i "Prodekspo" u Moskvi, "Sijal" u Francuskoj, "Anuga" u Kelnu i "Biofah" u Nirnbergu.

- Privredna komora Srbije na neke sajmove vodi domaće firme u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije, negde odlazak organizujemo sami, a na pojedine manifestacije vodimo firme kao posetioce - objašnjava Veljko Jovanović, rukovodilac Centra za organsku proizvodnju Privredne komore Srbije. - Ove nedelje u Indiju putuje 11 naših kompanija. Na sajmovima mi predstavljamo i firme koje nisu prisutne. Razgovaramo sa učesnicima, organizujemo direktne razgovore, ispitujemo zahteve tržišta, pomažemo preduzećima da uspostave kontakt. Na sajam "Maksfud" u Riminiju, na primer, firme vodimo kao posetioce. Ta manifestacija se tek razvija, ali i na taj način naši proizvođači imaju mogućnost da uspostave kontakt i saradnju sa stranim partnerima.

Koliko je štand na nekoj međunarodnoj smotri važan za posao, najbolje govori podatak o prošlogodišnjem učinku naših firmi na "Vrld fudu" u Moskvi. Tom prilikom dogovoreni su poslovi vredni čak 27 miliona evra.

- Toliko vredni poslovi su ili sklopljeni ili inicirani za tih šest dana u Moskvi - objašnjava Jovanović. - Koliko je to velika vrednost, najbolje govori činjenica da je to deset odsto ukupnog izvoza tog sektora u Rusiju. A to je postignuto za svega šest dana sajma.

USPEŠNA GODINA SRPSKI privrednici u 2017. godini obišli su sedam međunarodnih sajmova, a do kraja godine srpske firme sa svojim adutima izaći će pred posetioce sa još devet izložbi. U prvoj polovini ove godine na sajmovima je učestvovalo ukupno 78 srpskih kompanija, ostvareno je više od 1.000 kontakata, a ukupna vrednost dogovorenih, novih izvoznih poslova svih izlagača, iznosi više od 20 miliona evra. Prošle godine, Privredna komora Srbije, u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije, organizovala je odlazak na osam sajmova u inostranstvu, na kojima je učestvovalo 125 srpskih kompanija. Broj zaključenih ugovora u toku samih sajamskih manifestacija je 29, a očekivana vrednost izvoznih poslova, zahvaljujući sajamskoj prezentaciji proizvodnog programa i usluga je više od 50 miliona evra.

Prvi na listi izvoznih proizvoda srpskog agrara jeste - kukuruz. Lane je u svet otišao u vrednosti od 346 miliona dolara. Kupaca ima i za cigarete napravljene od našeg duvana - 277 miliona dolara, a na trećem mestu je smrznuta malina - 248 miliona dolara.

- Konkurentni smo u voću. Izvozmo mnogo jabuka u Rusiju - kaže Jovanović. - Tu je i program smrznutog bobičastog voća, poput malina, kupina i borovnica. NJih plasiramo i na veoma zahtevna tržišta, poput Japana, Velike Britanije i zemalja severne Evrope. Ubedljivo najviše izvozimo kukuruz i tu se vraćamo na naš problem da plasiramo proizvode veće faze obrade i vrednosti. Da bi se prodao takav proizvod, neophodno je da firme ulažu u marketing. Ukoliko žele da sarađuju na nekoj robnoj marci, moraju da nađu partnera. Naša konditorska industrija ima uspeha u inostranstvu. U pslednje vreme sve je veći uspeh naših pivara, tako da smo i u tome veoma konkurentni.

U Privrednoj komori Srbije kažu da su učesnici zadovoljni nastupom.

- Mogu se nekada čuti zamerke kada neko ima ambiciozne ideje o izgledu štanda - dodaje Jovanović. - Ali mora da se zna da bolji i vizuelno upečatljiv štand znači više para. Uglavnom su zadovoljni, pre svega, jer ih komora zaista obaveštava o svim mogućim manifestacijama. Ostala je svest iz prethodnih godina i tek sada polako shvataju da je uloga PKS sada drastično drugačija. Da smo zaista njihov servis i da ih zaista zastupamo.

Vlasnici preduzeća sve više shvataju koliko je važno biti prisutan na sajmovima.

- To ide uz razvoj posla - kaže Veljko Jovanović. - Ozbiljne firme su svesne koliko je to neophodno i spremne su da ulažu. Male firme još traže svoje mesto i tek treba da vide koje su manifestacije za njih najbolje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

Краљевић Марко

02.11.2017. 17:43

Господе Боже, који смо ми митомани.

Gojko

02.11.2017. 19:25

Bivši zet mi je pre godinu dana otišao u Beč i pre neki dan na viberu kaže da ne može da jede njihovo meso,jer mu je kao ,,guma'',a on je gurman.Ne zna kako ljudi uživaju,tamo u toj hrani.