VEĆ na prvi pogled jasno je koliko je ovo moćna mašina. Čovek koji sedne u nju i vine se u nebo, oseća se podjednako moćno. Nabavkom četiri helikoptera Mi-35 srpsko Ratno vazduhoplovstvo napravilo je višedecenijski tehnološki skok, Vojska Srbije novu snagu i sposobnosti, a piloti priliku da upravljaju letelicom koja je potpuno po meri 21. veka.

Pilot helikoptera potpukovnik Dobrosav Drndarević ovako opisuje svoje utiske iz pilotske kabine helikoptera Mi-35, koji su od nedavno deo flote Ratnog vazduhoplovstva Vojske Srbije.

Četiri "leteće oklopnjače" proizvedene u čuvenom zavodu "Rostvertol" u Rostovu na Donu, koje su Srbiji isporučene početkom decembra, "postrojene" su na aerodromu "Pukovnik Milenko Pavlović" u Batajnici. Na pisti batajničkog aerodroma čelične ptice ulivaju strahopošovanje i divljenje. "Leteći tenkovi", "đavolje kočije", "krokodili" samo su neki od nadimaka Mi-35, helikoptera-ikone brojnih ratova i nebrojenih borbenih akcija.


PROČITAJTE JOŠ:
Uz novo naoružanje sigurnija stabilnost Balkana: Ministar Vulin o rezultatima svog resora

Kapetan Dejan Urošević i zastavnik Aleksandar Baltić završavaju sa pripremama za let i pridružuju se razgovoru koji vodimo sa pilotom, potpukovnikom Drndarevićem. Svi oni bili su u grupi naših vazduhoplovaca koji su prošli preobuku u "Rostvertolu" da bi mogli da upravljaju i održavaju nove letelice.

- Dobili smo pravi borbeni helikopter - kaže potpukovnik Drndarević. - Dosad smo koristili naoružanu varijantu "gazele". To je laki borbeni helikopter, neoklopljen, sa relativno zastarelim sistemom naoružanja. Sada imamo oklopljenu letelicu sa vođenim i nevođenim raketama, topom kalibra 23 milimetra, savremenim navigacionim sistemom, zaštićenom pilotskom kabinom, lopaticama od kompozitnog materijala... Sada možemo da dejstvujemo i noću, ali i na neuporedivo većim daljinama nego dosad.

Potpukovnik Dobrosav Drndarević

Objašnjavaju nam da je osnovna namena Mi-35 borbena, ali da može da služi iza prevoz ljudstva (do osam naoružanih vojnika), ranjenika i tereta. Pouzdanost i bezbednost novih helikoptera daleko su veće. Svi sistemi su dvostruki ili trostruki tako da, na primer, ako jedan motor otkaže, pilot može da sleti bez ikakvih problema.

Mi-35, "po udžbeniku" namenjen je borbenim dejstvima po ciljevima na zemlji, posebno metama poput oklopnih sredstava, artiljerije, objekata, transporta, ljudstva u zaklonima i van zaklona... Podjednako je efikasan i u vazduhu, jer je uspešan i u sukobu sa helikopterima i dronovima. Njegov oklop i naoružanje čine Mi-35 pouzdanim zaštitnikom jedinica na zemlji.


Kapetan Urošević dodaje da staklo pilotske kabine može da izdrži udar projektila kalibra 12,7 milimetara, a lopatice čak 30:

- To znači da, čak i da neko pogodi helikopter, pilot može da završi zadatak i da se vrati u bazu. I na teretnoj kabini postoje zaštitne ploče koje se postavljaju u slučaju prevoženja ljudi.

Zastavnik Aleksandar Baltić dobro se upoznao sa novim letelicama. Kaže da je nabavkom Mi-35 Ratno vazduhoplovstvo napravilo skok od najmanje dve generacije.

- Ne samo što može da izdrži pogotke, već je zahvaljujući brojnim inovacijama povećana upravljivost helikoptera, a olakšano održavanje.

"Leteća oklopnjača" ima najsavremeniji navigacijski sistem koji omogućava da se precizno odredi pozicija helikoptera čak i kada se izgubi signal satelita. Moderni napadno-navigacijski sistem uzima u obzir uslove spoljne sredine i proračunava balistiku u odnosu na brzinu, vetar i visinu dajući precizno tačku prema kojoj ide raketa.


Preobuka naših pilota trajala je pet i po meseci. Prva dva i po meseca proveli su u učionici do najsitnijih detalja upoznajući sve sisteme helikoptera Mi-35 - konstrukciju letelice, motora, transmisije... Usledila je tzv. zemaljska priprema - upoznavanje sa organizacijom letenja, uslovima i održavanjem, obuka za korišćenje opreme i uređaja. Tek na kraju je došlo letenje:


PROČITAJTE JOŠ:
Bavi se sportom šest godina, oborio je rekord na maratonu u Kini: Desetar Đuro Borbelj najbolji sportista Ministarstva odbrane i Vojske Srbije u 2019. godini

- Bilo je izuzetno zahtevno - kaže Drndarević. - Celokupna obuka bila je organizovana na ruskom jeziku. Neki od nas su ga znali od ranije, a svi smo prošli i namenski kurs jezika, specijalno za ovu priliku. Petnaestak dana bilo je potrebno da se naviknemo na ritam rada i upoznamo sa ruskim kolegama. Razumeli smo se dobro i uspešno prošli obuku. Instruktori su bili jako zadovoljni. Reč je o iskusnim predavačima, od kojih su neki učestvovali u konstrukciji prvog Mi-24, preteče ovog modela. Piloti sa kojima smo radili imaju više od osam hiljada sati naleta na raznim tipovima letelica. Pristupili su ozbiljno, posvećeno, trudili su se da nam sve pokažu. Utisci su nam zaista izvanredni. Takođe, instruktori su bili zadovoljni i našim znanjem, našim pristupom obuci, željom za usavršavanjem, kao i sposobnostima da u potpunosti ovladamo novim letelicama, što je i na kraju obuke potvrđeno na "ispitu" koji smo svi uspešno položili. Ovo je dokaz da imamo kvalitetne ljude koji će u budućnosti uspešno upotrebljavati nova sredstva.

VISOK RENOME RUSKE ŠKOLE

RUSKA škola helikopterske avijacije ima izuzetan renome i reputaciju. Naši vazduhoplovci, obučavajući se za letenje i održavanje Mi-35, imali su priliku da je upoznaju na najbolji način.

- Videli smo mnoge stvari koje se obavljaju u zavodu, a što nam je puno pomoglo u preobuci, a sigurno će nam koristiti u održavanju helikoptera u našoj jedinici. Bilo je to neverovatno iskustvo - ističu naši piloti koji su prošli obuku u Rostovu.