POSLE VIŠE OD 30 GODINA: Utva ponovo pravi avione, ali i naoružanje za Jugoimport (FOTO)
14. 07. 2019. u 15:55
Fabrika Utva u Pančevu posle više od 30 godina samostalno pravi avione, "Sovu" za domaće i inostrano tržište i modifikovanu Utvu 75 za Arape, ali i naoružanje za Jugoimport SDPR koje se stavlja na letelice i borbene sisteme
Foto Tanjug
Utva planira da započne i proizvodnju bespilotnih letelica, kažu u toj fabrici, koju je posetila ekipa Tanjuga.
Pančevačka Utva, koju je NATO više puta bombardovao 1999. godine, počinje ubrzano da se razvija i krajem godine treba da započne serijsku proizvodnju "Sove", koja je tokom testiranja pokazala bolje performanse od Cesne i Pajpera, poznatih američkih brendova, ističu u Utvi.
Namena "Sove" je za civilnu upotrebu, ali se može koristiti i kao vojni avion pošto uz odgovarajuću opremu može da nosi i naoružanje.
Taj četvorosed se koristi, pre svega, za obuku civilnih i vojnih pilota, aero i foto snimanje, na primer za nadgledanje granice i terena, praćenje kvaliteta vazduha posebnim uređajima, kao i u turističke svrhe, rekao je Tanjugu rukovodilac razvoja i projektovanja u Utvi Aleksandar Petrović.

Tako je, navodi Petrović, upravo Utva u saradnji sa Vojnotehničkim institutom proizvela naoružanje za nove Erbasove helikoptere H145M koji se sada isporučuju Srbiji.
Od devet helikoptera H-145M koje Srbija nabavlja od Erbasa pet je za vojsku, a četiri za policiju.

Utva avioindustrija je u junu potpisala ugovor vredan 1,26 miliona evra za proizvodnju aviona, remont i poslove na razvoju novog aviona za potrebe kompanije Smart Link iz Dubaia, a Petrović ističe da je realizacija već počela i da će letelice biti isporučene krajem 2019. ili početkom 2020.

"Potpisali smo ugovore o proizvodnji aviona i davanju drugih vazduhoplovnih usluga kompaniji iz Dubaia. Utva 75 kao dobar i pouzdan avion, na kome je nastala i Sova, biće iskorišćen kao baza za novi avion".
Avion je osnovne namene za selekciju i obuku pilota, kao i za foto snimanje iz vazduha, dodao je Petrović.
"Sova" je, takođe, modernizovan avion Utva 75 i trenutno je jedan od glavnih aduta Utve.

"Avion se pokazao dosta dobro, a u nekim performansama i bolji nego matični avion. Potencijalni kupci su privatna lica, škole letenja i aeroklubovi. Sertifikacija nam dozvoljava da nudimo avion po celom svetu. Imamo interesenata iz zapadnih zemalja, EU, Amerike, ali i istočnih ili afričkih zemalja".
Petrović dodaje da će godišnja proizvodnja u početku biti skromna, ali da će posle prve ili druge godine moći da izađu svim zahtevima tržišta.
"Očekivana cena Sove je od oko 250.000 do 300.000 dolara, u zavisnosti od opreme", dodao je Petrović.
Pilot Utve, koji testira "Sovu" Zoran Španović kaže da je avion perfektan i veoma konkurentan.

Ističe da je "Sova", takođe, modernizovana verzija Utve 75, pošto su bila prihvaćena sva poboljšanja koje su predložili piloti, "tako da je sada idealna po pitanju osvetljenosti, preglednosti i uslova za obuku noćnog letenja - bukvalno fantastičan avion".
Kaže da je avion veoma udoban, sa velikom kabinom, kao i klima uređajem, što nemaju još ni Cesna ni Pajper.
"Pričali smo eventualno da se u nekoj varijanti uvede i autopilota, pošto nije više toliko skup", dodao je on.
"Sova" je jednomotorni avion, niskokrilac, opremljen jednim cetvorocilindricnim motorom sa vazdušnim hlađenjem i ''''constant speed'''' elisom. Masa praznog aviona je 750 kg, dužina aviona 7,11 metara, razmak krila 9,8 metara, a visina 3,14 metara.

Kada je reč o razvoju bespilotnih letelica, Petrović kaže da je nedavno Utva sklopila sporazum o strateškom partnerstvu sa Mašinskim fakultetom.
"Utva ima ideju da proizvodi bespilotnu letelicu i Mašinski fakultet će nam pomoći da napravimo takimičenje među studentima tehničkih fakulteta u regionu i na osnovu toga ćemo izabrati najbolje rešenje i novčano nagraditi".
Kaže da Srbija već ima iskustva u projektovanju i izradi bespilotnih letelica, kao i da je plan Utve da tržištu ponudi i bespilotne letelice, od ultralakih do aviona opšte kategorije.
Utva planira da izradi potpunu novu bespilotnu letelicu savremenog tipa, kave se sada nude na tržištu, a u nekim segmentima će biti i naprednije.
Dugogodišnji majstor Utve Ljubinko Nedeljkov kaže da trenutno radi krilca i zakrilca za "Sovu".

"Utva je bila bombardovanja, a ovo je drugi program posle bombardovanja koji smo izabacili, Lasta i Sova", dodao je Nedeljkov.

"Utva posluje sve bolje i bolje. Zahvaljujući integraciji iskusnih inženjera i mladih krećemo se uzlaznom putanjom".
Dodić kaže da je na sajmu u Nemačkoj pokazano najveće interesovanje za "Sovu" i "Lastu" i to uglavnom od potencijalnih kupaca iz Nemačke, Italije, Španije i nekih azijskih zemalja.
Lacika
14.07.2019. 16:46
Sto da kupujemo uvozimo kada imamo svoje avione
Divim se takvim, mocnim, jakim i intelegentnimu U t r v i, Najjaci i najveci agresor na svijetu nije vam mogao nista. Nastavili ste ponovo da radite i dokazate da vas moral i znanje jeprisutno, kao i prije.
Svaka cast ua Utvu samo napred zelim Vam puno uspeha i dalji razvoj.
Komentari (3)