Mere za smanjenje emisije izduvnih gasova: Kolima filter i na auspuh

P. ŽIVKOVIĆ

19. 01. 2020. u 22:41

Мере за смањење емисије издувних гасова: Колима филтер и на ауспух

Foto N. Živanović

Najavljena stroža kontrola uvoza i tehničke ispravnosti automobila

SRBIJA sa 2.238.533 vozila, koliko ih je registrovano 2019, prosečne starosti veće od 17 godina, s pravom je, kao jedan od načina smanjenja zagađenja vazduha, predvidela dve mere koje se odnose na automobile i koje relativno brzo mogu da daju značajne rezultate. Upravo izduvni gasovi iz auspuha su jedan od ključnih zagađivača vazduha.

Jedna od prvih mera kojom će se baviti novorofmirana Radna grupa za rešavanje problema zagađenja vazduha biće rigorozna kontrola vozila na tehničkim pregledima. Prema važećim propisima, usvojenim 5. jula 2018. godine, na linijama tehničkih pregleda se meri emisija štetnih gasova, ali se neispravna vozila ne isključuju, već se vlasnicima daje rok da do 5. jula 2021. godine otklone sve nedostatke. Sada bi država u cilju urgentnog otklanjanja povećanog zagađenja mogla odmah, ne čekajući sledeću godinu, da započne primenu ovog propisa.

PROČITAJTE JOŠ -Država uvodi rigoroznu kontrolu automobila na tehničkom pregledu: Ovo je 6 MERA za smanjenje zagađenja vazduha

Druga najavljena mera je subvencionisanje kupovine hibridnih i električnih vozila. Ponuda hibridnih vozila na našem tržištu je dobra, jer za ovu vrstu eko-automobila, za razliku od električnih, zasada ne treba preskupa infrastruktura - mreža brzih punjača. Pri tome, hibridi su i dosta jeftiniji od električnih vozila, ali svakako država mora da počne i pravljenje infrastrukture za čisto električne automobile. Koliko je država spremna da pripomogne kupovinu "zelenih" vozila teško je proceniti. Evropske zemlje izdvajaju od 3.000 do 12.000 evra subvencija za kupovinu ovih vozila. Mnogi povlače i paralelu sa subvencijom od 8.000 evra za taksiste koji kupuju nova vozila, mada njima nabavka vozila nije ograničena samo na hibride i elektromobile. Ne treba zaboraviti ni druge benefite s kojima država može da pospeši kupovinu - počevši od oslobađanja od poreza, besplatnog parkiranja, kupovine "staro za novo", i jeftinijim registracijama, omogućavanjem korišćenja žute trake u gradovima i slično.

Mogla bi uskoro da se donese i zabrana uvoza vozila sa motorima "evro 3", pa i "evro 4" standarda, iako je ranije planirano da se to uradi krajem ove godine.

- Mi smo postali otpad za vozila iz Evrope koja niko neće - kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila Boban Nikolić. - Apsurd je i da za uvoz novog vozila država naplaćuje eko-taksu od 12.000 dinara po toni, a za polovna ne.


UVOZIMO STARO

U SRBIJU je 2019. godine uvezeno 141.918 polovnih vozila. Od toga sa "evro 4" motorom 48.445 - proizvedenih od 2006. do 2009, a sa "evro 3" motorom 61.303 - kojima je godina proizvodnje između 1999. i 2005.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Durbin

19.01.2020. 22:55

Nema te nevolje iz koje drzava nece da izvuče korist. Napravi problem pa nas spasava o našem trošku. Te kupi nanomaske, te filtere, te ne smes da se grejes na jeftini ugalj vec se priključi na toplane i gas da ti drugi određuje cenu i koliko ces se grejati, te ovo te ono, a veliki zagađivači nedodirljivi...

Ckvrnja

20.01.2020. 00:12

Uvoz nista manje ispod euro 5, pa ko ima za uvoz neka uveze sta zeli i valja. Ali onda i ostali uzroci da se rese, a ne samo jedan od uzroka a ostali pod tepih!

Mozda Veruju U Deda Mraza

20.01.2020. 00:49

Eto ti ga na. Upravo sam o ovome pisao ovih dana, ali bas o ovome. Tacno je to jedini nacin da uzmu jos vise para. Nema ti nigde reči o zagadjenosti ni Beograda, ni Sarajeva ni Skoplja, nego prosto rec je o tome da se uzme jos novca. No ovi pacenici sto pricaju o ekosistemu, prestanite pusiti, počnite saditi drva, fabrike koje jesu zagadjivaci da stave filtere u dimnjake (predju na gas)....

SASA

20.01.2020. 21:06

Ne koristim veliku relaciju, par kilometara. Precicu na zapregu. Gde da privezem konja, kako da registrujem, hoce li i njemu izduv da mere, koje potkovice leti a koje zimi, gde ima da se kupe, koja dodatna oprema je potrebna, gde fenjer da kupim, petrolej?

zeljko

21.01.2020. 06:17

treba odmah zanraniti uvoz evro 3 a od sledeče godine evro 4 jer sad imate na lageru preko 300 000 takvih vozila a i država na razne potvrde za svako uvezono vozilo zarađuje oko 300e.

Smederevo

21.01.2020. 09:12

Ali meni je fascinantno to sto su se uhvatili za vozila,koja ok guse ali ljudi niko ne pomenu od politicara železaru,petrohemiju,kotlarnice ej...Pa zivim pored zelezare pa to je uzas..Kakva vozila kakvi bakraci..Ma nijednog precednik nije pomenuo da vidi filtere u zelezari i da li ih ima uopste nego su vozila kriva.Ceo svet se greje na gas mi jos lo

Zoki Zemun

22.01.2020. 07:18

GSP lesine koje purnjaju kao probusen sporet! Zelezara,petrohemija i ostali kolosalni zagadjivaci nemaju NIKAKAVE filtere?! Krsevi po putevima od TAMica preko Yugica za kojima ostaje oblak dima,ali su prosli "rigorozni" tehnicki pregled?? Ciganska MADMAX vozila su vrvtno euro 5???Agencija za bezbednost je jedna teska prevarantska organizacija za uzimanje para narodu,izmisljaju svakojake budalastine(te nove tablice,te sertifikati za pro vozace koji nigde na svetu ne vaze itd..)

Zoran Zemun

22.01.2020. 07:23

Kad vise ne budem vidjao GSP autobuse-SPORETE kao firma Krstic i sin po Beogradu,onda cu da pristanem na ogranicenje uvoza polovnjaka... Do tada da usta ne otvarate lesinari iz Agencije za bezbednost oko euro normi izduvnih gasova!

zoki

22.01.2020. 18:12

Да ли је реално да се, према подацима из прошле године, ове године не региструје око 1200000 возила од укупно регистрованих око 2200000 возила због издувних гасова? Колико је то наплаћених такси, акциза, пореза мање!? Неће их прогласити технички неисправним, регистроваће их, али ће наплатити додатни порез, то је поента целог овог "застрашивања" маса!

Пера

25.01.2020. 10:20

Бензинац са е3 нормом је чистији од е4 дизела. ЦНГ и ТНГ се у Европи третирају као еколошка горива и власници таквих возила имају многе олакшице. Код нас су кажњени. Хибриди су бензинци са додатним моторчићеми пар батерија. На струју иде само при врло ниским брзинама. Маневрисање на паркингу и крени стани ситуацијама. Ефекта има само у гужви и ако научите да га возите. Аутономија на струју смешна. На отвореном путу је то само бензинац.