I PORED mnogobrojnih nesporazuma koji su pratili organizaciju i selekciju drugog "Teatra na raskršću", Festival drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora održaće se kako je i planirano od 11. do 19. marta u niškom Narodnom pozorištu. U konkurenciji za nagrade je osam predstava iz zemlje i regiona a Festival se otvara premijerom predstave "1789", po tekstu i u režiji Mirhada Hadi Kurića.

Direktor Festivala Spasoje Ž. Milovanović kaže da od momenta kad je Narodno pozorište Niš zvanično objavilo da je pokrovitelj Festivala predsednik Republike Srbije počinju da se čuju disonantni glasovi i Festival se uvlači u dnevnopolitičko potkusurivanje.

- Novonastala situacija dovela je do toga da su prvo dvojica kolega vratila dogovorene režije u zvaničnom repertoaru NP Niš, od kojih je jedna trebalo da otvori Festival. Nadalje su dnevnopolitički animozitet i navijačka strast "za" i "protiv" doveli do toga da se događanja oko "Teatra na raskršću" u delu javnosti tumače iz perspektive politizacije.

Od prvobitne selekcije na ovogodišnji festival ne dolaze tri pozorišta, svako iz svojih razloga, navodi Milovanović i dodaje da su Savet Festivala napustila i trojica članova - Nebojša Bradić (koji je i jedan od osnivača), Aleksandar Milosavljević iz Novog Sada, Darko Lukić iz Zagreba i Dejan Petković iz Niša.


PROČITAJTE JOŠ: "Roboti u svemu mogu zameniti čoveka sem u kreativnosti, poeziji i humoru": Pisac Vladimir Pištalo o životu, piscima, Americi, Meši Selimoviću

- Ne bavimo se dnevnom politikom ali ovde je uzela previše maha. Svaki saradnik i gost Narodnog pozorišta Niš i festivala "Teatar na raskršću" je pozvan iz najčistijih umetničkih razloga, bez ikakvog ograničenja i bez ičijeg uplitanja. Uveren sam da politički teatar postoji samo u granicama teatarskog dejstva. Sve ostalo je teatralizacija društva. Na društvo kojem se obraća, NP Niš kao institucija utiče kroz repertoar. Sve dok nas u tome niko ne sprečava, pozicija i opozicija, cenzure i autocenzure, smatram da pozorište ima svoju autonomiju - naglašava Milovanović.

Nebojša Bradić ističe da je Festival pokrenut sa uverenjem da će omogućiti povezivanje pozorišta i stvaralaca sa širokog prostora omeđenog balkanskim istorijskim uticajima, ali i u kontekstu aktuelnih okolnosti, koje se u najširoj javnosti doživljavaju kao faktori razdvajanja, a ređe kao kohezioni elementi. S druge strane, Aleksandar Milosavljević precizira da nije bilo nikakvih razmimoilaženja oko selekcije sa Spasojem Ž. Milovanovićem pre nego što su počela otkazivanja:

"Lorencačo" Jugoslovenskog dramskog pozorišta


- Popuna je, recimo, nastala proizvoljno i na način s kojim se ne slažem, po sistemu "daj šta daš". Deo članova Saveta je Milovanoviću predložio da se povuče s mesta direktora Festivala te tako smanji pritisak na Festival i učesnike, da manifestacija bude održana posle izbora i, napokon, da Festival ove godine bude revijalnog karaktera, bez nagrada. Pošto je to odbijeno, za nekolicinu nas festival "Teatar na raskršću" više nije bio prostor pozorišta.


SELEKCIJA

Na FESTIVALSKOM repertoaru su predstave "Kaligula"Nacionalnog teatra "Ivan Vazov" iz Bugarske, "Bakhe" Narodnog teatra iz Bitolja, "Čovek, zver i vrlina" Teatra komedije Skoplje, "Razgovori o ljubavi" (koprodukcija Kraljevsko pozorište "Zetski dom" Cetinje i Drama Slovenskog narodnog gledališča Ljubljana). U konkurenciji je i "Zločin i kazna" Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke, "Baal", Slovenskog mladinskog gledališča Ljubljana, "Lorencačo" JDP i "Recept za savršenstvo u nekoliko koraka koji vode nikuda" Severnog pozorišta Satu Mare "Mihai Raisu" iz Rumunije.


PROTOKOLARNI KARAKTER

POKROVITELjSTVO predsednika države je, kako stoji na zvaničnoj veb-stranici predsednika Republike, protokolarnog karaktera i izraz je razumevanja važnosti jednog događaja za dobrobit najšire zajednice. Dakle, predsednik Republike Srbije ne izdvaja nikakav novac i nema za to pravo po Ustavu.