Na sceni je zamenio Plasida Dominga, a bio je i u duetu sa najvećom divom današnjice: Srpska operska zvezda Željko Lučić ponovo je sezonu započeo u velikom stilu

Ana Popadić

sreda, 01. 01. 2020. u 20:15

На сцени је заменио Пласида Доминга, а био је и у дуету са највећом дивом данашњице: Српска оперска звезда Жељко Лучић поново је сезону започео у великом стилу

Foto Peđa Mitić

Očekuju ga nastupi u Bečkoj operi i londonskom "Kovent gardenu", a i rekordnih 14 izvođenja "Rigoleta" u pariskoj operi "Bastilja"

SRPSKA operska zvezda Željko Lučić ponovo je sezonu započeo u velikom stilu - naslovnom ulogom u "Magbetu", na otvaranju "Metropolitena", i u duetu sa najvećom divom današnjice Anom Netrepko. Mada su naslovne uloge u najvećim operskim kućama odavno njegov fah, na otvaranju ovogodišnje sezone u Metu, Lučić se, nenadano, kao Magbet pojavio umesto Plasida Dominga. Naime, španski tenor je, zbog optužbi za seksualno uznemiravanje, dan uoči premijere raskinuo saradnju sa njujorškim "Metom", pa je Lučić imao samo jedan dan da se pripremi za gala predstavu na otvaranju.

- Iskreno, čini mi se da je to sve prestrogo, da je sve uzeto previše ozbiljno - kaže, za "Novosti", Željko Lučić o skandalu koji je potresao umetnički svet. - Plasido je, kako sam negde pročitao, izjavio da prilike koje su vladale sedamdesetih i osamdesetih godina ne mogu da se porede sa ovim današnjim i slažem se sa njim. Čini mi se da smo sada svi postali "prepošteni", visoko moralni, pa je kažnjivo i pogledati nekoga, a kamoli dotaknuti.

Lučić dodaje da je Amerika takvo društvo koje mnoge stvari, jednostavno, vidi i prihvata drugačije od Evropljana, koji su tolerantniji.

- Tako je i Domingo izgubio sve svoje angažmane u SAD, dok u Evropi i dalje doživljava ovacije.

Naš bariton se prisetio događaja sa početka sezone.

- Bilo je, možda, i manje od 24 časa kada sam dobio poziv iz "Metropolitena "da pevam prvu predstavu i sve ostale. Ja sam tri decenije u ovom poslu, pa to nije bilo toliko strašno, ali jeste jedan mali šok. Jer, spremao sam se za Magbeta, za te kasnije datume, tako "podesio" svoj bioritam, a onda je sve moralo znatno da se ubrza. Da se odradi sva priprema, listanje partiture, proba, podesi koncentracija...

Na naše pitanje da li je uopšte bilo vremena za probu, Lučić kaže da jeste - za jednu, ali odmah dodaje:

- To je "moja" produkcija, koja mi je poznata još od samog početka. Ovu produkciju Adrijana Nobla sam radio još 2007, na njenoj premijeri, i ne znam još koliko puta od tada otpevao.


I sa Lejdi Magbet, Anom Netrepko, Lučić je često delio scenu, u "Magbetu", "Toski"... a kritika ih je uvek obasipala pohvalama.

- Kada imate takvog partnera, sa kojim se već dobro poznajete, sve je lakše nego kad imate nekog "novog" na sceni. Mada, posle 30 godina niko od nas nije nov, svi smo mi staro društvo, dobro se poznajemo, često sarađujemo, znamo dobro šta ko treba da radi, pa nam nijedna nova produkcija ne predstavlja problem. A tek ako je u pitanju nešto što ste već radili zajedno, onda je svaki sledeći nastup samo "poslednja obrada dragog kamena".

Pročitajte još - ŽENE OPTUŽILE SLAVNOG OPERSKOG PEVAČA: Plasido Domingo uloge delio posle pipkanja i poljubaca?

Cenjen i prepoznat kao vodeći Verdijev bariton, Lučić je godinama unapred "rasprodat". Samo u ovoj sezoni očekuju ga nastupi u Bečkoj operi i londonskom "Kovent gardenu", ali i krajem juna rekordnih 14 izvođenja "Rigoleta" u pariskoj operi "Bastilja"!

- Ako preživim kao Rigoleto, pričaćemo. Mada, imao sam ja tih maratona i ranije. Ove godine sam u Čikagu pevao maraton "Travijate", deset predstava sa jednim danom pauze između. Ovo u Parizu biće, ipak, nešto posebno. Posle toga se zaključavam u stan, u karantin i ne progovaram do jeseni. Ako želim da pevam sa 80 godina, kao neki, moram češće da pravim pauze. Osnovni zadatak operskog pevača i jeste da čuva glas, ništa drugo nije bitno.

Lučić odavno ima ustaljen repertoar, za njega su rezervisane samo glavne uloge. Teško je prebrojati koliko puta je izlazio na scenu najpoznatijih operskih kuća kao Magbet, Rigoleto, Jago, baron Skarpija, Nabuko, grof od Lune... Nove uloge, kaže, ne želi da uči.

- Ne zato što sam lenj, već zato što je ovo što pevam sada, kao i poslednje tri decenije, ono što volim i u čemu uživam. Nemam ništa protiv moderne muzike, baroka ili romantizma, ali ovo mi je najdraže i tu se osećam kao kod kuće.


Sa njim se slažu i publika i kritika. Primećujemo, ipak, da su njegovi junaci kao po pravilu najlošiji predstavnici ljudskog roda, tirani, ubice, preljubnici...

- Nema baš mnogo romantičnih baritonskih uloga, moji su likovi zli, kad razmislim, ne zna se koji je gori. Ja ili nekog proklinjem, ili od nekog bežim, ili ubijam ženu jer se "ljubaviše sa nekim tenorima", ili mene ubijaju... Takva je sudbina nas baritona. Svu negativnu energiju koja se skupi u meni od života, kad se dočepam takve uloge ja "istresem" na sceni. To mi je kao terapija - polušaljivo kaže Lučić.

Pročitajte još - Domingo podneo ostavku kao direktor Opere u Los Anđelesu

Mada je Njujork njegova "druga kuća", ovaj rođeni Zrenjaninac rešio je da se odmori od prekookeanskih putovanja i da više vremena provede u Evropi i u Frankfurtu, gde živi sa suprugom i sinovima.

- Možda će da zvuči prepotentno, ali moram da napravim pauzu, što se mojih odlazaka u Ameriku tiče. Od 2001. i mog prvog nastupa preko Bare u Baltimoru, a onda u San Francisku, Los Anđelesu, Njujorku, ja sam od tih 18 godina tamo proveo skoro sedam. Sad sledi mala pauza, pa se 2022. vraćam u "Metropoliten" - objašnjava Lučić.

Slavni srpski bariton ne krije zadovoljstvo što se posle trenda modernizacije poznatih opera, nove produkcije polako vraćaju korenima.

- Kad se radi o klasičnoj produkciji, onda tu nema nekih velikih razlika, ne možete da očekujete čudo. To je još davno, u zagradama, u klavirskoj partituri, zapisao sam kompozitor. On je znao najbolje, i nema potrebe da se izmišlja. Ovi koji vole da izmišljaju nove verzije imali su svoje vreme. Pre nekoliko godina pronalazili su razna čuda na sceni, trudili se da upropaste što je više moguće, ali je, hvala bogu, sve to s vremenom izgubilo smisao i vratilo se korenima. Ako idete u operu, glavni cilj je da čujete pevače, da čujete muziku, a ne da vam pažnju odvlače raznim vratolomijama, ekstremnim scenografijama - smatra Lučić.

Dok publika širom sveta uživa u njegovim nastupima, domaća publika će, nažalost, još dugo čekati da čuje našu najveću opersku zvezdu u nekoj od njegovih prepoznatljivih uloga. Poslednji nastup u Srbiji je bio nezavistan od pozorišta, kada se prošle godine, na rođendanu Radio Beograda 2 na Kolarcu, pojavio kao specijalni gost, otpevavši nekoliko poznatih arija. Kako sam kaže, za sada nema nikakvih najava niti poziva.

- Takve stvari zahtevaju dugoročno planiranje - zaključuje Lučić.

SINOVI HEMIČARI

LUČIĆEVI sinovi rado slušaju svog oca, kad god mogu dolaze na predstave, a imaju i svoje favorite. Starijem sinu Strahinji se sviđa "Toska", dok mlađi, Aleksandar, voli "Travijatu" i "Rigoleta". Ali, umesto umetnosti, da možda krenu tatinim stopama, izabrali su - nauku!

- Obojica su hemičari. Kako, zašto, od koga, nemam pojma. Mada, tako su, verovatno, i za mene govorili. Momci su se "zarazili" hemijom još u osnovnoj školi. Strahinja je završio master, planira i doktorat, mlađi je još na studijama. Nadam se da će kuća i okolina ostati na mestu - šali se Željko.