Pogled iskosa: Kako je teza srpskog slikara o Monalizi odjeknula u svetu

Dejan Đorić

nedelja, 15. 12. 2019. u 10:20

Поглед искоса: Како је теза српског сликара о Монализи одјекнула у свету

Foto Predrag Bajo Luković, "Portret jedne tajne", 1982.

Predrag Bajo Luković i Leonardo da Vinči

Ove godine je jubilej petstogodišnjice od smrti Leonarda da Vinčija (1452-1519). Nije ni na kakav način obeležen kod nas, ali je slikar Predrag Bajo Luković (1958) u svetskim razmerama postavio značajnu tezu o najvažnijoj Leonardovoj slici. U svetu se uglavnom dešavaju ponavljanja, a Lukovićevo otkriće je prepoznato kao originalno, pa uskoro o njemu izlaze monografije u Italiji i kod "Službenog glasnika". "Mona Liza", slika Leonarda da Vinčija, postala je opsesija i neka vrsta ikone modernog sveta kojoj milioni ljudi odlaze na poklonjenje. Rađena je od 1503. do 1506. godine na tankoj drvenoj podlozi a slikar ju je doneo u Francusku. Više vekova bila je nepoznata, a 1804. ulazi u Luvr. Zahvaljujući Francuskoj revoluciji, blaga tog muzeja postala su dostupna publici ali je Napoleon uzeo sliku i držao je nekoliko godina u svojoj spavaćoj sobi. Krajem 19. veka ukradena je iz Luvra, što je izazvalo skandal koji je potresao visoke političke krugove i parlament, ali je delo postalo slavno. Glavni konzervator Luvra nedavno je odbacio predlog da se slika očisti.

Pročitajte još: Izložba povodom osam vekova autokefalnosti SPC: Studenica, na spoju Istoka i Zapada

Smatra se da je Leonardo naslikao Lizu Đerardini, suprugu firentinskog trgovca Frančeska del Đokonda. Navodno je pre portretisanja izgubila dete, pa je veliki majstor dovodio svirače i zabavljače da bi je razveselio. Odatle njen zagonetni osmeh. Na toj slici je Leonardo najduže radio i ona je jedina od koje se nije odvajao ceo život ali ju je smatrao nedovršenom. Kada je ugledao portret svoje supruge, firentinski trgovac je odbio da ga preuzme i plati. Pravi razlog tog odbijanja je izgleda otkrio beogradski umetnik.

Pročitajte još: Slike sa dvora Karađorđevića ponovo u Narodnom muzeju (FOTO)

"Kad sam prvi put kopirao Da Vinčijev autoportret, učinilo mi se kao da sam to već slikao. Između Mona Lize i njega bilo je neverovatno sličnosti. Odlučio sam da pokušam da ih prikažem na jednom portretu i sve se sjajno uklopilo. Nije bilo sumnje da je Leonardo iza Mona Lize sakrio sopstveni portret". Svoju hipotezu je razvio slikom "Portret jedne tajne" nastaloj 1982. godine.

Za Lukovićevu sliku zainteresovao se prof. dr Srboljub Živanović iz Zavoda za anatomiju Medicinskog fakulteta u Novom Sadu. Izvršio je antropološku analizu i utvrdio da je Lukovićevo ulje verodostojno u naučnom smislu. Lukovićevu ideju da je "Mona Liza" Leonardov autoportret preuzela je i Amerikanka Lilijan Švarc. Ona je kao stručnjak za kompjutersku analizu i crtač potvrdila da je model za Da Vinčijevo remek-delo bio sam umetnik. Učinila je isto što i naš slikar ali je kao konsultant u At&T Bell laboratorijama imala podršku lista Times u kome je kao i u časopisu "Umetnost i antika" , iznela rezultate svojih, tačnije Lukovićevih analiza i ne pominjući ga. Koristila je novi kompjuterski model programa za ono za šta je našem slikaru bilo dovoljno samo sigurno oko. Kako kaže Nikola Kusovac, Luković je leonardovskim sredstvima otkrio tajnu starog majstora.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)