Od kino-kluba do svetskog filma

Radmila Radosavljević

28. 01. 2019. u 10:27

Filmski život je življi od života. Tu se, u stvari, radi o pedeset života okupljenih na jednom mestu, govorio je Dušan Makavejev u jednom od poslednjih intervjua za "Novosti"

Од кино-клуба до светског филма

FILMSKI život je življi od života. Tu se, u stvari, radi o pedeset života okupljenih na jednom mestu, koji proizvode jednu izmišljotinu koja treba da bude ubedljiva, da rasplače ljude, da ih pokrene, nasmeje, iznervira, inspiriše", govorio je Dušan Makavejev u jednom od poslednjih intervjua za "Novosti".

Odlazak najvećeg srpskog i svetski priznatog avangardnog reditelja rastužio je njegove brojne poštovaoce u Srbiji, regionu i u inostranstvu, posebno one kojima je njegova umetnost bila uzor, koji se od 25. januara, kada je preminuo, dirljivim porukama opraštaju od njega. Biografija Dušana Makavejeva, značaj remek-dela koja je stvorio genijalni autor pomerajući granice filmske umetnosti, postali su vest na naslovnim stranama i portalima i mnogih medija u Evropi.

Makavejev je bio jedan od osnivača Evropske filmske akademije i njen doživotni počasni predsednik. U Parizu se, gde je iz političkih razloga emigrirao 1973, družio s legendarnim Godarom, Pjerom i Žakom Preverom, a veliki Frensis Ford Kopola donosio mu je svoj scenario za spektakl "Apokalipsa danas", da čuje njegovo mišljenje.

Svoju filmsku avanturu, koja će zauvek ostati življa od života, jer je stvorila slobodu u ovdašnjoj kinematografiji, umetnosti, društvu, veliki Mak započeo je amaterski, u čuvenom Kino-klubu Beograd.

- Stalno sam se tamo motao, dolazio sam u Kino-klub dva puta nedeljno, utorkom i četvrtkom, kad bi kombi dovozio filmske trake s najnovijim filmovima, i tu sam počeo da sanjam kako da postanem profesionalac - govorio je Mak o svojoj prvoj zaljubljenosti u "pokretne slike".

Vrlo brzo postao je jedan od najistaknutijih kinoklubaša, koji je skrenuo pažnju već svojim prvim eksperimentalnim filmovima - "Jatagan mala" (1953) i "Pečat" (1955), u kojem je igrao Jovan Ćirilov. U profesionalnu kinematografiju ušao je dokumentarcima "Osmeh" i "Dole plotovi", koje je snimio 1961, a već sledeći Makov film, dokumentarac "Parada" (1962) ozbiljno je isprovocirao tadašnje cenzore. U iščekivanju parade ispred Savezne skupštine, u jednom kadru pojavljuje se devojka koja čeka svečanu povorku, umotana u državnu zastavu tako da joj je zvezda petokraka na stražnjici, zbog čega je film bio cenzurisan.

Politička i društvena cenzura pratile su Maka do kraja karijere, ne samo kod nas, jer je u svim svojim filmovima, fantastičnim filmskim jezikom i estetikom, podjednako oštro provocirao i kritikovao lažnu socijalnu jednakost, političke obmane i tabue komunističkih država, kao i surovost licemerje kapitalizma. Njegov kultni "W. R. Misterije organizma" ovde je bio "bunkerisan" od 1971. do 1987, a Sweet Movie je nekoliko godina bio zabranjen i u Velikoj Britaniji.

U BIOSKOPU SU SVI ISTI

"Filmovi su zabava za svakoga. U bioskopu smo svi isti. Postojbina filma je najjeftinija zabava. Nekada ste za pet centi mogli da uđete u bioskop u Njujorku. Samo da se ogrejete... Voleo bih da, kada govorimo o filmu, ne zaboravimo i tu vulgarnu stranu života", govorio je gospodin Mak, koji je do kraja života ostao levičar, koji je u svojim filmovima zabeležio sve ideološke zablude tadašnjeg vremena, ali i vizionarski anticipirao današnji svet.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije