NOVE MUKE VOZAČA: Zbog oštrih pravila mnogi neće proći tehnički pregled, a evo koji su uslovi
24. 07. 2020. u 09:20

Foto: A. Stanković
VIŠE od 100.000 vozila neće moći da prođe tehnički pregled i registruje se kada 5. jula sledeće godine prestane tolerancija na nepropisnu količinu izduvnih gasova.
Novi pooštreni pravilnik o tehničkom pregledu vozila stupio je na snagu pre dve godine s tim što je tada data mogućnost i linijama tehničkog pregleda i vlasnicima vozila da se u naredne tri godine prilagode jednoj od najstrožijih mera - kontroli emisije izduvnih gasova. Kako stvari stoje, retko ko se u Srbiji priprema za ovu kontrolu pa tako, prema poslednjih istraživanjima, i dalje bar 100.000 vozila emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova. Ako pravilnik ostane važeći, to znači da vlasnik svakog 20 automobila neće moći od 5. jula 2021. da registruje svog četvorotočkaša ako ne otkloni taj problem.
Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković ističe da će najveći problem imati vlasnici uvezenih vozila.
- Mnoga od tih vozila nemaju katalizator. S druge strane, starija vozila moraće da ispune pravila o emisiji izduvnih gasova kada su ta vozila bila nova. Primera radi, to znači da “jugo” mora imati emisiju do 3,5 ugljen-monoksida (CO). A kada bi “jugo” imao emisiju gasova 4,5 CO ne bi više mogao da se vozi - objašnjava Marinković.
Preporučujemo

U INAT KOMŠIJAMA: "Jugo" se baškari u haustoru zgrade u Vranju (FOTO)
30. 06. 2020. u 12:45

"POZAJMLJIVAO" TUĐA VOZILA: Uhapšen Smederevac zbog krađe više automobila
15. 07. 2020. u 21:20
Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih čestica koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, a nije neuobičajeno da automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog nije samo kvar, već i to što ga pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vredne metale iz njega.
Ipak, Marinković smatra da vlasnici dizelaša zbog toga neće imati velikih prepreka na tehničkom.
- Ti DPF filteri se ionako testiraju u mirnoj fazi ili modu, pa gotovo svako testiranje izduvnih gasova pokazuje nulu. Problem predstavlja i činjenica da je tek 250 od ukupno 1.150 linija tehničkih pregleda prešlo na rad po novom pravilniku. Tako da retko koja linija tehničkog pregleda može da upozori vlasnike automobile na eventualni problem sa izduvnim gasovima - objašnjava Marinković.
Kako kaže, određen broj linija tehničkih pregleda prestaće sa radom do 5. jula sledeće godine.
- Mnogim linijama tehničkog pregleda nije problem nabavka nove opreme koliko dimenzije tehničkog pregleda. Prostorno ne mogu da zadovolje sve kriterijume i zato će se ugasiti. Zato je realno da od 500 do 700 linija tehničkog pregleda nastavi da radi i po novom pravilniku. Inače, vlasnici linija tehničkih preglea da imaju rok do 5. jula da podnesu prijavu za rad po novom pravilu - naglašava.
Novi predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin nije iznenađen velikim brojem vozila koji nepropisno zagađuju vazduh u Srbiji.
- Meni je to jasno ako se ima u vidu da je u prvih šest meseci ove godine registrovano 70.461 vozilo, od kojih su čak 31.483 automobila starija od 14 godina, a 22.344 vozila imaju između 10 i 13 godina. To znači da skoro polovina registrovanih automobila nemaju ni upotrebnu ni komercijalnu vrednost. Zato je veliko pitanje da li ta vozila imaju ispravan katalizator i kako će ga vlasnici zameniti. Pogotovo ako se ima u vidu da katalizator košta gotovo kao njihov automobil od 1.500 do 2.000 evra - ističe Belin i dodaje da kada se ubroje i uvezena vozila taj broj starijih automobila još veći.
U saobraćajnoj policiji ne razmišljaju o promenama u pravilniku o tehničkom pregledu vozila prema kojem bi od 5. jula sledeće godine vozila ne mogu biti registrovana ukoliko emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova. Kako su rekli, pre donošenja pravilnika imali su razumenjavanja za vlasnike vozila.
- Mnoga vozila u Srbiji imaju problema sa izduvnim gasovima. Sva ta vozila, a ima ih više od 100.000, ne mogu za mesec, dva ili šest da se poprave čak i da vlasnici hoće. Zato smo odlučili da za neispravnost izduvnih gasova i nedostatak katalizatora damo toleranciju od tri godine. S tim što je tehnički pregled obavezan da kaže vlasniku vozila kolika im je vrednost izduvnih gasova i šta im sve na vozilima nedostaje - istakli su u MUP-u pre dve godine kada su doneli pravilnik.
DA LI ĆE SE PRODUŽITI ROK?
Mnogi vlasnici linija tehničkih pregleda u Srbiji nadaju se da će zbog pandemije i ekonomske krize dobiti produženi rok da se prilagode novom pravilniku rada.
- Zasad nema najava, ali bilo bi dobro kada bi se taj rok produžio do početka 2022. Jer, ove godine ekonomija nije normalno funkcionisala. Mislim da bi svako duže odlaganje bilo kontraproduktivno jer ako želimo da uđemo u Evropsku uniju do 2026, nas očekuje još jedna promena pravilnika o tehničkom pregledu - naglašava Vladimir Marinković, predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
70.641 vozilo registrovano je u Srbiji u prvih šest meseci ove godine
31.483 registrovana vozila starija su od 14 godina
22.344 registrovana vozila stara su između 10 i 13 godina
(blic.rs)
Svake godina ista prica, automobili najveci zagadjivaci. Koliko se secam za vreme vanrednog stanja niko nije vozio auto a vazduh je bio katastrofalan. Da nije to zbog fabrika i toplana mozda...
@Noko7 - Baš pravi komentar i zapažanje!
Očigledno se priprema teren na kome će biti mnogo manje putničkih automobila. Teretna vozila će i dalje moći da se voze, skoro bez kontrole. To dalje znači mnogo manje prevoznih sredstava što će povećati cene prevoza i u taksi vozilima, a i u autobusima i ostalim prevoznim sredstvima. Povećanje cena prevoza uzrokuje povećanje maloprodajnih cena u prodanicama i pijacama. Ko to plaća ? pa, naravno, oni koji i onako nemaju para, ali ih ima mnogo. Možda i njihov broj treba još smanjiti ?
Da li ce drzava Srbija biti dosledna zakona kojih je usvojila i prestati vise da odlaze? Svake godine ista prica odlaze se ovo odlaze se ono, ko ne moze da ispuni cao! Treba cak i zabraniti uvoz EURO3 i EURO4 vozila! Onaj ko nema para taj nece ni voziti auto, tako da jadno je vadjenje na tu kartu!
@Stex011 - Ljudi šta vam je? Srbija može da uđe u Uniju samo ako se vakciniše i čipuje. S obzirom na to da posle toga Srba više neće biti, to znači da Srbija može da uđe u Uniju samo bez Srba, dakle samo kao teritorija... Zato se manite ćorava posla u vezi Eu standarda. Nema od tog ništa!
Komentari (35)