NOVE MUKE VOZAČA: Zbog oštrih pravila mnogi neće proći tehnički pregled, a evo koji su uslovi

Novosti online

24. 07. 2020. u 09:20

НОВЕ МУКЕ ВОЗАЧА: Због оштрих правила многи неће проћи технички преглед, a ево који су услови

Foto: A. Stanković

VIŠE od 100.000 vozila neće moći da prođe tehnički pregled i registruje se kada 5. jula sledeće godine prestane tolerancija na nepropisnu količinu izduvnih gasova.

Novi pooštreni pravilnik o tehničkom pregledu vozila stupio je na snagu pre dve godine s tim što je tada data mogućnost i linijama tehničkog pregleda i vlasnicima vozila da se u naredne tri godine prilagode jednoj od najstrožijih mera - kontroli emisije izduvnih gasova. Kako stvari stoje, retko ko se u Srbiji priprema za ovu kontrolu pa tako, prema poslednjih istraživanjima, i dalje bar 100.000 vozila emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova. Ako pravilnik ostane važeći, to znači da vlasnik svakog 20 automobila neće moći od 5. jula 2021. da registruje svog četvorotočkaša ako ne otkloni taj problem.

Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vladimir Marinković ističe da će najveći problem imati vlasnici uvezenih vozila.

- Mnoga od tih vozila nemaju katalizator. S druge strane, starija vozila moraće da ispune pravila o emisiji izduvnih gasova kada su ta vozila bila nova. Primera radi, to znači da “jugo” mora imati emisiju do 3,5 ugljen-monoksida (CO). A kada bi “jugo” imao emisiju gasova 4,5 CO ne bi više mogao da se vozi - objašnjava Marinković.

Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih čestica koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi vlasnici zbog visokih cena zamene skidaju DPF, a nije neuobičajeno da automobili iz uvoza stignu bez njega. Razlog nije samo kvar, već i to što ga pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vredne metale iz njega.

Ipak, Marinković smatra da vlasnici dizelaša zbog toga neće imati velikih prepreka na tehničkom.

- Ti DPF filteri se ionako testiraju u mirnoj fazi ili modu, pa gotovo svako testiranje izduvnih gasova pokazuje nulu. Problem predstavlja i činjenica da je tek 250 od ukupno 1.150 linija tehničkih pregleda prešlo na rad po novom pravilniku. Tako da retko koja linija tehničkog pregleda može da upozori vlasnike automobile na eventualni problem sa izduvnim gasovima - objašnjava Marinković.

Kako kaže, određen broj linija tehničkih pregleda prestaće sa radom do 5. jula sledeće godine.

- Mnogim linijama tehničkog pregleda nije problem nabavka nove opreme koliko dimenzije tehničkog pregleda. Prostorno ne mogu da zadovolje sve kriterijume i zato će se ugasiti. Zato je realno da od 500 do 700 linija tehničkog pregleda nastavi da radi i po novom pravilniku. Inače, vlasnici linija tehničkih preglea da imaju rok do 5. jula da podnesu prijavu za rad po novom pravilu - naglašava.

Novi predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin nije iznenađen velikim brojem vozila koji nepropisno zagađuju vazduh u Srbiji.

- Meni je to jasno ako se ima u vidu da je u prvih šest meseci ove godine registrovano 70.461 vozilo, od kojih su čak 31.483 automobila starija od 14 godina, a 22.344 vozila imaju između 10 i 13 godina. To znači da skoro polovina registrovanih automobila nemaju ni upotrebnu ni komercijalnu vrednost. Zato je veliko pitanje da li ta vozila imaju ispravan katalizator i kako će ga vlasnici zameniti. Pogotovo ako se ima u vidu da katalizator košta gotovo kao njihov automobil od 1.500 do 2.000 evra - ističe Belin i dodaje da kada se ubroje i uvezena vozila taj broj starijih automobila još veći.

U saobraćajnoj policiji ne razmišljaju o promenama u pravilniku o tehničkom pregledu vozila prema kojem bi od 5. jula sledeće godine vozila ne mogu biti registrovana ukoliko emituju nepropisnu količinu izduvnih gasova. Kako su rekli, pre donošenja pravilnika imali su razumenjavanja za vlasnike vozila.

- Mnoga vozila u Srbiji imaju problema sa izduvnim gasovima. Sva ta vozila, a ima ih više od 100.000, ne mogu za mesec, dva ili šest da se poprave čak i da vlasnici hoće. Zato smo odlučili da za neispravnost izduvnih gasova i nedostatak katalizatora damo toleranciju od tri godine. S tim što je tehnički pregled obavezan da kaže vlasniku vozila kolika im je vrednost izduvnih gasova i šta im sve na vozilima nedostaje - istakli su u MUP-u pre dve godine kada su doneli pravilnik.

DA LI ĆE SE PRODUŽITI ROK?

Mnogi vlasnici linija tehničkih pregleda u Srbiji nadaju se da će zbog pandemije i ekonomske krize dobiti produženi rok da se prilagode novom pravilniku rada.

- Zasad nema najava, ali bilo bi dobro kada bi se taj rok produžio do početka 2022. Jer, ove godine ekonomija nije normalno funkcionisala. Mislim da bi svako duže odlaganje bilo kontraproduktivno jer ako želimo da uđemo u Evropsku uniju do 2026, nas očekuje još jedna promena pravilnika o tehničkom pregledu - naglašava Vladimir Marinković, predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.

70.641 vozilo registrovano je u Srbiji u prvih šest meseci ove godine

31.483 registrovana vozila starija su od 14 godina

22.344 registrovana vozila stara su između 10 i 13 godina

(blic.rs)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (34)

Noko7

24.07.2020. 10:14

Svake godina ista prica, automobili najveci zagadjivaci. Koliko se secam za vreme vanrednog stanja niko nije vozio auto a vazduh je bio katastrofalan. Da nije to zbog fabrika i toplana mozda...

električar

24.07.2020. 10:26

Očigledno se priprema teren na kome će biti mnogo manje putničkih automobila. Teretna vozila će i dalje moći da se voze, skoro bez kontrole. To dalje znači mnogo manje prevoznih sredstava što će povećati cene prevoza i u taksi vozilima, a i u autobusima i ostalim prevoznim sredstvima. Povećanje cena prevoza uzrokuje povećanje maloprodajnih cena u prodanicama i pijacama. Ko to plaća ? pa, naravno, oni koji i onako nemaju para, ali ih ima mnogo. Možda i njihov broj treba još smanjiti ?

Stex011

24.07.2020. 10:32

Da li ce drzava Srbija biti dosledna zakona kojih je usvojila i prestati vise da odlaze? Svake godine ista prica odlaze se ovo odlaze se ono, ko ne moze da ispuni cao! Treba cak i zabraniti uvoz EURO3 i EURO4 vozila! Onaj ko nema para taj nece ni voziti auto, tako da jadno je vadjenje na tu kartu!

Evroslav

25.07.2020. 06:25

@Stex011 - Ljudi šta vam je? Srbija može da uđe u Uniju samo ako se vakciniše i čipuje. S obzirom na to da posle toga Srba više neće biti, to znači da Srbija može da uđe u Uniju samo bez Srba, dakle samo kao teritorija... Zato se manite ćorava posla u vezi Eu standarda. Nema od tog ništa!

Dobrivoje038

25.07.2020. 08:11

@Evroslav - @Evroslve, kada UE pomaze sve je najbolje, a kada trazi "konkretno" nevalja. Budite sigurni sto se tice CO2 u Uniji nista nije bolje, sto zaxteva od 27 to trazi od "srba i Srbije". Lakse je kritikovati nego razumeti !!

Rade Stasevic

24.07.2020. 14:56

@Ja011 - Pa kod stranaca je plata kao nase za 3 godine,pa im nije tesko da kupe nova kola,a mi sa 300evra moze da se samo hranimo i idemo peske ili autobusima kojima je promet opao od kad ima auto placeva.

BMW Mecka

25.07.2020. 11:03

@Rade Stasevic - Zato podrzimo domacu auto industriju ,svi mi volimo Nemacki auto,vrh vrha naravno,ali niko ne misli o odrzavanju,nista strasno ,ali priznajmo da nisu to kola za nas,i nase puteve i nase mogucnosti,

Zoki

24.07.2020. 12:47

Прошле године је објављен податак, некако у ово време, да 1200000 возила не задовољавају критеријуме издувних гасова, сад само 100000?!

Petar

24.07.2020. 13:27

A zašto država ne pomogne vlasnicima vozila na metan? Mogli bi da se ta vozila testiraju samo pri ulasku (ukoliko je fabrički urađen) i da im se smanje takse. Zašto država "kažnjava" takve vozače, iako su oni prilikom kupovine auta vodili računa o izduvnim gasovima i platili mnogo više automobile nego oni koji su kupovali dizelaše i benzince. Državo smanji im sve takse za 50% i ukini im test (koji je oko 100, 150E na svakih 4 god).

sofronije

24.07.2020. 16:25

Vecina ovde ne zeli da shvati da ne zive svi u Beogradu, da nemaju svi 1000 ili vise eura mesecnih primanja, a narocito ne shvataju da ogromna vecina gradjana van Beograda jedva sastavlja kraj sa krajem?Sta , ti ljudi treba da pocrkaju?Ljudi nemaju novca da prezive a ovde tatini i mamini sinovi sa punim dzepovima para ili su im tete pomogle da se docepaju dobro placenih poslova, traze skalanjanje "krseva" sa ulica?Zar vi majstori mislite da ti ljudi koji nemaju para kao vi, ne zele da voze nove aute a mnogi od njih nemaju drugu mogucnost prevoza ako su 10, 20 ili vise km. udaljeni od prvog grada?Sram vas bilo sve vas koji ne zelite da shavtite da i oni koji nemaju mnogo para, imaju ista prava kao i vi na zivot , na neki auto makar i sa nesto vecim brojem godina.Naravno da imaju prava i mi niti zivimo u evropi niti cemo bilo kada biti clanovi iste, tako da od ta posla nema nista.

Elektrovozač

24.07.2020. 21:49

@sofronije - Застарела загађивачка технологија је за оне који имају више пара него памети. Управо они други треба добро да размисле о електричним колима јер су укупни трошкови далеко мањи а вожња боља и чистија (са све производњом и рециклажом - проверите пре него што поверујете нафташком картелу).

sofronije

25.07.2020. 10:09

@Elektrovozač - @Elektrovozac: Postujem to sto ste napisali ali ukoliko svi mi koji pisemo ovde zivimo u istoj drzavi, pa i detetu je jasno da od ta posla nema nista.Elektromobil na danasnjem nivou jeste samo prevoz za grad ( max.350 stvarnih km.radijusa ), prilicno su skupa vozila i oni sa puno para njih jos uvek ne zele iz razloga koje ste naveli, ali i zato sto niko nece da ceka sat , dva ili tri punjenja baterija na nekom duzem putu.Zato dajete malo razuma da svi oni a ima ih 2/3 u Srbiji van Beograda, sa stvarnom i realnom prosecnom platom od oko 300 eura i sa troskovima zivota koji sve vise naginju ka zapadu zahvaljujuci direktivama vlasti , vecina upravo tog naroda nece uskoro imati ni za hleb, jos manje za obavezno skolovanje svoje dece, a o nabavci novih "cistih" automobila jeste smesno i apsurdno cak i razmisljati o tome.Pustite Vi ove tatine i mamine bahate sinove koji ne zanju za nema , neka fantaziraju i voze najbolje i najskuplje aute i umesto da gledaju u euro standard, neka vise obrate paznju na secu suma i drveca kao najboljih filtera protiv zagadjenja, na sve vise otrova kojima se sve vise nekontrolisano prskaju sve zivotne namirnice koje jedemo zato sto ce nas pre to unistiti nego dim iz auspuha euro 2.3 ili 4 motora.Borite se vi deco protiv nekontrolisane sece drveca i suma, protiv herbicidima zatrovane drzave, protiv zatrovane vode koju pijemo a ne protiv starijih auta, oni su vam puno manji problem ali puno vise vidljiv problem od ovih napred pomenutih.Uostalom, na zapadu se uredno registruju i dalje voze cak i tzv.crni motori van euro standarda samo su neke dazbine prilikom registracije drugacije.Prvo skocite pa recite hop, a ne po obicaju obratno.

CERKEZ

24.07.2020. 19:41

Konacno!Konacno prava stvar,dosta je zagadjenja vazduha koji zagadjuje evropsko djubre,koje nasi glupaci kupuju.Negledajte na kvadratni santimetar korozije i neke estetske nijase ovo je pravo u metu.Prvo brale da vidimo izduvne gasove a posle sve ostalo.Puna podrska.

zmau

24.07.2020. 20:09

Čuj molim te muke vozača. A muke disača ? Muke astmatičara godinama unazad ? Muke državnog zdravstvenog sistema sa tolikim potrovanim narodom? To nema veze ?

Perica mali

24.07.2020. 21:16

Većina ovde neće da shvati da iz tih auta izlazi čist kancer od koga umre godišnje više nego od korone. Dok glupi Nemci izbacuju i zabranjuju dizel po gradovima iako ih prave dotle pametni Srbi trljaju ruke i raduju se uvozu. Uvesti eko subvencije i za kola na metan i gas sad kad su uvedene za hibride i el. I bombona

Bane

25.07.2020. 03:55

Ovo stvarno nema smisla. Lično sam pratio stepen zagađenja. Za vreme novogodišnjih praznika, 1, 2 , 3 januara u Beogradu je bilo na ulicama 10% vozila - vazduh je bio zagađen. U periodu od 1. marta do kraja vanrednog stanja u Beogradu je bilo trenutaka da i po 10 minuta Ustaničkom ulicom ne prođe ni jedno vozilo - vazduh je i dalje bio zagađen (prema podacima iz Blica). I danas, u julu mesecu, intenzitet saobraćaja u Bg je, generalno vrlo mali , a vazduh je opet zagađen (prema istom izvoru, Blicu). Namerno ili ne, ali promašuju se glavni izvori zagađenja, među kojima je deponija Vinča jedan od najznačajnijih. Imam nov automobil, nisam ugrožen u ovom pogledu, ali nije stvar u vozilima!

Golub

25.07.2020. 08:43

@Bane - Lepo čovek kaže u pobrojanim datumima su toplane radile bez prekida . Vozila je tada bilo vrlo malo na ulicama , čak i GSPa . A i Vinča je radila. Samo da napomenem , a Novosti su o tome pisale , čak je i JP NOS držao nuklearni otpad na livadi uskladišten iz Černobila na ledini mesecima . Pri tom i ne poseduju merne instrumente da izmere radijaciju istog . To nije zagađenje , to je zločin .

boban

25.07.2020. 09:01

ovaj zakon je vec dugo potreban i vazan. ne samo zato sto ce biti manje enisija i cistij vazduh nego i zato sto je potrebno za ulazak u EU. a i da tako nama ne salju 15-20 godina stare automobile

NIGOS

25.07.2020. 11:28

Pozdrav za gospodina Belina, koji ima novca da kupi automobil od 30.000 e. Nazlost 95 odsto Srba mora da vozi automobil koji je jeftiniji od novog katalizatora, a nije bas da smo zbog toga srecni.

Ex faca

25.07.2020. 18:55

Šta će biti sa ,,krševima" koji se ne registruju? Vlasnik iseče brojeve motora i šasije, istera negde da niko ne vidi, polije benzinom i zapali? To više nije ni za otpad ni neku trgovinu, đubre za deponiju. Šta ako majstoričavi od tih vozila naprave agregate za struju, banseke za sečenje drva... Ima samo da štekće i niko ne može da kazni. Tad ne zagađuju?